تزریق چربی به سینه

تزریق چربی به سینه | مزایا، عوارض و هزینه

پزشک : دکتر کامران کیان فوق تخصص جراحی پلاستیک دسته بندی : مقالات تزریق چربی

تزریق چربی که به آن انتقال چربی یا پیوند چربی هم می‌گویند، یک عمل جراحی برای انتقال چربی از یک نقطه از بدن به نقطه‌ی دیگر برای مقاصد زیبایی و جوانسازی است. هدف این روش درمانی حجم‌دهی و زیباسازی محلی است که چربی در آنجا تزریق می‌شود.

از دهه ۱۹۹۰ جراحان پلاستیک از روش تزریق چربی یا پیوند چربی برای جوانسازی صورت، سینه‌ها، دستان، پاها و باسن استفاده می‌کنند. در سال‌های اخیر از پیوند چربی برای بهبود زخم‌ها و اسکارها نیز استفاده شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که تزریق چربی حتی می‌تواند باعث بهبودی آسیب‌های وارد شده به پستان در جریان پرتودرمانی شود.

تزریق چربی به سینه

اولین تجربه‌ی تزریق چربی به قرن ۱۹ میلادی برمی‌گردد. جراح پلاستیک آلمانی، گوستاو نوبر در سال ۱۸۹۳ برای اولین بار از تزریق چربی برای بهبود زخم‌های ناشی از عفونت استخوان در ناحیه‌ی دور چشم استفاده کرد. او برای این کار از چربی‌های موجود در بازو استفاده کرد. دو سال بعد در سال ۱۸۹۵، دکتر ویکتور کرنی یک غده‌ی خوشخیم چربی (لیپوم) را به سینه یکی از بیمارهای خود انتقال داد تا با بافت از دست رفته در جریان عمل جراحی ماستکتومی (برداشت بافت پستانی) را جبران کند و تقارن سینه‌ها را بازگرداند.

با این حال در طی ۱۰۰ سال بعد از اولین تزریق چربی، این روش آن چنان که پیش‌بینی می‌شد شهرت پیدا نکرد و مورد اقبال جراحان پلاستیک قرار نگرفت. علت اصلی این بود که تزریق چربی در گذشته عوارض زیادی داشت. مثلاً برای برداشت چربی می‌بایست جراحی انجام می‌دادند و لیپوساکشن استاندارد و مدرنی در دسترس نداشتند که بافت چربی باکیفیت و مناسبی را استخراج کنند.

در سال ۱۹۹۰، دکتر سیدنی کلمن که جراح پلاستیک زبردستی در شهر نیویورک بود، شروع به نگارش مقاله‌ای در مورد روش‌های استاندارد استخراج، آماده‌سازی و تزریق چربی کرد. از آن زمان تا امروز تزریق چربی محبوبیت ویژه‌ای پیدا کرده و روز به روز کاربردهای بیشتری برایش پیدا می‌شود.

تزریق چربی به سینه فعلا در کلینیک پارسا تهران انجام نمی شود و این مقاله صرفا جهت آشنایی شما عزیزان نگارش شده است.

کاندید مناسب تزریق چربی به سینه

افرادی که دارای شرایط زیر باشند می‌توانند از مزایای تزریق چربی به سینه بهره‌مند شوند.

  • به بیماری‌های قلبی و عروقی دچار نباشد.
  • وضعیت سلامت عمومی وی در شرایط مطلوبی باشد.
  • انتظارات صحیح از تزریق چربی داشته و از محدودیت‌ها و اثرات مطلع باشد.
  • اگر می‌خواهید کمی سایز سینه‌های خود را افزایش دهید، در صورتی که شکل و وضعیت پوست آن در شرایط مطلوبی قرار داشته باشد، کاندیدای خوبی برای تزریق چربی به سینه هستید. اگر پوست سینه شرایط خوبی نداشته باشد، سینه‌ها افتاده باشند یا بخواهید سایز سینه را خیلی افزایش دهید، پیوند چربی راه مناسبی نیست.
  • اگر پروتز سینه انجام داده‌اید و حالا می‌خواهید ظاهر آنها را بهبود ببخشید و اصلاح کنید، تزریق چربی می‌تواند به شما کمک کند. مثلاً در صورتی که انحنا یا تقارن سینه‌ها صحیح نباشند، یا فرورفتگی و مشکلی در سینه‌ وجود داشته باشد می‌توان از این روش استفاده کرد.
  • اگر جراحی لامپکتومی انجام داده و توده‌ای از درون سینه‌ خود خارج کرده‌اید و اکنون مشکل ساختاری در سینه شما به وجود آمده، تزریق چربی می‌تواند به شما کمک کند. از این روش می‌توان برای بازسازی سینه بعد از عمل جراحی ماستکتومی نیز استفاده کرد ولی برای رسیدن به سایز مناسب، باید بین ۲ تا ۴ جلسه‌ی تزریق چربی انجام داد.

تزریق چربی به سینه

مراحل تزریق چربی به سینه

اصول تزریق چربی به این شکل است که ابتدا به کمک روش لیپوساکشن، بافت چربی از منطقه‌ای از بدن برداشت می‌شود. چربی خالص‌سازی و استریل می‌شود و با سرنگ به صورت، پشت دست یا سایر مناطق مد نظر تزریق می‌شود. پس تزریق چربی به طور کلی سه مرحله دارد که باید توضیح بدهیم:

برداشت چربی

در جلسات مشاوره و قبل از عمل، به کمک پزشک متخصص بخش‌هایی از بدن را برای برداشت چربی انتخاب می‌کنید. در زمان عمل، پزشک بخش‌های انتخابی را با بی‌حسی موضعی، بی حس کرده و برش کوچکی ایجاد می‌کند. سپس با استفاده از دستگاه لیپوساکشن عملیات برداشت چربی را تکمیل می‌کند.

آماده‌سازی چربی

بافت چربی که از بدن برداشته‌ایم دارای ناخالصی‌هاییست که باید حذف شوند. برای همین چربی را در دستگاه خاصی قرار می‌دهیم که سانتریفیوژ نام دارد. ناخالصی‌های چربی در این دستگاه جدا می‌شوند. بافت چربی خالص در سرنگ‌های خاصی ریخته می‌شود تا برای تزریق آماده باشد.

تزریق چربی

در این مرحله از کانولا (ابزار مخصوص تزریق چربی) یا سرنگ‌های ویژه استفاده می‌شود. تکنیک تزریق چربی بستگی به جراح دارد ولی معمولاً تزریق به این شکل است که سوزن چند بار در محل مورد نظر وارد و سپس خارج می‌شود. هربار که سوزن وارد و خارج می‌شود، داربست منظمی از چربی در بین لایه‌های منطقه‌ی مورد نظر قرار می‌گیرد. این کار انقدر تکرار می‌شود که به نتیجه‌ی دلخواه برسیم. بعضی از جراحان علاوه بر تکنیک تزریق از ماساژ هم استفاده می‌کنند. در انتها ممکن است محل تزریقات پانسمان شود.

در حین انجام کلیه این مراحل، تیم جراحی کلینیک پارسا تمام تلاش خود را می‌کنند که زیباترین و طبیعی‌ترین نتیجه را به شما هدیه کنند و در عین حال کاری کنند که تجربه‌ی جراحی تا حد امکان برای شما آسان و بدون هرگونه ناراحتی باشد.

تزریق چربی به سینه

توصیه‌های قبل از تزریق چربی

با استفاده از تزریق چربی می‌توانیم انحنای سطحی (کانتور) بدن شما را بهبود ببخشیم، آثار زخم‌ها را از بین ببریم، فرورفتگی‌هایی که قبلاً توسط لیپوساکشن یا جراحی‌های مختلف ایجاد شده‌اند را پر کرده و دست‌ها و صورت شما را جوانسازی کنیم. محل‌های رایج برداشت چربی شامل شکم، پهلو‌ها، پشت دست، باسن و ران‌ها است.

توصیه‌های قبل از تزریق چربی زیر از مهم‌ترین نکاتی هستند که باید پیش از تزریق چربی رعایت کنید:

  • تا روز جلسه‌ی درمانی، آب و مایعات کافی مصرف کنید. هیدراته و پر آب بودن بدن در جلسه‌ی درمانی و در دوره‌ی نقاهت کمک زیادی به شما می‌کند.
  • حداقل تا ۶ هفته پیش از جلسه‌ی درمانی دخانیات مصرف نکنید. مصرف دخانیات باعث می‌شود که زخم‌هایتان به خوبی ترمیم نشوند.
  • پیش از جلسه‌ی درمانی از مصرف آسپرین، ایبوپرفن، ژلوفن، ویتامین‌ها و داروهایی که باعث افزایش خونریزی می‌شوند، خودداری کنید.
  • بهتر است در روز تزریق چربی با یک نفر همراه به کلینیک مراجعه کنید. توصیه می‌شود که همراه شما در راه برگشت به خانه و تا ۲۴ ساعت بعد حضور داشته باشد تا در صورت نیاز کمک کند.

مراقبت های بعد از تزریق چربی

معمولاً به مدت کوتاهی بعد از اتمام جلسه‌ی درمانی، تحت نظر در کلینیک می‌مانید تا از سلامت شما اطمینان حاصل کنیم و بعد می‌توانید به خانه بروید. اینکه چه زمانی می‌توانید به فعالیت‌های معمول خود مشغول بشوید به درمان صورت گرفته بستگی دارد و در کلینیک برایتان توضیح می‌دهیم. بیشتر مراجعین به ۷ تا ۱۰ روز استراحت نیاز خواهند داشت و بهتر است در این مدت سرکار نروند و از رویدادهای اجتماعی دوری کنند.

حدود چند روز بعد از جراحی، پدیدار شدن نتایج شروع می‌شود ولی گاهی رسیدن به نتایج نهایی تا ۶ ماه زمان می‌برد. در این مدت باید صبور باشید و به بدن خود فرصت کافی برای بهبودی بدهید.  در مورد نتایج تزریق چربی این گونه گفته می‌شود که هفته اول هیچکس راضی نیست، هفته دوم خودتان راضی نیستید و هفته سوم همه از نتایج کار شگفت‌زده می‌شوند. به هر حال دوره‌ی نقاهت تزریق چربی سخت‌تر از تزریق ژل است ولی به دشواری‌اش می‌ارزد.

برای مطالعه کامل مراقبت های بعد از تزریق چربی می توانید مقاله تخصصی ما در این زمینه را مطالعه فرمایید.

انتخاب بهترین مرکز تزریق چربی سینه

توصیه می‌شود که تزریق چربی را پزشک جراح پلاستیک انجام دهد، چرا که مرحله‌ی اصلی این شیوه‌ی جوانسازی، لیپوساکشن است. لیپوساکشن عمل جراحی محسوب می‌شود ولی خود مرحله‌ی تزریق چربی پیچیدگی‌ خاصی ندارد و کم تهاجمی است. در واقع بیشتر عوارض و خطرات تزریق چربی نیز مربوط به مرحله لیپوساکشن است. تزریق چربی برخلاف تزریق ژل نیاز به تجهیزات خاص و پزشکان ماهر دارد. برای همین فقط کلینیک‌های مجهز می‌توانند خدمات پیوند چربی را ارائه دهند.

تاریخ انتشار : 1399-05-08
سوالات متداول
  • عوارض و خطرات تزریق چربی چیست؟

    تزریق چربی یکی از روش‌های ایمن و کم‌عارضه برای جوانسازی پوست و حجم‌دهی به بدن است. عوارض جانبی حاد بسیار نادر هستند و تا کنون در کلینیک پارسا مشاهده نشده است. عوارض طبیعی این روش جوانسازی شامل ورم، کبودی و قرمزی است که بدون نیاز به درمان تا حداکثر ۲ هفته خوب می‌شوند.

  • ماندگاری تزریق چربی چقدر است؟

    این سوال به عواملی زیادی بستگی دارد که مهم‌ترین آن مهارت جراح است. تزریق چربی در کلینیک پارسا ایمن، موثر و ماندگار است. در واقع اگر پزشکی به شما گفت که دوام تزریق چربی کم است، این خود او است که توان انجام این کار را ندارد. نتایج تزریق چربی تقریباً دائمی است ولی به هر حال با افزایش سن تا حدی تحلیل می‌رود.

  • اگر چاق یا لاغر بشویم چه می‌شود؟

    واقعیت این است که همه با افزایش سن کمی چاق می‌شویم و این طبیعی است و باید انتظارش را داشته باشیم. جالب است که همزمان با چاق شدن، صورتمان لاغر می‌شود. خوب این تغییرات طبیعی هستند و نمی‌توانیم متوقف‌شان کنیم. تا زمانی که بیشتر از ۱۰ کیلوگرم وزن‌تان کم یا زیاد نشود، مشکلی پیش نمی‌آید ولی اگر کم و زیاد شدن وزن زیاد برایتان رخ می‌دهد، کاندیدای مناسبی برای تزریق چربی نیستید.

  • چقدر چربی برای افزایش حجم سینه لازم است؟

    این مسئله بستگی به شرایط شخصی شما دارد. در کل برای تزریق چربی به وجود کمی چربی اضافی در بدن نیاز است. برای تزریق چربی به صورت بین ۱۰ تا ۱۰۰ سی‌سی و برای حجم‌دهی به بخش‌های مختلف بدن و صورت به ۳۰ تا ۵۰۰ سی‌سی چربی نیاز داریم. برای حجم‌دهی به باسن ممکن است تا ۱۳۰۰ سی‌سی چربی نیاز باشد. اگر لیپوساکشن را در شرایط غیر از بی‌هوشی عمومی انجام دهیم، حداکثر می‌توانیم ۵۰۰ سی‌سی چربی برداشت کنیم.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • دلسا
    1401-06-29

    سلام وقتتون بخیر من سایز سینه هام تقریبا بزرگه و روی پوست سینه هام جای جوش و فرورفتگی وجود داره با تزریق چربی به جاهای فرورفته ترمیم میشه؟؟ و ماندگاری داره؟؟

    • پارسا
      1401-07-05

      سلام و وقت بخیر

      خیر عزیزم تزریق چربی به سینه درمان این مشکل نیست.

  • Sadaf
    1401-01-13

    سلام وقت بخیر یعنی تزریق چربی برای افزایش سایز سینه مناسب نیست؟؟

  • Roya
    1400-11-02

    میشه چربی رو انتقال داد؟مثلا بدن من چربی کمی داره شخص دیگری میتونه چربیش رو بده ب من؟از چربی اون رو من استفاده شه؟

    • پارسا
      1400-11-02

      سلام و وقت بخیر

      خیر امکان تزریق چربی و استفاده از چربی بدن دیگران وجود ندارد.

+مشاهده بیشتر