انواع روش های کاشت مو

آشنایی با بهترین روش های کاشت مو در ایران

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه کاشت مو

با گذشت زمان، ریزش موها می‌تواند به احساس ناامیدی و کاهش اعتمادبه‌نفس منجر شود. اما آیا می‌دانستید که روش‌های کاشت مو، به شما امکان بازگشت به موهای طبیعی و شکوهمند را می‌دهند؟ در این مقاله، با انواع روش‌های کاشت مو و مزایای بی‌نظیر آنها آشنا می‌شوید. از آغاز پیدایش کاشت مو تا روش های نوین مانند ARTAS همه را در این مقاله کشف خواهید کرد. پس همراه ما باشید تا به دنیایی از اعتمادبه‌نفس و جذابیت دوباره بازگردید!

پیدایش روش‌ های کاشت مو

اولین تلاش‌ها برای کاشت مو به دهه‌‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی باز می‌گردد. در آن زمان برای کاشت مو، پلاگ‌ها یا تکه‌های بزرگ پوستی را با جراحی از پشت سر برداشت می‌کردند و در نواحی دچار طاسی پیوند می‌زندند. این پیوند‌ها حاوی تعداد زیادی مو بودند و نهایتاً ظاهری ایجاد می‌کردند که اصلاً طبیعی و زیبا نبود. امروزه دیگر از این روش استفاده نمی‌شود. در دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی تکنیک جدیدتری ابداع شد که در آن با استفاده از ابزار جراحی خاصی، پلاگ‌های دایره‌ای شکل با قطر ۲ تا ۴ میلی‌متر از بانک مو برداشت می‌کردند و در ناحیه‌ی گیرنده پیوند می‌زدند. پلاگ‌ها کوچکتر و نتایج بهتر شدند ولی هنوز طبیعی نبودند. امروزه از این روش نیز استفاده نمی‌شود.

در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی، تحولی در کاشت مو صورت گرفت که زمینه‌ساز روش‌های مدرن امروزی شد. در سال ۱۹۸۴ تکنیک مینی گرافت ابداع شد. در این روش، پوست را به شکل نواری نازک از پشت سر برداشت می‌کردند؛ چیزی مشابه با روش FUT امروزی. سپس گرافت‌های کوچک حاوی ۴ تا ۱۲ تار مو را از آن استخراج می‌کردند. نتایج مینی گرافت‌ها شبیه به کاشت مو با پلاگ بود ولی برای طبیعی کردن نتایج، از میکرو گرافت‌ها استفاده می‌شد که حاوی یک یا دو تار مو بود.

روش مینی گرافت و میکرو گرافت دو مشکل بزرگ داشت:

  • اندازه‌ی گرافت‌ها بزرگ‌تر از حالت طبیعی بود. نتایج کاشت مو خوب بود ولی هنوز جلوه‌ی طبیعی یا نچرال نداشت.
  • تعداد گرافت‌های قابل کاشت محدود بودند. در یک جلسه بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ گرافت می‌توانستیم برداشت کنیم و بکاریم.

کاشت مو در زمان قدیم

کاشت مو به روش FUT

تقریباً از زمانی که مینی‌گرافت ابداع شد، کاشت مو به عنوان تنها روش درمان ریزش مو توسط جامعه‌ پزشکی و عموم مردم پذیرفته شد. اقبال این روش کاشت مو باعث شد سرعت توسعه‌ تکنیک‌های کاشت مو نیز بیشتر شود. تا قبل از روش FUT، مشکل اصلی کاشت مو، نتایج مصنوعی یا اصطلاحاً عروسکی آن بود. اگر به موی سر عروسک‌های قدیمی دقت کرده باشید، حتماً دیده‌اید که دسته‌هایی از ۱۰ تا ۲۰ مو با فواصل زیاد از هم روی سر عروسک قرار دارند. نتایج روش‌های قدیمی کاشت مو نیز به این شکل بود. پس در قدم اول پزشکان رسیدن به نتایج نچرال یا طبیعی در کاشت مو را در دستور کار قرار دادند.

تلاش برای رسیدن به نتایج طبیعی و زیبا، باعث ابداع روش FUT شد. روشی که تحولی را در کاشت مو ایجاد کرد و توانست به سرعت روش‌های قبلی را به کلی از رده خارج کند. روش FUT پایه‌ی تمامی روش‌های کاشت موی امروزی شد و هنوز هم به عنوان یکی از روش‌های اصلی کاشت مو در سرتاسر دنیا کاربرد دارد.

