علت بازگشت موها بعد از لیزر

علت اصلی برگشت موهای زائد بعد از لیزر چیست ؟

پزشک : دکتر محمد موسوی متخصص جراحی عمومی دسته بندی : مقالات لیزر مو

یکی از شایع ترین سوالاتی که افراد هنگام مراجعه برای لیزر موهای زائد می پرسند در خصوص بازگشت موهای زائد بعد از لیزر است که در واقع، پاسخ به این سوال، آسان نیست. لیزر موهای زائد از جمله روش های موثر در رفع موهای زائد و ناخواسته است و میزان موفقیت آن به عوامل مختلفی بستگی دارد، از سن، رنگ و ضخامت مو گرفته تا تعداد جلسات درمان و نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که نتایج لیزر در هر فردی متفاوت خواهد بود.

با این که درصد بالایی از افراد بعد از لیزر از نتایج دائمی و طولانی مدت این روش رضایت کامل دارند، برخی دیگر از برگشت مجدد موها شکایت می کنند. اما چرا چنین موردی اتفاق می افتد؟

عملکرد لیزر موهای زائد چگونه است ؟

لیزر موهای زائد، رنگدانه های مو (پیگمان) را با استفاده از پرتوی نور یا لیزر هدف قرار می دهد به گونه ای که نور از ساقه مو پایین می رود و به فولیکول می رسد. حرارت ساطع شده از لیزر، فولیکول را تخریب می کند و به همین دلیل امکان رشد مو از فولیکول درگیر وجود نخواهد داشت. در حالی که گفته می شود لیزر موهای زائد نتایج ماندگار و دائمی را به همراه دارد، اما برخی افراد از برگشت موهای زائد خود بعد از لیزر شکایت می کنند. علت چیست؟

مو طی یک چرخه سه مرحله ای به رشد خود ادامه می دهد:

  1. مرحله اول که مرحله رشد نام دارد و فولکیول ها با دریافت خون و اکسیژن رشد می کنند.
  2. مرحله دوم یا انتقالی که در حدود دو تا سه هفته طول می کشد.
  3. مرحله سوم یا استراحت که فولیکول ها در این مرحله غیر فعال هستند و ریزش مو اتفاق می افتد.

در واقع، لیزر موهای زائد باید زمانی انجام شود که فولیکول ها در مرحله رشد هستند و اگر فولیکول در مرحله استراحت باشد، احتمال برگشت و رشد مجدد بعد از لیزر وجود خواهد داشت. به همین خاطر است که توصیه می شود لیزر موهای زائد طی یک دوره درمانی انجام شود، چرا که این کار تعداد موهایی را که در مرحله فعال، هدف قرار می گیرند افزایش می دهد و نتایج مطلوب تری حاصل خواهد شد.

لیزر مو زیر بغل

نتایج لیزر مو دائمی است یا موقت ؟

تخریب فولیکول ها در لیزر موهای زائد دائمی است، به همین دلیل است که مو در ناحیه درمان دیگر رشد نخواهد کرد اما با این حال، برخی افراد برگشت موهای زائد را تجربه می کنند. تکرار جلسات درمان می تواند به کاهش میزان موهایی که مجدد رشد کرده اند کمک کند، حتی ممکن است رشد آن ها نیز به طور کامل متوقف شود. برگشت مجدد مو به عواملی مانند نوع مو و مهارت فردی که لیزر را انجام می دهد، بستگی دارد. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که موهایی که بعد از لیزر رشد می کنند، به مراتب نازک تر و کمتر از قبل خواهند بود. آن هم به این دلیل است که فولیکول اگر حتی در طول لیزر تخریب نشود، حتما آسیب می بیند.

زمانی که فولیکول آسیب می بیند و به طور کامل تخریب نمی شود، در نهایت رشد می کند و از آن جایی که تخریب هر واحد فولیکول کار دشواری است، این است که برخی افراد رشد مجدد مو بعد از لیزر را تجربه می کنند. در چنین مواردی، مجدد چند جلسه لیزر انجام می شود تا نتایج بهتری حاصل گردد.

برگشت موهای زائد بعد از لیزر

شما بعد از چند جلسه لیزر موهای زائد می توانید تا چند سال از پوستی بدون مو لذت ببرید. اما اگر مدتی بعد از درمان، متوجه رشد مجدد مو در برخی قسمت های بدن خود شدید، می توانید مجدد چند جلسه لیزر داشته باشید. عوامل مختلفی مانند سطح هورمون ها یا مصرف دارو می توانند از جمله دلایل برگشت موهای زائد بعد از لیزر باشند و در واقع، نمی توان با اطمینان کامل از عدم رشد مجدد مو در آینده بعد از انجام لیزر صحبت کرد. به هر حال، زمانی که فولیکول در طول لیزر آسیب می بیند، به مرور زمان ترمیم می شود و در نهایت، رشد خواهد کرد.

