توصیه های قبل از تزریق چربی

توصیه و مراقبت های قبل از تزریق چربی

پزشک : دکتر کامران کیان فوق تخصص جراحی پلاستیک دسته بندی : مقالات تزریق چربی

تزریق چربی یکی از روش‌های ایمن و موثر جوانسازی پوست است. روشی که در سال ۲۰۱۸ برای بیش از ۷۰ هزار نفر در سرتاسر دنیا انجام شد و یکی از بالاترین درصد‌های رضایت در بین متقاضیان را دارد. مثل هر روش درمانی و جوانسازی پوست، مواردی هست که باید قبل از تزریق چربی بدانید و رعایت کنید. اگر چربی تزریق کرده‌اید یا قصد انجام این کار را دارید، حتماً این مقاله را مطالعه کنید.

در مورد تزریق چربی مطالعه کنید

قبل از تزریق چربی یا اقدام برای هر روش جوانسازی، بهتر است در مورد آن مطالعه کنید. ممکن است نتایج یک روش جوانسازی را در دوست یا آشنایان خود دیده و توجه‌تان جلب شده باشد. اما یادتان باشد، موثر بودن یک روش برای شخص دیگر، به این معنی نیست که برای شما هم به همان اندازه تاثیر گذار است. پیش از اقدام برای هر روش درمانی یا زیبایی، در مورد کاربردها، اثرات و مواردی از این دست مطالعه و از افراد متخصص سوال کنید.

تزریق چربی روشی برای جوانسازی پوست و زیبایی صورت و بدن است. در این روش بافت چربی از بخشی از بدن برداشت شده، خالص سازی می‌شود و به بخش دیگری انتقال می‌یابد. از تزریق چربی تقریباً می‌توان برای حجم دهی به هر بخشی از بدن که طی فرآیند پیری، به دلیل عوامل ارثی، بیماری‌ها یا عوامل دیگر حجم خود را از دست داده‌اند، استفاده کرد. برخی از کاربردهای تزریق چربی عبارت‌اند از:

  • تزریق چربی در صورت برای حجم دهی، اصلاح انحنای سطحی (کانتور)، رفع چین و چروک‌ها، درمان افتادگی و فرورفتگی‌های زیر چشم، گردن و چانه،
  • جوانسازی پوست پشت دست و حجم دهی به آن ناحیه،
  • تزریق چربی در پستان‌ها برای افزایش حجم، اصلاح شکل یا بهبود نتایج جراحی سینه،
  • حجم دهی به باسن.

تزیق چربی

آیا تزریق چربی روشی ایمن است؟

بله. یکی از مهم‌ترین نکاتی که قبل از تزریق چربی باید بدانید این است که این روش از ایمن‌ترین شیوه‌های جوانسازی و زیبایی به شمار می‌آید. چرا که:

  • نیازی به بی‌هوشی عمومی نیست و می‌توان از بی‌حسی موضعی استفاده کرد. پس خطرات بی‌هوشی وجود ندارند.
  • برای تزریق چربی از سوزن‌های بسیار کوچکی استفاده می‌کنیم و در محل تحت درمان برش یا زخمی ایجاد نمی‌شود.
  • برخلاف سایر روش‌های تزریقی مانند تزریق ژل و بوتاکس، از ماده‌ی خارجی استفاده نمی‌شود. چون چربی استفاده شده در این روش از بدن خود شما استخراج می‌شود.
  • دوران نقاهت یا ریکاوری این روش نسبت به استفاده از ایمپلنت‌های مصنوعی بسیار سریع‌تر و کم‌ دردسرتر است.

مراقبت‌های قبل از تزریق چربی

در جلسه‌ی مشاوره، پزشک متخصص کلینیک توضیحات دقیق و کاملی به شما خواهد داد. همچنین اگر سوالی داشته باشید، می‌توانید از پزشک بپرسید. معاینه‌ی دقیق فیزیکی و همچنین دریافت سوابق پزشکی شما، بخش دیگری از جلسه‌ی مشاوره را تشکیل می‌دهند. ممکن است پیش از تزریق چربی برای بررسی تغییرات و نتایج، عکس‌هایی از شما گرفته شود.

قبل از تزریق چربی باید موارد زیر را رعایت کنید که در کلینیک‌ هم به شما توضیح داده خواهد شد:

  • حداقل تا ۶ هفته قبل از تزریق چربی دخانیات مصرف نکنید. مواد موجود در سیگار و سایر دخانیات، باعث کاهش سرعت بهبود زخم‌ها و طولانی شدن دوره‌ی نقاهت می‌شود.
  • حداقل ۱۰ روز قبل از تزریق چربی از مصرف آسپیرین، داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (مانند ایبوپروفن، ژلوفن و ادویل) و هرگونه ویتامین یا دارویی که باعث افزایش احتمال خونریزی در شما می‌شود، پرهیز کنید. حتماً داروهای مصرفی خود را با پزشک چک کنید تا خدایی نکرده عارضه‌ای برایتان پیش نیاید.
  • یادتان باشد که در مورد تمامی روش‌های درمانی پزشکی (تهاجمی و غیر تهاجمی) بدن شما باید هیدراته و پر آب باشد. کم‌آبی بدن باعث کاهش اثرات و کند کردن سرعت ریکاوری می‌شود. پس قبل از تزریق چربی ، آب و مایعات فراوان بنوشید.
  • طوری برنامه ریزی کنید که کسی شما را بعد از تزریق چربی به خانه برگرداند و حداقل برای ۲۴ ساعت پیش‌تان بماند.
  • اگر سابقه‌ی مصرف داروهای ایزوترئونین (مثل راکوتان) را دارید، یا داروهای استروئیدی (کورتون ها) یا سرکوب کننده‌ی سیستم ایمنی مصرف می‌کنید، حتماً این موارد را قبل از تزریق چربی به اطلاع پزشک کلینیک برسانید.

ممنوعیت استفاده

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، کاندیدای مناسبی برای تزریق چربی نیستند. مانند:

  • افراد مبتلا به HIV،
  • کسانی که شیمی‌درمانی دریافت می‌کند.
  • افرادی که دارای بیماری‌های خودایمنی هستند.
  • اگر سابقه رادیوتراپی در مناطق مورد نظر برای تزریق را داشته اید.

در مورد این افراد خطر بهبودی ضعیف و ابتلا به عفونت‌ها بیشتر است که می‌تواند به ایجاد اسکارهای دائمی یا نتایج ضعیف تزریق چربی ختم شود. همچنین، افرادی که از بیماری‌های قلبی عروقی (مانند فشار خون کنترل نشده) رنج می‌برند، دیابت کنترل نشده دارند و یا وضعیت سلامت عمومی مطلوبی ندارند، کاندیدای مناسبی برای تزریق چربی نیستند.

تاریخ انتشار : 1398-07-24
سوالات متداول
  • نتایج تزریق چربی چقدر ماندگاری دارد؟

    نتایج تزریق چربی نسبت به سایر روش‌های تزریقی مانند تزریق ژل (فیلرها) و تزریق بوتاکس ماندگاری بیشتری دارد. البته این مسئله به شرایط شما هم وابسته است. در بسیاری از موارد نتایج ممکن است دائمی شوند. لازم به ذکر است چربی بافت زنده است و در فضاهای تزریق شده به همه سلول های چربی غذای کافی نمیرسدف لذا ممکن است حدود 40 تا 50 درصد آن ها استحاله شده و از بین برود.

  • دوره‌ی نقاهت یا ریکاوری بعد از تزریق چربی چقدر است؟

    این مسئله به این بستگی دارد که چقدر چربی از بدن شما برداشته شده است. هرچه میزان چربی برداشت شده بیشتر باشد، دوره‌ی ریکاوری هم طولانی‌تر است. همچنین عوامل سبک زندگی مانند مصرف دخانیات می‌توانند دوره‌ی نقاهت را طولانی کنند. به طور کلی دوران ریکاوری تزریق چربی حدود ۱ هفته است.

  • نتایج نهایی تزریق چربی چه زمانی قابل مشاهده است؟

    حدود ۳ تا ۶ ماه زمان می‌برد تا تمام اثرات تزریق چربی نمایان شود.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • ناشناس
    1400-11-12

    گذاشتن دیکلوفناک ۳ روز بعد از تزریق چربی صورت اشکال دارد

+مشاهده بیشتر