مراحل روش FUT

در این روش ابتدا نوار نسبتاً کوچکی را از پوستِ پشت سر برداشت می‌کنیم. سپس زخم ایجاد شده را بخیه می‌زنیم. البته موهای نواحی بالاتر جای این زخم را به خوبی می‌پوشانند ولی اگر موهای پشت‌سرتان خیلی کوتاه کنید، ممکن است معلوم شود. نوار پوستی برداشت شده زیر میکروسکوپ‌های تخصصی و قدرتمند قرار داده می‌شوند. تیم درمانی با استفاده از ابزارهای خاص، واحدهای فولیکولی موجود در نوار پوستی را استحراج می‌کنند. هر کدام از این واحدهای فولیکولی شامل ۱ تا ۴ تار مو هستند و پس از آماده‌سازی، «گرافت» نام می‌گیرند.

گرافت‌های آماده شده در اختیار جراح و تیم درمانی قرار می‌گیرد و فرآیند کاشت گرافت‌ها شروع می‌شود. در تمام روش‌های کاشت مو، این مرحله اساس یکسانی دارد و فقط ممکن است ابزارهای متفاوتی استفاده شوند. در مرحله‌ی کاشت، سوراخ‌های ریزی در پوست ناحیه‌ی گیرنده ایجاد می‌شود و جراح گرافت‌ها را درون این سوراخ‌ها قرار می‌دهد. برای سوراخ کردن پوست سر از ابزار به نام پانچ استفاده می‌شود که سوراخ‌هایی با قطر ۰.۵ تا ۱ میلی‌متر ایجاد می‌کند. معمولاً در روش FUT از پانچ‌های یک میلی‌متری استاندرد استفاده می‌شود.

عمق و زاویه‌ی ایجاد سوراخ‌ها مهم است. اگر عمق کم یا زیاد باشد، گرافت از بین می‌رود. اگر زاویه‌ی پانچ درست نباشد، خواب مو اشتباه از آب در می‌آید. قبل از شروع جلسه درمانی، طرح کاشت مو روی سر شما رسم می‌شود. در مرحله‌ی کاشت، با توجه به این طرح، گرافت‌ها را فواصل مناسب درون پوست قرار می‌دهند.

مراحل FUE

کاشت مو به روش FUE

روش FUT تحولی کاشت مو ایجاد کرد و هنوز هم به عنوان یکی از پرطرفدارترین روش‌های کاشت مو استفاده می‌شود؛ ولی یک مشکل بزرگ دارد: روش FUT تهاجمی است. در این روش باید روی پوست سر برشی ایجاد کنیم که خونریزی دارد و زخم ایجاد شده را می‌بایست بخیه بزنیم. خطرات این جراحی زیاد است و عوارض متعددی هم دارد. برای حل این مشکلات، روش FIT ابداع شد. کاشت موی FUE به قدری کم‌تهاجمی است که به آن کاشت موی بدون جراحی می‌گویند. این روش نیازی به برش و بخیه ندارد، خونریزی و درد ندارد و تقریباً بی‌عارضه است.

مراحل روش FUE

مراحل روش FUE تقریباً مشابه روش FUT است. کاشت مو به روش FUE در سه مرحله‌ی برداشت، آماده سازی و کاشت گرافت‌ها صورت می‌گیرد. تفاوت اصلی این روش با روش FUT در مرحله‌ی برداشت یا استخراج گرافت‌ها است. در روش FUT با تکنیک برداشت نواری، تعداد زیادی واحد فولیکولی را به یکباره استخراج می‌کنیم. اما در روش FUE به جای برداشت نوار پوستی، واحدهای فولیکولی را به صورت دانه دانه استخراج می‌کنیم. در روش FUE با استفاده از ابزار پانچ، سوراخ‌های کوچکی در بانک مو ایجاد می‌کنیم و هربار فقط یک فولیکول را از بافت‌های اطرافش جدا و سپس با استفاده از انبرک کوچک، فولیکول را خارج می‌کنیم. این کار را صدها بار تکرار می‌کنیم تا به تراکم مد نظر برسیم.

