بوتاکس زیر بغل

تزریق بوتاکس زیر بغل | موثرترین روش برای درمان تعریق شدید

پزشک : دکتر نادیا رضایی متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه بوتاکس

تزریق بوتاکس از مهم ترین روش های جوان سازی پوست است. بیشترین کاربرد بوتاکس مربوط به رفع چین و چروک و خطوط پوستی است، اما این ماده برای درمان تعریق بیش از حد نیز کاربرد دارد. تعریق بیش از حد، بر کیفیت زندگی افراد تاثیر می گذارد. افرادی که بیش از حد تعریق می کنند از حضور در جمع شرمنده می شوند، زیرا عرق بیش از حد باعث خیس شدن لباس ها و ظاهر نامطلوب آن ها می شود. در صورتی که شما نیز با روش های معمول نمی توانید تعریق خود را کنترل کنید، می توانید کاندید تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بدن شوید.

هایپرهیدروزیس چیست ؟

هایپر هیدروزیس یک اصطلاح پزشکی است که به تعریق شدید و غیر طبیعی گفته می شود. این تعریق ناشی از فعالیت زیاد غدد عرق است، که باعث تعریق شدید در برخی نواحی بدن می شود. متدوال ترین مناطقی که تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند عبارتند از: دست ها، پاها، کشاله ران، پیشانی و زیر بغل. این بیماری در دو نوع اولیه و ثانویه است.

  • هایپرهیدروزیس اولیه : معمولا به دلایل نامعلومی بروز می کند و شروع آن در کودکی و نوجوانی است. با وجود نامعلوم بودن علت، اضطراب و هیجان می تواند این نوع تعریق تشدید کند. این تعریق ممکن است در نواحی مختلفی از بدن مانند دست ها و پاها و زیر بغل رخ دهد.
  • هایپرهیدروزیس ثانویه : تعریق ناشی از بیماری یا عوارض جانبی ناشی از مصرف برخی داروهاست. استرس هیجانی و بیماری هایی مانند پرکاری تیروئید، از دلایل این بیماری هستند. این نوع تعریق بصورت متقارن در برخی نقط بدن اتفاق می افتد و ممکن است هم در خواب و هم در بیداری رخ دهد. برای مثال فرد مبتلا به هایپرهیدروزیس ثانویه ممکن است تعریق شدید در کف دست ها و پاها را تجربه کند.

افرادی که دچار هایپرهیدورزیس ثانویه هستند، باید برای پیدا کردن علت به پزشک مراجعه کنند. درمان بیماری اصلی، یک از راه های کاهش تعریق شدید است. تزریق بوتاکس یکی از اصلی ترین درمان ها برای کنترل تعریق غیر طبیعی بدن است. هایپرهیدورزیس اولیه و ثانیه از طریق تزریق سم بوتولینیوم قابل کنترل هستند. بنابراین لازم است بیمارانی که تعریق غیرطبیعی را تجربه می کنند، برای درمان، با تشخیص پزشک اقدام به تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بدن کنند.

بوتاکس زیر بغل زنان

آیا تزریق بوتاکس می تواند تعریق را کاهش دهد؟

تزریق بوتاکس برای افرادی که بیش از حد عرق می کنند، نوعی درمان است که می تواند تعریق آن ها را کاهش دهد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده، تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد را تایید کرده است. در بدن همه ما نوعی ماده شیمیایی وجود دارد، که غدد عرق را تحریک می کند. بوتاکس از طریق مسدودکردن این ماده شیمیایی مانع فعال شدن غدد عرق می شود و بدین طریق تعریق را کاهش می دهد.

تعریق بیش از حد، از طریق تزریق بوتاکس تا 80 درصد کاهش می‌یابد. اثربخشی تزریق بوتاکس برای کاهش تعریق، به مدت 4 تا 12 ماه است و باید در طول سال تمدید شود. اثرات تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بدن، طی مدت 2 هفته قابل مشاهده است. تزریق بوتاکس برای کاهش تعریق، در نواحی مختلفی همچون زیر بغل، پیشانی، دست ها و پاها استفاده می شود. این روش یک جراحی غیرتهاجمی است که نیاز به بیهوشی ندارد، فقط قبل از انجام تزریق، پزشک از بی حسی موضعی برای کاهش درد استفاده می کند.

چگونه بوتاکس تعریق را کاهش می دهد؟

ماده اصلی بوتاکس، سمی است به نام بوتولینیوم که از نوعی باکتری تولید می شود. این سم بر ساختار و عملکرد سیستم عصبی تاثیر می گذارد و می تواند تغییراتی در عملکرد آن ایجاد کند. بوتاکس، عملکرد برخی از انتقال دهنده های عصبی را تغییر می دهد. انتقال دهنده های عصبی، مواد شیمیایی ای هستند که فرمان های مغز را اجرا می کنند و باعث واکنش نشان دادن بدن می شوند. بوتاکس از طریق مسدود کردن این انتقال دهنده ها، عملکرد سلول عصبی را بلوکه می کند.

تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بدن نیز از طریق مسدود کردن انتقال دهنده ها صورت می گیرد. بوتاکس از طریق غیر فعال کرن مواد شیمیایی تحریک کننده غدد عرق، از تعریق زیاد جلوگیری می کند. به همین دلیل از تزریق بوتاکس برای درمان هایپرهیدروزیس یا تعریق شدید استفاده می شود.

بوتاکس زیر بغل زنان

چگونگی تزریق بوتاکس برای کنترل تعریق بدن

تزریق بوتاکس در دست ها و پاها، اثربخشی کمتری دارد و ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی شود. علاوه بر این تزریق بوتاکس به این نواحی، با درد بیشتری همراه است و پزشک برای کاهش درد، از بی حسی موضعی استفاده می کند.

بوتاکس همچنین برای کنترل تعریق در نواحی کشاله ران، سینه ها و صورت نیز استفاده می شود. هرچند تزریق به این نواحی حساس، نیازمند تخصص و تبحر پزشک می باشد. افرادی که می خواهند به نواحی حساس بدن بوتاکس تزریق کنند، ابتدا باید توسط پزشک معاینه شوند تا ایمنی آن ها تضمین شود. تزریق به نواحی حساس، مستلزم شناخت دقیق عضلات و بافت های پیچیده این اندام ها است.

در صورتی که شما نیز کاندید تزریق بوتاکس هستید، ابتدا باید یک پزشک با تجربه پیدا کنید. بوتاکس، یک روش درمانی حساس است و انجام موفقیت آمیز آن، به تخصص پزشک وابسته است. بنابراین، درقدم اول لازم است برای به حداقل رساندن عوارض جانبی، از مهارت پزشک اطمینان حاصل کنید. پزشک مجرب، تزریق بوتاکس به هر ناحیه را در مدت زمان 10 تا 30 دقیقه انجام می دهد. بسته به گستردگی نواحی تزریق، ممکن است این زمان طولانی تر شود.

برای کاهش درد، پزشک قبل از تزریق بوتاکس، ممکن است از بی حسی موضعی یا یخ استفاده کند. این به شما کمک می کند درد و کبودی ناشی از تزریق در نواحی حساس را کاهش دهید.

توصیه و مراقبت ها

قبل و بعد از تزریق بوتاکس، پزشک توصیه های مراقبتی به بیمار ارائه می دهد. این توصیه ها می تواند احتمال بروز عوارض را کاهش داده و اثربخشی بوتاکس را تضمین کند. برخی از این توصیه ها شامل موارد زیر هستند.

  • قبل از تزریق، حتما با پزشک خود در مورد نحوه تزریق و مواردی که باید رعایت کنید مشورت بگیرید. درصورت داشتن هرگونه بیماری زمینه ای یا مصرف داروهای خاص، پزشک خود را مطلع کنید. دستورالعمل های پزشک در این زمینه، می تواند به کاهش عوارض جانبی کمک کند.
  • 2 تا 4 روز قبل از درمان نباید زیر بغل خود را اصلاح کنید.
  • قبل از جراحی از مصرف الکل و داروهای رقیق کننده خون اجتناب کنید. این می تواند به کاهش کبودی و تورم کمک کند.
  • بلافاصله بعد از تزریق بوتاکس، می توانید به خانه بروید و زندگی عادی خود را از سر بگیرید اما بعد از انجام این جراحی، باید از انجام هرگونه فعالیت سنگین و ورزش پرهیز کنید. همچنین تا چند ساعت بعد از تزریق، از حمام گرم اجتناب کنید.

عوارض احتمالی تزریق بوتاکس

با وجود اینکه تزریق بوتاکس کم خطر است، اما برخی بیماران ممکن است دچار عوارض جانبی شوند. پزشک معمولا برای کنترل این عوارض، یک تا دو هفته بعد از تزریق قرار ملاقات بعدی را تعیین می کند، تا عوارض بوتاکس را بررسی و درمان کند. با وجود بی خطر بودن تزریق بوتاکس، ممکن است برخی بیماران عوارض زیر را تجربه کنند.

  • ضعف عضلانی،
  • آنافیلاکسی،
  • مشکل در تنفس، بلع یا گفتار،
  • بثورات پوستی و کهیر،
  • سرگیجه،
  • از دست دادن کنترل مثانه،
  • خشکی دهان،
  • سردرد،
  • خستگی،
  • درد در نواحی تزریق.

بوتاکس زیر بغل مردان

مزایای تزریق بوتاکس

  • اثربخشی بالا و طولانی مدت : تزریق بوتاکس اثربخشی بالایی دارد و نتایج آن تا مدت زمان طولانی ای باقی می ماند.
  • غیرتهاجمی بودن : تزریق بوتاکس نوعی جراحی غیرتهاجمی است، که با کمترین عوارض جانبی همراه است. این روش درمانی کاملا بی خطر است و بیماران نیازی به داروی بیهوشی ندارند. مقداری بی حسی موضعی قبل از جراحی برای تزریق بوتاکس کفایت می کند.
  • بدون درد : تزریق بوتاکس غالبا بدون درد انجام می شود. پزشک برای اطمینان قبل از جراحی از بی حسی موضعی استفاده می کند تا درد را به حداقل برساند. با وجود اینکه تمام بیماران درد را تجربه نمی کنند اما برخی افراد ممکن است درد بیشتری حس کنند.
  • درمان فوری : تزریق بوتاکس یک جراحی سرپایی است که خیلی سریع انجام می شود.

معایب تزریق بوتاکس

  • هزینه بیشتر : با وجود اینکه بوتاکس از روش های درمانی کم هزینه به شمار می رود، اما این روش نسبت به سایر روش های کاهش تعریق بدن، پرهزینه است. درمان های مختلفی برای کنترل تعریق وجود دارند، اما ممکن است هیچکدام اثربخشی بوتاکس را نداشته باشند. به همین دلیل این روش نسبت به سایر روش های درمان تعریق، هزینه بیشتری دارد.
  • موقتی بودن و نداشتن اثرات دائمی : بوتاکس تاثر دائمی ندارد و برای اثربخشی دائمی لازم است بعد از مدتی تمدید شود.
  • داشتن عوارض جانبی احتمالی ؛ تزریق بوتاکس نیز مانند هر جراحی دیگری، با عوارض احتمالی همراه است. هرچند که همه بیماران این عوارض را تجربه نمی کنند.
  • مناسب نبودن برای تمام نقاط بدن ؛ تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بدن مناسب تمام نقاط بدن نیست و فقط با تشخیص پزشک، برای برخی نواحی بدن تزریق می شود.

بوتاکس زیر بغل

هزینه تزریق بوتاکس

هزینه بوتاکس برای کنترل تعریق بدن، به عوامل مختلفی بستگی دارد. میزان بوتاکس، نوع ماده بوتاکس، ناحیه مورد درمان و دستمزد پزشک از جمله عوامل تاثیرگذار در قیمت تزریق بوتاکس هستند. بطور معمول برای تعریق در ناحیه زیربغل، به هر طرف 50 واحد از ماده بوتاکس تزریق می شود و جمعا 100 واحد بوتاکس برای هر دو زیربغل استفاده می شود. تزریق بوتاکس برای تعریق در کف دست ها و پاها و نقاط دیگر بدن، بسته به تشخیص پزشک متفاوت است.

بنابراین هزینه بسته به عوامل مختلف متغیر است. علاوه بر این، تزریق بوتاکس برای کاهش تعریق، اثربخشی موقتی دارد. تزریق بوتاکس بطور میانگین می تواند بین 4 تا 12 ماه از تعریق جلوگیری کند، اما اثر آن دائمی نیست. افرادی که دچار تعریق شدید هستند، باید تزریق بوتاکس را هر چندوقت یکبار تمدید کنند.

هزینه تزریق بوتاکس در کلینیک پارسا تهران بین ۵۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان متفاوت می‌باشد.

کلینیک پارسا با کادری مجرب از بهترین پزشکان ایران و با داشتن تجهیزات پزشکی پیشرفته، تزریق بوتاکس را با کمترین عوارض احتمالی برای شما انجام می دهد.

تاریخ انتشار : 1399-09-09
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام