دلیل جوش زدن بعد از لیزر

جوش بعد از لیزر موهای زائد | علت، پیشگیری و درمان

پزشک : دکتر محمد موسوی متخصص جراحی عمومی دسته بندی : مقالات لیزر مو

در سال های اخیر، از بین بردن موهای زائد با استفاده از روش های مدرن و به کارگیری از تکنولوژی های به روز، به یکی پرطرفدارترین تکنیک های زیبایی و درمانی تبدیل شده است. تکنیک های متنوعی مانند الکترولیز، لیزر مو، IPL، لیزر خانگی و … برای از بین بردن موهای زائد ناشی از مصرف داروهای هورمونی، ابتلا به دیابت، تیروئید و مشکلات پوستی یا اجتناب از روش‌های سنتی و اپیلاسیون و شیو کردن وجود دارد. هر یک از این تکنیک ها، روی هر بیمار اثر متفاوتی دارند.

چرا پس از لیزر جوش می زنیم ؟

بسته به میزان حساسیت‌های پوستی و همچنین گستردگی موهای زائد در فرد، ممکن است عوارض جانبی مختلفی روی پوست بیمار ایجاد شود. یکی دیگر از عوارض جانبی پس از لیزر جوش زدن است که ممکن است که برخی بیماران به آن دچار شوند. سایر عوارض جانبی احتمالی لیزر مو عبارتند از :

  • التهاب،
  • تورم،
  • سوزش،
  • خارش،
  • پوسته پوسته شدن،
  • تغییر رنگ دانه های پوست،
  • تیره تر یا روشن تر شدن بعضی از بخش هایی که تحت درمان لیزر قرار گرفته اند.

جوش  بعد از لیزر

دلایل ایجاد جوش بعد از لیزر موهای زائد

مهمترین دلایلی که موجب ایجاد جوش بعد از لیزر موهای زائد می شود عبارتند از :

استفاده بیش از حد از کرم زینک اکساید

کرم زینک اکساید قرمزی و التهاب پوست را درمان می کند. معمولا پزشک متخصص لیزر توصیه می کند که پس از لیزر مو از این کرم استفاده شود. اما باید توجه داشته باشید که کرم زینک اکساید باید به اندازه ی یک لایه ی نازک روی پوست مالیده شود. چون اگر این کرم بیش از اندازه استعمال شود، می تواند  پس از لیزر باعث جوش شود.

تنظیمات نامناسب دستگاه لیزر

مکانیسم لیزر موهای زائد به این صورت است که پرتوی لیزر از سطح پوست عبور می کند و ملانین های ریشه ی مو آن را جذب می کنند و حرارت بالای ایجاد شده توسط لیزر، فولیکول های مو را می سوزاند. به این ترتیب با از بین رفتن فولیکول ها، موهای زائد دیگر رشد نخواهند کرد. اگر اپراتور لیزر مهارت کافی برای تنظیم تعداد پالس و مدت زمان پالس های لیزر متناسب با پوست و موی شما را نداشته باشد، بعد از لیزر جوش و التهاب شدید پوست ایجاد خواهد شد.

حساس بودن پوست

پوست بعضی از افراد بسیار حساس است و با کمترین تحریکی جوش می زند و دچار التهاب می شوند. معمولا افرادی که پوست روشن دارند به این حالت دچار می شوند. البته حتی اگر فردی پوست تیره داشته باشد و به طور مناسب از دستگاه لیزر استفاده نکند، پس از لیزر جوش می زنند.

پوست های چرب

افرادی که پوست چرب دارند، منافذ پوستشان بسته شده است. لیزر موهای زائد پوست را تحریک می کند. به این ترتیب غدد چربی زیر پوست، چربی بیشتری ترشح می کنند. هر چه پوست چربی بیشتری تولید کند، جوش های بیشتری روی سطح پوست ایجاد می شود. از این رو عارضه ی جوش زدن بعد از لیزر معمولاً در افراد با پوست های چرب بیشتر اتفاق می افتد.

ابتلا به بیماری های خاص

متخصصان مطالعات بسیاری در مورد عوارض جانبی لیزر مو با دستگاه های مختلف انجام داده اند. بر اساس آمارهای به دست آمده، افرادی که به بیماری های خاص مثل عفونت های پوستی، دیابت و اختلال در سیستم ایمنی بدن مبتلا هستند، جوش زدن بعد از لیزر متداول تر است. پس اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید و یا داروهای هورمونی استفاده می کنید، پیش از انجام لیزر موهای زائد باید پزشک متخصص خودرا در جریان بگذارید تا دچار این عارضه نشوید.

آلودگی محیط و بهداشتی نبودن هندپیس لیزر

بهداشتی نبودن محیطی که پروسه ی لیزر در آن انجام می شود، به ویژه آلودگی هندپیس لیزر یکی از علل جوش زدن بعد از لیزر است. هنگامی که برای لیزر موهای زائد خود به کلینیک یا مرکز لیزر مراجعه می کنید، حتما از رعایت اصول بهداشتی مطمئن شوید. حتی برای اطمینان بیشتر می توانید از اپراتور لیزر بخواهید که قبل از شروع، هندپیس دستگاه را عوض کرده و برای شما از یک هندپیس جدید استفاده کند.

بر خلاف سایر دستگاه های لیزری، هنگام استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت می توان برای هر بیمار هندپیس را عوض کرد. همچنین توجه داشته باشید که محیط و محلی که در آن لیزر انجام می شود حتما بهداشتی باشد و از کاورها، دستکش ها و ملحفه های یک بار مصرف استفاده شود. برای محافظت از سلامت چشم های خود در برابر اشعه ی لیزر، از متخصص لیزر عینک محافظ بگیرید.

رعایت نکردن مراقبت ها

اگر پس از لیزر موهای زائد از پوست خود به صورت اصولی مراقبت نکنید، زمینه ی جوش زدن پس از لیزر را فراهم کرده اید. پس از پایان جلسات لیزر، دقیقا طبق توصیه های پزشک متخصص یا اپراتور عمل کنید، مثلا هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب، حتما از کرم های ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. پس از لیزر موهای زائد، به هیچ عنوان با آب داغ دوش نگیرید. سونا پس از لیزر ممنوع است. بنابراین رعایت موارد توصیه شده در مورد مراقبت های پس از لیزر مو، نه تنها برای سلامت پوست شما بسیار اهمیت دارد، بلکه احتمال جوش زدن را کاهش می دهد.

استفاده از دستگاه لیزر نامناسب

لیزر الکساندرایت دکا بهترین دستگاه لیزر مورد تایید برای حذف موهای زائد است. این دستگاه بیشترین تاثیر را در از بین بردن دائمی موهای زائد بخش های مختلف بدن دارد. با دستگاه لیزر الکس دکا می توانید با حداقل عوارض جانبی به بهترین نتیجه برسید. البته دستگاه لیزر الکس فقط برای پوست های روشن تاثیرگذار  است. برای پوست هایی که تیره هستند باید از دستگاه هایی با طول موج بلندتر مانند لیزر ان دی یاگ استفاده شود. عدم استفاده دستگاه متناسب با رنگ پوست احتمال جوش زدن بعد از لیزر را افزایش می دهد.

جوش  بعد از لیزر

راهکارهای پیشگیری

 برای جلوگیری از جوش زدن بعد از لیزر باید موارد زیر رعایت کنید :

  • پوست لیزر شده به هیچ عنوان نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرد. اگر پس از لیزر صورت باید از خانه بیرون بروید، حتماً  کرم ضد آفتاب با SPF بالاتر از ۳۰ استفاده کنید.
  • پوست خود را برنزه نکنید. به هیچ عنوان آفتاب نگیرید و پوست خود را با دستگاه سولاریوم برنزه نکنید. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و اشعه ی دستگاه سولاریوم پس از لیزر، باعث جوش زدن، ملتهب شدن پوست و تاول های بسیار وخیم می شود.
  • به هیچ عنوان پوست خود را در معرض حرارت قرار ندهید. حمام آب گرم، سونا یا اتاق بخار پس از لیزر موهای زائد برای سلامت پوست بسیار مضر است.
  • از تحریک پوست خود توسط مواد شیمیایی جلوگیری کنید. بعضی از مواد شیمیایی مانند کلر پوست ناحیه ی لیزر شده را تحریک می کنند و تماس آن ها با پوست پس از لیزر باعث جوش زدن می شوند.
  • شوینده ها می توانند پوست لیزر شده ی شما را حساس کنند. پس تا بیست و چهار ساعت پس از لیزر از شوینده های صابونی برای شست و شوی صورت خود استفاده نکنید.
  • توصیه می شود تا یک روز پس از لیزر صورت از محصولات آرایشی استفاده نکنید.
  • پس از لیزر موهای زائد خود، به استخر نروید چون در آب استخرها کلر وجود دارد و پوستتان را تحریک می کند.