سوراخ‌های ایجاد شده توسط ابزار پانچ، بسیار کوچک هستند. خونریزی آن‌ها در حد یک قطره است. نیازی به بخیه زدن هم ندارند و در عرض یکی دو روز خود به خود خوب می‌شوند. همچنین در روش FUE خطر ایجاد اسکار و زخم‌های گوشتی نیز وجود ندارد. بعد از اتمام مرحله‌ی برداشت، واحدهای فولیکولی زیر میکروسکوپ می‌روند تا برای کاشت آماده شوند. بعد از آماده سازی، گرافت‌ها در اختیار جراح و تیم درمانی قرار می‌گیرند تا فرآیند کاشت مو شروع شود. مرحله‌ی کاشت مو در روش FUE دقیقاً مثل روش FUT است. در این مرحله‌ به کمک ابزار پانچ سوراخ‌هایی در ناحیه‌ی گیرنده ایجاد شده و گرافت‌ها را درون سوراخ‌ها قرار می‌گیرند.

تنها ضعف روش FUE نسبت به FUT کیفیت پایین‌تر گرافت‌ها است. این مسئله دو دلیل دارد:

  • سرعت برداشت واحدهای فولیکولی کمتر از روش FUT است. برای همین فولیکول‌ها مدت بیشتری خارج از بدن هستند و ممکن است آسیب ببینند.
  • استخراج فولیکول‌ها در روش FUT در زیر میکروسکوپ انجام می‌شود برای همین خطای کمتری دارد. خطای برداشت گرافت‌ها در روش FUE بیشتر است.

پانچ FUE

کاشت مو به روش SUT

روش FUE خیلی زود به پرطرفدارترین روش کاشت مو تبدیل شد. ولی طولی نکشید که تلاش‌ها برای افزایش سرعت و تراکم قابل دستیابی با روش FUE باعث اختراع ابزارهای اتوماتیک پیشرفته شد. یکی از اولین و بهترین دستگاه‌های کاشت مو، SAFER نام داشت و در ایران کاشت مو با استفاده از این دستگاه SUT نام گرفت.

اولین نکته‌ای که باید در مورد کاشت مو به روش SUT بگوییم، این است که این روش تمام اتوماتیک، خودکار یا رباتیک نیست. دستگاه استفاده شده در این روش دو قابلیت دارد که فقط در مرحله‌ استخراج فولیکول‌ها به ما کمک می‌کنند:

  • پانچ ماشینی با قبلیت چرخش که مثل مته پوست را سوراخ می‌کند. این پانچ درون یک هولدر دستی قرار دارد و استفاده از آن دقیقاً مشابه هولدرهای غیرماشینی قدیمی است. فقط سرعت و دقت بیشتری دارد.
  • قابلیت مکش یا ساکشن که فولیکول را بدون دخالت دست به داخل دستگاه می‌کشد.

قابلیت‌های دستگاه SUT باعث افزایش سرعت برداشت فولیکول‌ها و کاهش خطای برداشت می‌شوند و کیفیت گرافت‌ها را بهبود می‌بخشند. مراحل روش SUT دقیقاً مثل روش FUE است با این تفاوت که در مرحله‌ی برداشت از پانچ ماشینی و قابلیت ساکشن دستگاه برای استخراج فولیکول‌ها استفاده می‌کنیم. سپس واحدهای فولیکولی در زیر میکروسکوپ آماده‌سازی می‌شوند. در مرحله‌ی پایانی به کمک پانچ‌های دستی یا پانچ ماشینی دستگاه، گرافت‌ها را در ناحیه‌ی گیرنده می‌کاریم.

برداشت گرافت ها SUT

کاشت مو به روش میکروگرافت

روش SUT توانست بخشی از مشکلات روش FUE را بهبود بخشد ولی هنوز جای برای بهتر شدن وجود داشت. این جا بود که روش میکروگرافت ابداع شد. در این روش از دستگاه‌های پیشرفته‌تر آخرین تکنیک‌های برداشت گرافت ها استفاده می‌شود.

مراحل روش میکروگرافت

در روش میکروگرافت برای برداشت واحدهای فولیکولی از ایمپلنتر مینیاتوری استفاده می‌کنیم. مانند دستگاه SUT، این ایمپلینتر مینیاتوری دارای پانچ چرخشی است و برخلاف آن می‌توانیم قطر پانچ را به دلخواه تغییر بدهیم. در روش میکروگرافت می‌توانیم از پانچ‌هایی با قطر ۰.۶ تا ۰.۹ میلی‌متر استفاده کنیم. قابلیت تغییر ضخامت پانچ به ما کمک می‌کند که واحد‌های فولیکولی کوچکتری را برداریم و به نتایج طبیعی‌تری برسیم. ضخامت پانچ در روش‌های SUT و FUE ثابت است.

دستگاه‌های استفاده شده در روش میکروگرافت به قابلیت مکش یا ساکشن مجهز هستند و نیازی به استفاده از پنس یا انبرک‌ها نیست. به این ترتیب فولیکول با ابزار جراحی در تماس مستقیم نیست و آسیب کمتری می‌بیند. مراحل آماده‌سازی و کاشت گرافت‌ها در کاشت مو به روش میکروگرافت همانند سایر روش‌های کاشت مو بوده و یکسان است. به طور کلی این دو مرحله حتی در کاشت موی رباتیک ARTAS (که هنوز به ایران وارد نشده) نیز همانند روش‌های قدیمی‌تر کاشت مو هستند.

برداشت گرافت ها

کاشت مو به روش BHT

BHT مخفف عبارت body hair transplant یا «کاشت مو با موهای بدن» است. BHT یک روش کاشت مو نیست و فقط به این اشاره دارد که برای کاشت از موهای بدن استفاده می‌کنیم. برای برداشت موهای بدن می‌توانیم از روش‌های FUE، SUT و Micro FIT استفاده کنیم.

چند نکته‌ی مهم در مورد روش BHT :

  • برداشت گرافت‌ها از بین موهای بدن (ریش، سینه و پشت) فقط برای آقایان ممکن است.
  • موهای بدن کیفیت کمتری از موهای سر دارند و درصد کمتری از آن‌ها بعد از پیوند زنده می‌مانند.
  • از روش BHT برای بهبود تراکم کاشت مو استفاده می‌شود. از این روش نمی‌توان به عنوان روش اصلی کاشت مو استفاده کرد.

مراحل BHT

کاشت مو به روش ترکیبی

در روش ترکیبی به طور همزمان از روش‌های FUT و FUE استفاده می‌کنیم. ابتدا با روش FUT کاشت مو را انجام می‌دهیم. سپس برای افزایش تراکم و زیباسازی از روش FUE استفاده می‌کنیم. مزیت اصلی روش ترکیبی این است که بالاترین تراکم ممکن در یک جلسه را ایجاد می‌کند. معایب این روش نیز معایب روش FUT یعنی تهاجمی بودن و ایجاد زخم و خونریزی است. هزینه این روش بیشتر از روش FUT و کمتر از روش FUE است.

ترمیم مو به روش HRT

در این روش ترمیم مو به جای استفاده از فولیکول‌ها و موهای طبیعی خودتان، از فیبرهای مصنوعی که از نظر جنس و رنگ شبیه موهای شما هستند استفاده می‌کنیم. فیبرهای کاشته شده رشد نمی‌کنند و همیشه اندازه‌ی ثابتی دارند.

ترمیم مو

آینده کاشت مو

ابزارها و روش‌های کاشت مو به سرعت در حال پیشرفت هستند. به طور مثال هم اکنون تعداد کمی از کلینیک‌های دنیا از ربات کاشت مو به نام ربات ARTAS استفاده می‌کنند که کلیه مراحل کاشت مو را به شکل اتوماتیک انجام می‌دهد. کاشت مو جدا از این که یک روش درمانی است، یک هنر نیز هست. جراحان حرفه‌ای کاشت مو به خوبی می‌دانند که چه تعداد گرافت را به چه شکل در سر بکارند که زیباترین نتایج حاصل شود و همچنین بانک موی شما ذخیره‌ای برای آینده داشته باشد. یا مثلاً می‌دانند که خط رویش را چگونه طراحی کنند که کسی متوجه مو کاشتن شما نشود.

کلینیک پارسا به دلیل بهره‌گیری از کادر مجرب و مجهز بودن به پیشرفته‌ترین ابزار کاشت مو موفق شده که ماهرترین و مجرب ترین جراحان کاشت موی ایران جذب کند. جراحانی که می‌توانید رسیدن به بهترین نتایج ممکن را از آن‌ها انتظار داشته باشید.

هزینه کاشت مو

همانطور که می‌دانید عمل کاشت مو به عنوان یکی از عمل‌های زیبایی شناخته می‌شود و بیمه هزینه‌های آن را به عهده نمی‌گیرد. به همین دلیل تمامی افرادی که می‌خواهند عمل کاشت مو را انجام دهند، هزینه‌ها را بزرگترین مانع پیش روی خود می‌بینند. عوامل بسیار زیادی هزینه‌ کاشت مو را تعیین می‌کنند. این عوامل عبارتند از:

  • روش کاشت مو،
  • میزان ریزش مو،
  • تعداد گرافت کاشته شده،
  • میزان تبحر تیم پزشکی،
  • سطح امکانات و تجهیزات مرکز جراحی و کلینیک کاشت مو.

بر همین اساس حدود هزینه روش های جدید کاشت مو طبق جدول زیر تعیین می شود. (زمستان ۱۴۰۱)

# روش کاشت مو هزینه ( میلیون تومان)
1  روش FUE بین ۱۵ تا ۲۰
2  روش SFUE و SFUEplus بین ۲۰ تا ۳۰
3 روش MICRO FIT بین ۱۸ تا ۲۵
4 روش میکروگرافت بین ۱۸ تا ۲۵
5 روش ترکیبی و سوپرترکیبی بین ۱۵ تا ۲۰
6 روش SUT بین ۱۵ تا ۲۰
7 روش DHI بین ۳۵ تا ۴۰
8 روش Sapphire FUE بین ۵۰ تا ۶۵
9 روش ARTAS بین ۳۰۰ تا ۳۵۰
تاریخ انتشار : 1403-02-04
سوالات متداول
  • بهترین روش کاشت مو کدام است ؟

    هیچ کدام از روش‌های کاشت مو را نمی‌توان به عنوان بهترین روش کاشت مو معرفی کرد. هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایبی دارند. این که کدام روش برای شما بیشترین مزایا و کمترین معایب را داشته باشد، از فرد به فرد متفاوت است.

  • کدام روش کاشت مو برای من بهترین است ؟

    متخصصین ما در جلسه‌ی مشاوره حضوری یا غیرحضوری، وضعیت ریزش مو و بانک موی شما را بررسی می‌کنند. سابقه‌ی پزشکی، بیماری‌های زمینه‌ای و سایر اطلاعات لازم را دریافت می‌کنند. سپس با تحلیل این موارد، مناسب‌ترین روش‌های کاشت مو را به شما معرفی می‌کنند.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • مینا شاهدلی
    1402-11-04

    ممنون از مقاله خوبتون، منم یه مطلب توی مجله یک دکتر خوندم که مقایسه روش SUT و FUT بود، به نظرم SUT الان خیلی بهتر از روش های دیگه ست

  • مهرداد
    1401-11-13

    اونقدر روش ها زیاد هستند که گیج کننده است و انتخاب یک روش سخت میشود !

  • مرتضی بهار
    1401-09-06

    سلام. واقعا ممنونم از بابت مطالب خوبتون

  • ص
    1400-12-14

    بسیار عالی و مفید بود.
    ممنون از توضیحات شما.
    فقط یه سوال:
    چطوری مطمئن بشیم فردی که بهش مراجعه میکنیم کار بلد هست یا نه؟
    اخه همه نمیتونن شیراز یا تهران برن

    • پارسا
      1400-12-15

      سلام و وقت بخیر

      نمونه کارهای قبلی مرکز رو درخواست بدین و از روی نتایج گذشته و پرسش از افرادی که قبلا در مرکز کاشت مو جراحی انجام دادن تصمیم گیری کنید.

  • رمان
    1400-07-22

    با سلام بانک موم تقریبا پره قسمت پشت و بقل موهام به نظرتون روش سوپر ترکیبی مناسب هست واسه تراکم بالا ممنون میشم راهنمایی کنید و هزینه رو اعلام کنید

  • مجتبی حسینی
    1399-07-14

    سلام
    من شیراز کاشت مو انجام دادم بعدازدوماه ازکاشت موالان جای زخم ها چال افتاده وتورفتگی های زیادی و پستی وبلندی برروی سرمن ایجادشده،تکنیسین سوال کردم میگه تاچهارماهه دیگه خوب میشه،متاسفانه پیش دکترمتخصص رفتم وکارگ رویکی وزتککیسین هدی تجربی انجام داده چه کنم..‌‌‌.

  • مصطفی
    1399-07-10

    سلام .پس روش FUE چی هست ؟ چرا این روش رو تدضیح ندادین ؟

    • پارسا
      1399-07-10

      با سلام و وقت بخیر

      روش FUE همان روش FIT هست. هیچ تفاوتی بین این دو روش وجود ندارد.

  • رضا
    1399-06-31

    ممنون عالی بود

+مشاهده بیشتر