برگشت مجدد موهای بدن بعد از لیزر

اگر جلسات لیزر به طور کامل انجام شود، شاهد از بین رفتن حجم وسیعی از موهای زائد خواهید بود و احتمال برگشت مجدد مو بسیار پایین است، در واقع، در هر جلسه تقربیا 15 درصد موها از بین می روند. نتایج لیزر موهای زائد بر روی موهای بدن می تواند دائمی یا طولانی مدت باشد.

برگشت مجدد موهای صورت بعد از لیزر

لیزر موهای زائد صورت نتایج دائمی را به همراه ندارد اما می تواند طولانی مدت باشد و بسیاری از افراد، از عدم برگشت مجدد موهای صورت خود تا ده سال گزارش داده اند که این بازه زمانی می تواند در هر فردی متفاوت باشد.

تاریخ انتشار : 1400-11-19
سوالات متداول
  • آیا سرعت برگشت موهای زائد در برخی قسمت های بدن بیشتر است ؟

    سرعت برگشت موهای زائد بعد از لیزر در برخی قسمت های بدن مانند چانه، گردن یا دیگر نواحی صورت بیشتر است، که می تواند به دلیل تغییرات هورمونی و فعال شدن مجدد فولیکول ها توسط آندروژن هایی مانند تستوسترون باشد. در برخی خانم ها، رشد مجدد مو در نواحی گفته شده می تواند همزمان با یائسگی و کاهش سطح هورمون استروژن اتفاق بیفتد.

    حتی احتمال بازگشت مجدد مو در برخی نواحی بدن مانند پاها، زیر بغل یا خط بیکینی نیز وجود دارد. اما لازم به ذکر است که موهایی که مجدد رشد می کنند، به مراتب نازک تر و روشن تر از قبل خواهند بود.

  • تاثیر رنگ پوست و مو در برگشت موهای زائد بعد از لیزر چیست ؟

    لیزر موهای زائد در افرادی که پوست روشن تری دارند، نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت، آن هم به این دلیل که تفاوت رنگدانه ها باعث می شود لیزر راحت تر مو را هدف قرار دهد، به فولیکول برسد و آن را تخریب کند.

    افراد با پوست تیره و موهای روشن به تعداد جلسات لیزر بیشتری نیاز دارند و ممکن است برگشت موی زائد بیشتری را بعد از لیزر تجربه کنند. جهت حاصل شدن نتایج دائمی، بهتر است نوع لیزر متناسب با رنگ پوست انتخاب شود، به عنوان مثال: لیزرهایی که طول موج بلندتری دارند برای افراد با پوست تیره بهتر عمل می کنند.

  • تعداد جلسات مورد نیاز در حاصل شدن نتایج دائمی لیزر موهای زائد چقدر است ؟

    تعداد جلسات لیزر موهای زائد برای هر فرد و با توجه به نوع و رنگ پوست یا ضخامت موها متفاوت است و به طور کلی، افرادی که موهای تیره تر و ضخیم تری دارند، تعداد جلسات کمتری برای لیزر مراجعه می کنند یا مثلا زمانی که لیزر در نواحی مانند چانه و زیر بغل که موهای مقاومی دارند انجام می شود، جلسات درمانی بیشتری نیاز است تا نتایج ایده آل تری حاصل گردد.

    اما معمولا توصیه می شود هر فرد شش تا هشت جلسه لیزر را پشت سر هم انجام دهد و معمولا بعد از جلسه اول، کاهش بیست تا بیست و پنج درصدی رشد موها را شاهد خواهید بود و بعد از آن می بینید که رشد موها بسیار آهسته تر از قبل خواهد بود.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • پریسا
    1402-12-10

    سلام وقت بخیر من 11 جلسه با دستگاه دایود رکسانا لیزر انجام دادم فول بادی ، و اینکه ی هفته لیزرم عقب میوفتاد موها در میومد یعنی همیشه باید میرفتم ب موقع الان قرار شد دو ماه نرم بعد برا شارژ برم ولی کل موها در اومده حتی خیلی بیشتر از قبل کلی هم هزینه هم کردم واقعا هم گرون بود لطفاً کمکم کنین

  • شبنم
    1402-12-10

    سلام خسته نباشید
    اگر مشکل کیست تخمدان داشته باشیم و با دارو کنترل کنیم و جلسات لیزر رو به اتمام برسونیم و بعد از مدتی باز کیست تخمدان برگرده امکانش هست که موهای لیزر شده هم برگردن؟!!

  • fth
    1402-12-07

    سلام خسته نباشید
    من ۷ جلسه با دستگاه الکساند ایتالیایی رفتم یه جلسه نتونستم برم
    این ماه که برم میشه ۸ جلسه هنوز قسمتی از موهام در میاد کلافه شدم کلی هزینه کردم هنوزم موهام در میاد و پوستم دون دونه

  • مینا
    1402-11-27

    سلام . ممنون میشم جواب بدید
    من بیکینی و زیر بغل ساق و ساعد۵ جلسه رفتم پلاتینیوم ۲۰۲۱،جلسه ۶تا ۸ تیتانیوم ۲۰۲۲ (این دو دستگاه هردو سه طول موج الکس ، دایود و هم ان دیاگ رو دارند تفاوتشون اینه که تیتانیوم توان خروجیش ۱۲۰۰ وات ، ولی پلاتینیوم ۸۰۰ وات) بعد از جلسه ۸م نمیدونسم باید ۴۰ درصد ک درومد سریع شارژ کنم ساق و ساعد رشدش خیلی کم شده و نتیجه دیدم ولی بیکینی و زیر بغل که قبلاً خیلی نازک درمیومد ۲ ماه و ۳ هفته گذشت دیدم داره کلفت در میاد و زیاد شده دیه رفتم واسه شارژ الان ۱۰ روز گذشته مث روز اول داره در میاد با ریشه های کلفت ولی رشد کمتر نمی‌دونم باید چیکار کنم دیه نازک نیست کلفت داره در میاد نمی‌دونم ادامه بدم یا ن ؟ چون فاصله افتاده بین جلسه ۸ و شارژ بعدش خراب شده پروسه یا بخاطر تفاوت دستگاه ها؟ /:

    • دکتر مینا شریفی
      1402-11-27

      سلام وقت شما بخیر

      پلاتینیوم اصلا دستگاه استانداردی نیست به همین دلیل نمیشه به طور قطع در مورد نتایج و بازدهی آن نظر داد.

  • زهرااا
    1402-06-07

    سلام وقت بخیر من نزدیک ۱۵ جلسه لیزر بیکینی و زیربغل رفتم موهای زیربغلم کامل حذف شده اما بیکینی هنوز ۳۰ درصد مو ها هست چیکار کنم به نظرتون

    • مشاور کلینیک زیبایی پارسا
      1402-06-08

      سلام وقت بخیر

      نوع دستگاه و برند اون رو میفرمایید ؟ همچنین رنگ پوست خودتون رو.

  • زهرا
    1402-05-04

    سلام وقتتون بخیر من ۳ جلسه با دستگاه دایمون پلاس با ۳ طول موج الکساندریت و ایندیاگ و دایود انجام دادم که خیلی نتیجه خوب بود موها یا رشد نمی‌کرد یا به شدت نازک شده بود از جلسه ۴ به دلیل جا به جایی شهر محل سکونتم مجبور شدم جای دیگه ای مراجعه کنم که با دستگاه تیتانیوم و همین ۳ طول موج برام روند رو ادامه دادن بهشون هم تاکید کردم که درجه و طول موج معادل جلسه ۴ برام درنظر گرفته بشه و فاصله بین جلسات هم حدود ۳۷ روز بود که منطقی بود اما بعدش مو ها مجددا ضخیم شدن میشه راهنمایی کنید که مشکل از چیه؟ با همین دستگاه ادامه بدم یا مثلا از دستگاه پلاتینیوم استفاده کنم؟

  • شایان
    1401-04-28

    خواهشا جواب سوال منو بدید چون تنها سایت بروز و کامل هستین تو ارائه خدمات
    ممنون

    • الی
      1401-08-03

      آیا بین دوره های لیزر نباید موهای بدن رو زد

  • گیتی
    1401-02-08

    من 9 جلسه هر ماه لیزر کردم سه جلسه با الکساندریت و 6 جلسه هم با دایود ولی جلسه 9ام به بعد موها بیکنی با شدت بالا و بقیه جاها هم به طور نسبی برگشته

    • ناشناس
      1401-05-27

      دقیقا برای من هم جلسه 9 موهای بکینی دوباره رشد کرده

  • مهسا
    1400-12-10

    سلام وقت بخیر

    من ی ۱۲ جلسه جایی رفتم با دستگاه کندلا و بعداز ۱۲ جلسه باز موها در میومد ک ازمایش هورمون دادم و گفتن یکم هورمون مردونه بالاس و قرص خوردم و باز رفتم اثر نداشت
    الان ۴جلسه رفتم جای دیگه
    ۲جلسه اول عاااالی ولی الان بعداز جلسه ۴ همه موهام ریخته بیرون.
    بنظرتون بازم ادامه بدم یا مشکلی دارم؟رنگ پوستمم سبزه اس

    • دکتر شریفی
      1400-12-11

      سلام و وقت بخیر

      اگر دوره های شارژ هم انجام دادین و تاثیری نداشته، با مشورت پزشک دوره های لیزر را قطع کنید.

  • N
    1400-12-08

    سلام ممنون میشم جواب بدید من دوتاسوال دارم یکی اینکه با دستگاه الکساندرایت دئیتو لیزر موهای زاید کل بدن انجام دادم وپوستم گندمی هست آیا این دستگاه برای پوستم مناسبه؟ و سوال دوم هشت جلسه هست که انجام شده ولی نصفه موهام کم شده آیا طبیعیه و چندجلسه دیگه باید انجام بدم تاحداقل ۷۰یا۹۰درصدجواب بگیرم ،،آزمایش هورمونی هم انجام دادم مشکلی نداشتم،،سونوگرافی پلی کیستیک انجام ندادم،،باتشکرررر

    • نازنین
      1401-09-08

      من ۲۰ جلسه مرتب رفتم لیزر
      هم دایود هم چن بار الکس
      موهام هی می‌ریخت باز درمیومد ماه بعد بعدش
      کمتر شده نسبت به قبل ینی ضخامت اولیه رو نداره
      اما باز هم هست بخصوص بیکینی
      موهام مشکی ضخیم
      پوستم گندمی روشن هست

      و البته دکتر گفت تخمدان پلی کیستیک دارم و کمی آندروژن که دارو میخورم مرتب دو ساله
      مراعات هم میکنم
      البته پریودم همیشه منظم بود

      حالا نمیدونم واقعاً مشکل چیه

      مشکل دستگاهه یا اپراتور ش یا من

      • دکتر شریفی
        1401-09-10

        سلام و وقت بخیر

        مشکل نه دستگاه هست نه اپراتور و نه شما.
        لیزر موهای زائد موجب حذف دائمی موها نمی شود.
        موجب کم شدن و نازک شدن بیشتر آن ها و تاخیر در رشد موها می شود.
        اگر ناحیه ای از بدن بعد از لیزر دچار ضخیم شدن موها شده باشد بهتر است آن ناحیه را دیگر لیزر نکنید و از روش های ایمن دیگر برای حذف موهای زائد استفاده کنید.

  • راضیه
    1400-11-23

    اگر کیست تخمدان داشته باشیم نمی تونیم لیزر مو انجام بدیم؟

    • دکتر شریفی
      1400-11-23

      سلام و عرض ادب

      برای انجام لیزر حتما باید از پزشک معالج خود تاییده درمان بگیرید. در صورتی که مشکلات شما درمان نشده باشه جلسات لیزر بی فایده خواهد بود.

    • میرزایی
      1401-06-31

      اول باید ب متخصصه خودتون مراجعه کنید

  • روزبه
    1400-11-23

    سلام

    من ماه پیش جلسه نهم لیزرم بود.
    همه چی خوب بود موهام در نمیومد یا اگرم دوباره رشد میکرد، کم بود ولی یه دفعه موهام این ماه شروع به رشد کرده و تیکه تیکه همه جای بدنم دراومده دلیل چی میتونه باشه ؟ با دستگاه الکس نوبلکس لیزر کردم.

    • دکتر شریفی
      1400-11-23

      سلام و عرض ادب

      بهتر است مجدد به مرکزی که لیزر انجام دادین مراجعه کنید تا در صورت لزوم جلسات لیزر بیشتری برای شما انجام شود.

    • ناشناس
      1401-05-20

      وقتی رشد موهات کم شده نباید هرماه بری و فولیکول موهاتو تحریک کنی دوماه ی بار برو سه ماه ی بار برو همینجوری ب تعویق بنداز کم کم

  • تینا
    1400-11-23

    سلام وقتتون بخیر

    چرا بعد از یک جلسه لیزر موهای بدن من برگشت ؟

    • دکتر شریفی
      1400-11-23

      سلام و وقت بخیر

      بعد از گذشت یک جلسه زمان خوبی برای تصمیم گیری از نتایج لیزر مو نیست. بهتر است دوره درمان ( ۶ تا ۸ ) را کامل کنین.

  • نادیا
    1400-11-23

    ممنون از مقاله خوبتون

+مشاهده بیشتر