درمان

همان طور که توضیح داده شد، جوش ها پس از چند روز از بین می روند و کاملا گذرا و موقتی هستند. اگر جوش ها به مرحله ی آزار دهنده نرسیده اند، توصیه می شود که اقدام خاصی انجام ندهید و اجازه دهید خود به خود از بین بروند. اما اگر سوزش و خارش شدید روی پوستتان احساس می کنید، با استفاده از چند روش می توانید پوست خود را تسکین دهید.

  • گذاشتن کیسه ی یخ روی ناحیه ای که لیزر شده، می تواند التهابات پوستی را کاهش دهد.
  • به مقدار یک لایه ی نازک از کرم ها و پمادهای ضد جوش مثل زینک اکسید یا آلفا هیدروکسی روی پوست خود بمالید تا جوش ها و التهابات کاهش یابند.
  • اگر پوست چربی دارید و منافذ پوستتان بسته شده است، احتمالا پوست شما بعد از لیزر جوش می زند. بخور بابونه و رزماری با خاصیت ضدعفونی کنندگی، می تواند منافذ پوست را باز کند. به این ترتیب چربی های اضافی از پوست پاک می شوند و جوش ها از بین می روند.
  • یکی از بهترین و موثرترین تسکین دهنده ها برای پوست هایی که دچار التهاب شده اند، ژل طبیعی آلوئه ورا است. گیاه تازه ی آلوئه ورا را در یخچال بگذارید تا کاملا خنک شود. سپس ژل موجود در برگ آلوئه ورا را خارج کنید و روی پوست خود قرار دهید. پس از مدتی خاصیت ضد التهابی آلوئه ورا اثر کرده و پوست شما تسکین می یابد.
تاریخ انتشار : 1401-01-14
سوالات متداول
  • آیا جای جوش ها پس از لیزر روی پوست می ماند ؟

    جوش های پس از لیزر ناشی از التهابات پوستی هستند و معمولا هفت تا ده روز بعد از بین می روند و جای آنها نیز روی پوست باقی نمی ماند. در واقع جوش های روی پوست از ضایعات رایج استفاده از لیزر نیست و علت اصلی ایجاد جوش در بیشتر بیماران عدم رعایت اصول بهداشتی و توصیه های پزشک متخصص است.

    اگر جوش های صورت و بدن شما پس از لیزر، غیر طبیعی و شدید است، توصیه می شود به پزشک متخصص خود مراجعه کنید تا داروها و پماد های ضد التهاب و ضد آکنه را برایتان تجویز کند. به این ترتیب جوش ها زودتر از بین می روند و احتمال این که آثار آن ها روی پوست باقی بماند کاهش می یابد.

  • اگر شخصی روی پوست خود جوش های ریز داشته باشد، آیا می تواند لیزر مو انجام دهد؟

    اگر موهای زائد شما دقیقا روی جوش ها رشد کرده اند، احتمال این که پس از لیزر موهای زائد پوستتان تحریک و ملتهب شود بیشتر است. معمولا در این شرایط پوست شما بیش از حد معمول جوش می زند. اما جای نگرانی وجود ندارد. با تخریب فولیکول های مو، پس از دو تا سه جلسه لیزر موهای زائد جوش های سطح پوست کاملا از بین می روند.

    در صورتی که در جلسات اول پوستتان به طور غیر طبیعی ملتهب شد، بلافاصله به متخصص پوست خود مراجعه کنید تا داروی مناسب شما را تجویز کند. علاوه بر پماد هایی که پزشکتان تجویز می کند، می توانید برای کاهش التهاب و جوش ها از کمپرس یخ استفاده کنید.

  • جای جوش پس از لیزر تا چه مدت باقی می‌ماند ؟

    قرمزی و ملتهب شدن پوست، تورم، بی حسی و کرختی یا در موارد شدید تر تاول های پوستی یا سوختگی سطحی از عارضه های جانبی پس از لیزر موهای زائد هستند. این ضایعات به دلیل استفاده از دستگاه لیزر نامناسب و یا عدم مهارت کافی اپراتور لیزر ایجاد می شوند و معمولا پس از یک هفته اثرشان از بین می رود.

    جوش ها هم نهایتا سه الی ده روز پس از لیزر محو می شوند. اگر این جوش ها پس از ده روز از بین نرفتند یا به حالت غیر طبیعی درآمدند، هر چه سریع تر به متخصص خود مراجعه کنید تا داروهای مناسب را برایتان تجویز کند.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام