تزریق چربی به صورت

تزریق چربی به صورت | هزینه، مزایا و عوارض

پزشک : دکتر کامران کیان فوق تخصص جراحی پلاستیک دسته بندی : مقالات تزریق چربی

یکی از  مشکلات رایجی که پیری به همراه دارد، کاهش میزان تولید کلاژن و الاستین بدن است. این امر موجب می‌شود تا حجم چربی زیر پوست کاهش یابد و منجر به خشکی و در نتیجه بروز چین و چروک در منافذ پوستی شود. روش‌های زیادی برای جوانسازی و از بین بردن چین و چروک‌های پوست وجود دارد که تزریق چربی به صورت یکی از آن‌هاست. بسیاری از افراد به دلایل مختلفی نظیر وجود حفره‌های متعدد در صورت، فرو رفتگی گونه، نازک‌ شدن لب‌ها و غیره اقدام به تزریق چربی می‌کنند تا وضعیت آن را بهبود ببخشند.

مواد تشکیل‌دهنده این چربی‌ها کاملا طبیعی هستند؛ به گونه‌ای که مقداری چربی از نواحی مختلف بدن نظیر ران برداشته و به سایر نقاط بدن مانند سینه‌ها، باسن، صورت و دست‌ها تزریق می‌شود. اگر سوالات زیادی در خصوص نحوه انجام تزریق چربی در ذهن شما وجود دارد با ما همراه باشید تا به پاسخ تمام سوالات خود برسید.

روش تزریق چربی به صورت

زمانی که پوست فرد به دلایل مختلفی نظیر افزایش سن، ژنتیکی، مراقبت نادرست و غیره دچار خشکی می‌شود، پزشک با برداشت چربی از قسمتی از بدن آن را به صورت فرد تزریق می‌کند. معمولا، چربی مورد نظر از قسمت‌هایی مانند ران و پهلو که دارای چربی زیادی هستند، برداشته می‌شود. این چربی‌ها از طریق سوزن‌های مخصوص وارد منافذ باز پوست شده و مقدار چربی مورد نیاز صورت را تامین می‌کنند. این سوزن‌ها ممکن است چندین بار وارد منافذ پوست شوند که هر بار مقداری چربی به پوست تزریق می‌کنند. سلول‌های چربی پس از این که وارد پوست شدند، بلافاصله از طریق خون‌رسانی جذب بافت پوست می‌شوند.

فرآیند تزریق چربی به صورت به طور سرپایی تحت بی‌حسی موضعی انجام شده و نیازی به بیهوشی ندارد. البته، در برخی از موارد اگر توانایی تحمل عمل را نداشته باشید با تشخیص پزشک تحت بیهوشی قرار خواهید گرفت. برای این‌کار تمام آزمایشات لازم باید انجام شود تا پزشک از شرایط جسمی و توانایی شما برای عمل بی‌هوشی مطلع شود.

چه زمانی تزریق چربی به صورت انجام می‌شود؟

عمل تزریق چربی زمانی انجام می‌شود که میزان چین و چروک صورت کمی عمیق بوده و با سایر روش‌های پزشکی قابل درمان نباشد. در این هنگام پزشک معالج تشخیص می‌دهد که نحوه عمل به چه گونه‌ای باشد. به طور کلی کاربرد تزریق چربی به شرح زیر است:

  • پر کردن چین و چروک اطراف دهان و زیر بینی،
  • حجم‌دهی به لب‌ها، برجسته‌کردن گونه و چانه،
  • برطرف کردن نواحی فرو رفته صورت نظیر گودی زیر چشم و شقیقه‌ها،
  • محو کردن زخم‌ها و چاله‌های ناشی از جوش و آکنه،
  • برطرف کردن افتادگی و شلی پوست در افراد سن بالا،
  • جوانسازی پوست

بهتر است برای تزریق چربی به صورت حتما با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین گزینه را برای درمان به شما معرفی کند. معمولا، برخی از چین و چروک‌های صورت نیازی به درمان با روش تزریق چربی نداشته و از طریق سایر روش‌های ساده از بین می‌روند.

هزینه تزریق چربی به صورت چقدر است؟

متاسفانه به دلیل نوسان در قیمت دارو و تجهیزات پزشکی، نمی‌توان یک مبلغ دقیق برای عمل تزریق چربی در نظر گرفت. اما، در زمان نگارش این مطلب هزینه تزریق چربی بین ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان بوده و بستگی به میزان تزریق و مدت عمل جراحی دارد. البته، ممکن است تزریق چربی به چندین بار تکرار نیاز داشته باشد که این امر می‌تواند هزینه‌ها را افزایش دهد. به طور کلی هزینه این عمل نسبت به تزریق ژل نسبتا بیشتر است.

از این رو، بهتر است قبل از انجام اینکار با پزشک خود مشورت کرده تا بهترین گزینه درمان را به شما پیشنهاد دهد؛ به گونه‌ای که ممکن است بسته به نوع جنس پوست شما روش‌های بهتر و در عین حال ارزان‌قیمت‌تر پیشنهاد شود.

تزریق چربی به صورت

چند توصیه قبل از تزریق چربی به صورت

اگر قصد عمل تزریق چربی را دارید بهتر است از ۵ الی ۶ هفته قبل به چند نکته مهم توجه کنید :

  • فرقی نمی‌کند که فرایند عمل به چه گونه‌ای خواهد بود، بهتر است از چند هفته قبل مصرف آب خود را بالا برده و با اینکار به پوست خود آبرسانی کنید. آبرسانی به پوست و تامین آب مورد نیاز بدن قبل از جراحی بسیار مهم می‌باشد.
  • تا ۶ هفته قبل از عمل تزریق از کشیدن سیگار و قلیان جدا خودداری کنید تا پوست شما آمده جراحی شود.
  • اگر آسپرین و داروهای ضدالتهابی مصرف می‌کنید، بهتر است برای مدتی مصرف آن‌ها را متوقف کنید. برخی از این داروها ممکن است میزان خون‌رسانی به بدن را افزایش دهند که این امر موجب انباشت خون در نواحی مختلف بدن شده و کار را برای پزشک سخت می‌کند.
  • توصیه می‌شود برنامه‌های خود را برای مدتی لغو کنید تا پس از انجام عمل جراحی مجبور به ترک خانه نشوید. یکی از شروط لازم جهت بهبودی سریع و موثر بودن عمل جراحی، استراحت کافی است.
  • حتما از یک نفر بخواهید که شما را پس از عمل همراهی کرده و به خانه ببرد.

توصیه های روز تزریق چربی به صورت

ممکن است پس از حضور در بیمارستان یا کلینیک شرایطی حاکم باشد که شما انتظار آن را نداشته باشید. به طور مثال، مدت زمان عمل تزریق چربی به پوست، بستگی به این امر دارد که پزشک چه مقدار چربی برای تزریق به ناحیه مورد نظر نیاز دارد. طبیعی است که اگر قصد تزریق چربی به باسن یا تزریق چربی به سینه را داشته باشید، مدت زمان عمل طول خواهد کشید و نیاز به تزریق چربی بیشتری است. بهتر است برای حفظ خونسردی و آرامش خود با از توصیه های پزشک استفاده کنید و از استرس و نگرانی دوری کنید.

در اکثر مواقع عمل تزریق چربی به صورت سرپایی و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود؛ اما، در مواقعی ممکن است که پزشک به دلیل شدت بالای عمل مجبور به بیهوش کردن فرد شود. از این رو، حتما خود را برای این شرایط آماده کنید. در برخی از مواقع نیز ممکن است پزشک با توجه به شرایط پیش آماده در حین عمل تصمیم به اتخاذ سایر روش‌های درمانی کند. مسلما، این تصمیم برای اثربخشی بیشتر گرفته شده و بهتر است با پزشک خود همکاری کنید.

پس از اینکه عمل تزریق به پایان رسید، به تمام توصیه‌های پزشک گوش کرده و تمام نکات گفته شده را مو به مو انجام دهید. ممکن است پزشک برای محافظت از ناحیه عمل شده یک لایه محافظ به نام لیپوساکشن قرار دهد تا پوست آن قسمت از بدن حرکت نکند. اگر پس از عمل احساس درد کردید هرگز نگران نباشید چراکه این یک امر کاملا طبیعی است.

تزریق چربی به صورت

مزایای تزریق چربی

با ابداع روش درمانی تزریق چربی توسط محققان، بسیاری از افرادی که از چین و چروک پوست و افتادگی صورت خود رنج می‌بردند به راحتی با انجام این روش ایده‌آل خود را درمان کرده‌اند. این روش درمانی مزایای بی‌نظیری دارد که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • بهبود بافت پوست،
  • جوانسازی منافذ پوستی و محو شدن زخم‌ها و چاله‌های ناشی از جوش و آکنه،
  • جذب سریع چربی به نواحی تزریق شده،
  • عدم نیاز به تکرار درمان از طریق تزریق چربی به صورت،
  • به دلیل اینکه این روش تنها در یک جلسه انجام می‌شودذر طولانی مدت بسیار مقرون‌به‌صرفه می‌باشد.
  • اصلاح بدشکلی‌ها و فرم صورت،
  • ماندگاری طولانی مدت؛ به گونه‌ای که تا ۳ الی ۵ سال دوام دارد.
  • عدم نیاز بدن به ماده خارجی دیگر (فقط از چربی طبیعی بدن شما استفاده می‌شود).
  • امکان تزریق چربی به تمام نقاط بدن (به دلیل طبیعی بودن چربی به سرعت جذب بدن می‌شود).
  • برخوردار شدن از ظاهری زیبا و طبیعی پس از انجام عمل.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید تزریق چربی به دلیل اینکه کاملا طبیعی بوده و از بدن خود شما استخراج شده دارای مزایای منحصر به فردی است. توجه داشته باشید که هرگز نمی‌توان از چربی سایر افراد برای تزریق استفاده کرد؛ چراکه چربی بدن شما بافت پوست را به خوبی می‌شناسد و به سرعت جذب آن می‌شود؛ اما، چربی سایر افراد هیچ سنخیتی با نوع جنس پوست و سلول‌های پوستی شما ندارد.

معایب تزریق چربی به صورت

تزریق چربی نیز کاملا بی‌عیب نبوده و دارای معایب و عوارضی است. البته، اگر برای انجام این کار به یک پزشک باتجربه مراجعه کنیم، می‌توانیم ۹۰ درصد از عوارض آن را کاهش داده و نتایج بی‌نظیری کسب کنیم. در ادامه به چند عیب این روش درمانی اشاره می‌کنیم.

  • طولانی بودن دوره نقاهت و نیاز به استراحت بیشتر،
  • واکنش‌های آلرژیک پس از انجام عمل تزریق چربی،
  • امکان صدمه به بافت اصلی بدن،
  • باقی ماندن جای زخم (نه در تمام افراد)،
  • بروز عفونت‌های پوستی پس از عمل تزریق چربی،
  • هماتوم یا سروما (لخته شدن خون و تجمع مایع در زیر پوست که قابل درمان است)،
  • در مواقعی نیاز به تکرار عمل تزریق با تشخیص پزشک است.

هیچ عملی بدون عوارض نیست و باید نسبت به این موضوع آگاه باشیم. تنها زمانی می‌توان این عوارض را به حداقل رساند که نزد یک پزشک حاذق رفته و از تجربه او نهایت بهره را ببریم. هرگز به کلینیک‌هایی که به طور غیر معقول ارزان هستند اعتماد نکنید. ممکن است تجهیزاتی که برای عمل تزریق چربی استفاده می‌کنند هرگز استاندارد نباشند و سلامت شما را به خطر بیاندازند.

نمونه تزریق چربی به صورت

ماندگاری تزریق چربی

یکی از رایج‌ترین سوال‌هایی که در خصوص تزریق چربی مطرح می‌شود، میزان ماندگاری آن است. پاسخ به این سوال کمی سخت است چرا که به دو عامل مهم بستگی دارد. اولین عاملی که نقش بسیار تعیین کننده‌ای در این خصوص دارد، مهارت پزشک در انجام عمل می‌باشد. اگر پزشک به خوبی مقدار مورد نیاز پوست را برای تزریق چربی بداند و اینکه فرایند تزریق سوزن را به درستی انجام دهد، مطمئن باشید که میزان ماندگاری این چربی‌ها بسیار بالا خواهد بود.

دومین عامل موثر در ماندگاری، خود افراد هستند. اگر افراد به تمام توصیه‌های پزشک گوش داده و مراقبت‌های لازم را به درستی انجام دهند میزان ماندگاری تاثیر چربی را افزایش خواهند داد. همچنین، برای حفظ سلامت و ماندگاری نتایج عمل نباید ارتباط خود را با پزشک قطع کنید. بهتر است، هر چند ماه یکبار نزد پزشک رفته و شرایط خود را به اطلاع او برسانید. پزشک پس از معاینه و بررسی‌های لازم ممکن است تصمیم جدیدی را به شما اعلام کند.

تاریخ انتشار : 1403-01-08
سوالات متداول
  • چه زمان می‌توانیم از لوازم آرایشی استفاده کنیم؟

    یکی از سوالات رایج در خصوص تزریق چربی این است که چه زمانی می‌توان از لوازم آرایشی استفاده کرد. معمولا، پس از گذشت ۳ هفته تمام آثار عمل نظیر کبودی و تورم از بین خواهند رفت و افراد می‌توانند به راحتی از لوازم آرایشی استفاده کنند. البته، توصیه می‌شود به مدت ۱ الی ۲ ماه صورت خود را ملایم آرایش کنید تا پوست شما دچار التهاب و خارش نشود. درست است که پس از گذشت ۱ ماه ۹۰ درصد از آثار کبودی و تورم از بین خواهند رفت. اما بهتر است برای مدت ۲ ماه از هر گونه آرایش غلیظ پرهیز کنید.

  • پس از انجام عمل چه شرایطی خواهم داشت ؟

    پس از عمل تا چند روز صورت شما متورم و کبود خواهد بود که استراحت کافی در این زمان بسیار توصیه می‌شود. کبودی‌ها پس از گذشت ۱ هفته کم‌کم از بین خواهند رفت ولی ممکن است ورم‌ها همچنان باقی بمانند. معمولا، مدت زمان بهبودی ورم‌ها و کبودی‌ها بین ۷ الی ۱۰ روز است که ممکن است این رقم در افراد مختلف متغیر باشد.

  • تزریق چربی به صورت بهتر است یا ژل؟

    پاسخ به این سوال کمی سخت است چرا که هر کدام از این دو روش مزایای خاص خود را دارند که بسته به نوع جنس پوست و عوامل موثر دیگر انتخاب می‌شوند. اگر بخواهیم مزیت تزریق چربی را نسبت به تزریق انواع ژل بسنجیم، باید بگوییم که تزریق چربی به دلیل اینکه از چربی خود فرد گرفته می‌شود کاملا طبیعی بوده و پزشک به هر مقدار که بخواهد، می‌تواند از نواحی بدن برداشت کند؛ به گونه‌ای که اگر بخواهیم این حجم زیاد را با ژل جبران کنیم، امکان جابجایی ژل وجود داشته و ممکن است سطح پوست را ناهموار کند. از طرفی، چربی‌هایی که از خود بدن استخراج می‌شوند کاملا طبیعی بوده و به سرعت خود را در بافت بدن پیوند می‌دهند. از این رو، امکان هیچگونه جابجایی وجود نخواهد داشت.

    تزریق ژل نیز چند مزیت نسبت به تزریق چربی دارند که مهمترین آن عدم نیاز به استخراج چربی از بدن و قابل برداشت بودن آن است. همچنین اثربخشی ژل‌ها بسیار سریع بوده و تقریبا پس از عمل هیچ تورمی در صورت ایجاد نمی‌شود. ژل‌ها نتایج موقتی داشته و در صورت پشیمانی فرد تنها با تزریق آنزیم‌های خاص بدون عوارض جانبی از بین می‌روند. معمولا، پس از تزریق ژل به بدن افراد به سرعت مراحل بهبودی خود را طی کرده و ظرف چند روز می‌توانند فعالیت‌های روزمره خود را آغاز کنند.

  • از چه زمانی می‌توانیم به حمام برویم؟

    پس از تزریق چربی به صورت بهتر است تا ۳ روز به حمام نروید. پس از گذشت ۳ روز باید تا چند هفته از حمام طولانی مدت پرهیز کرده و حداکثر پس از یک شستشوی ساده به حمام خود پایان دهید. استفاده از شامپوهایی که پوست را دچار التهاب و سوزش می‌کنند هرگز توصیه نمی‌شود. بهتر است از مواد شوینده ملایم استفاده کنید تا روند بهبودی شما به سرعت پیش برود. متاسفانه برخی از افراد به این مسئله توجهی نکرده و با انجام حمام‌های طولانی مدت، پوست خود را دچار التهاب و قرمزی می‌کنند.

  • از چه زمان می‌توانیم فعالیت‌های ورزشی خود را آغاز کنیم؟

    بهتر است تا چند هفته تمام فعالیت‌های سنگین ورزشی را کنار گذاشته و به استراحت بپردازید. البته، پیاده‌روی آهسته بسیار مفید بوده و از لخته شدن خون در پاها جلوگیری می‌کند. پیاده‌روی‌های کوتاه‌مدت برای سلامت پوست مفیده بوده و تورم صورت را کاهش می‌دهد. اما، بهتر است انجام این کار مستمر نباشد و تنها ۲ الی ۳ روز در هفته به مدت ۲۰ دقیقه به پیاده‌روی بروید. از خم و راست شدن نیز جدا خودداری کنید؛ زیرا منجر به تشدید ورم صورت و طولانی‌تر شدن دوره نقاهت می‌شود.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • خانم بهرامی
    1402-01-12

    سلام خسته نباشبدمنم دوست دارم تزریف چربی انجام بدم خواستم بدونم آیادردزیادی داره وآیادردش قایل تحمل هست

    • دکتر شریفی
      1402-01-12

      سلام وقت شما بخیر

      قبل از انجام هر جراحی تزریق بی حسی موضعی برای کاهش درد انجام می شود.

    • آ.ر
      1402-01-19

      بیهوش بشید نتیجه کار بهتره بیحساب موضعی بازم درد داره

    • ترنم
      1402-02-25

      سلام من تزریق چربی انجام دادم اھواز ۔بلہ درد دارہ ولی قابل تحملہ

  • سارا
    1401-02-07

    سلام
    من دو روز پیش تزریق چربی مچ پا انجام دادم
    ولی الان پای سمت راستمو نمیتونم بزارم زمین
    دو روزه تو تخت فقططط دراز میکشم اصلا نمیتونم راه برم?این عادیه و خطری نداره؟؟
    تا چند روز دیگه راحت میتونم راه برم
    چون من باید برم سرکار فکرشو نمیکردم بعد تزریق سخت باشه

    • ناشناس
      1401-08-05

      سلام عزيزم الان بهتري؟منم ميخوام انجام بدم ميخوام بدونم كه مشكلي پيش نمياد انشالا

  • لیلا اسدی
    1401-01-13

    سلام کدوم ناحیه از بدن چربی ماندگارتر دارند برای برداشتن وزدن به صورت

    • پارسا
      1401-01-17

      سلام و عرض ادب

      ناحیه شکم و ران بهترین بانک چربی برای برداشت می باشد.

    • مسیح
      1401-02-09

      سلام خسته نباشید من الان دوماه ک تزریق چزبی انجام دادم و متاسفاته جای تزریق کبود مانده و نرفته مثل لک شده راه درمانش چیه

  • رویا
    1400-12-11

    سلام خسته نباشید من تزریق چربی به صورت داشتم الان نامتقارنه ۱۸ روزه که انجام دادم به نظر شماامکان داره درست بشه یانه واگر درست نشد چیکار باید بکنم؟

    • پارسا
      1401-01-17

      سلام و وقت بخیر

      ترمیم تزریق چربی تمامی مشکلاتی از این قبیل را رفع می کند.

+مشاهده بیشتر