کاشت مو بدون جراحی

کاشت مو بدون جراحی | روش ها، مزایا و معایب

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه کاشت مو

کاشت مو یکی از راهکارهای موثر و دائمی برای از بین بردن ریزش مو است و می‌تواند موهای زیبا و جذاب شما را برگرداند. این کار به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که شیوه برداشت گرافت‌ها در آن‌ها متفاوت است. احتمالا زمانی که درباره کاشت موها در اینترنت جست و جو می‌کنید اولین چیزی که به چشمتان می‌خورد این است که این کار یک عمل جراحی است و شاید به دلیل ترس از جراحی یا شایعاتی که درباره عوارض آن شنیده‌اید همان ابتدای مسیر از انجام این کار پشیمان شوید.

با پیشرفت علم روش‌های بسیار زیادی برای کاشت ایجاد شده است که با استفاده از آن‌ها دیگر نیازی به تحمل عوارض جراحی و بیهوشی و درد و خونریزی ندارید. اما این روش‌ها چه هستند و هریک چه ویژگی‌هایی دارند؟ برای آشنایی بیشتر با این روش‌ها تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی روش‌های کاشت مو بدون جراحی

بسته به اینکه از چه تکنیکی برای برداشت گرافت‌ها استفاده می‌شود روش‌های مختلف کاشت مو تعریف خواهند شد. به طور کلی دو تکنیک برای برداشت فولیکول‌ها وجود دارد؛ اولی به صورت نواری و دومی به صورت تک گرافت.

روش اول که به آن FUT می‌گویند همان کاشت مو با جراحی است که نسبت به سایر روش‌ها عمل تهاجمی تری محسوب می‌شود. در این روش نواری از فولیکول‌ها از ناحیه اهدا برداشته می‌شود و همین موضوع باعث ایجاد یک زخم طولی در این قسمت خواهد شد. کاشت مو به روش FUT کمی تهاجمی است و اغلب متقاضیان بعد از آن کمی درد احساس می‌کنند و ممکن است خونریزی هم داشته باشند. به همین دلیل پزشکان به فکر ایجاد راهکارهای دیگری برای برداشت فولیکول‌ها افتادند که به روش‌های کاشت مو بدون جراحی معروف شدند.

وجه مشترک همه این روش‌ها این است که گرافت‌ها به صورت تکی با تهاجم کمتر برداشته می‌شوند و به همین دلیل جای هیچ گونه زخمی دیده نمی‌شود و متقاضیان بعد از عمل درد و خونریزی را تجربه نخواهند کرد. این روش‌ها با توجه به نوع دستگاه مورد استفاده و آزمایش‌ها و آنالیزهایی که قبل از کاشت مو انجام می‌شود طبقه‌بندی خواهند شد. برای آشنایی با هر روش این بخش را تا انتها بخوانید.

کاشت مو به روش FUE

کاشت مو به روش FUE که به نام FIT نیز معروف است پایه و اساس همه روش‌های کاشت مو بدون جراحی به شمار می‌رود. در این روش با استفاده از دستگاهی به نام پانچ برای برداشت گرافت‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه دارای سری نسبتا تیز با اندازه میلی‌متری است که می‌تواند در محل برداشت زخم‌های بسیار ریزی را ایجاد کند تا یکی از گرافت‌ها خارج شود. این دستگاه به صورت دستی عمل می‌کند و به همین دلیل پزشک نمی‌تواند فاصله‌های بسیار نزدیک را برای برداشت فولیکول‌ها انتخاب کند و البته ممکن است دقت برداشت کمی پایین بیاید.

مزیت اصلی کاشت مو به روش FUE حذف زخم نواری و برداشت گرافت‌ها به صورت دانه‌ای است؛ با این کار سرعت برداشت گرافت‌ها کمی پایین می‌آید اما در عوض گرافت‌ها کاملا سالم می‌مانند و دیگر زخمی در ناحیه برداشت ایجاد نخواهد شد. با توجه به اینکه برش‌ها بسیار ریز و در حد میلی‌متری هستند نیازی به بخیه هم وجود ندارد و خونریزی هم بسیار کم خواهد بود. در نتیجه دوران نقاهت به طرز قابل توجهی کوتاه‌تر می‌شود و دیگر نگران باقی ماندن جای زخم یا عدم رشد مو از محل بخیه‌ها نخواهید بود و در تمام سرتان موهایی یکدست و پرپشت خواهید داشت.

مزایا و معایب

  • امکان کاشت ابرو، ریش و سبیل با استفاده از این روش،
  • ایجاد برش‌های بسیار ریز که در نهایت جای آن‌ها باقی نخواهد ماند،
  • روشی کم تهاجمی با عوارض کمتر و دوران نقاهت کوتاه‌تر،
  • مناسب برای افرادی که پوست سر آن‌ها سفت است و انعطاف پذیری کمی دارد.
  • افزایش تعداد فولیکول‌های سالم و بهتر شدن نتایج کاشت،
  • بدون ایجاد درد و خونریزی،
  • یکدست بودن موها در همه نواحی بدون ایجاد جای اسکار در محل برداشت.
  • دستی بودن فرایند برداشت گرافت‌ها،
  • طولانی شدن زمان برداشت گرافت‌ها در مقایسه با روش FUT،
  • هزینه بالاتر نسبت به کاشت مو با جراحی.

مراحل کاشت مو به روش FUE

کاشت مو به روش SUT

کاشت مو به روش SUT نیز یکی دیگر از روش‌های برگرفته از FIT است که در آن به جای پانچ دستی از میکروموتورهای اتوماتیک استفاده می‌شود؛ به همین دلیل دقت کاشت در آن بسیار بالاتر است و آسیب کمتری به گرافت‌های برداشت شده می‌رسد. این روش بسیار سریع‌تر از FIT است و به دلیل استفاده از دستگاه‌های پیشرفته‌تر تراکم قابل قبولی را ایجاد خواهد کرد. یک ویژگی بسیار مهم روش SUT این است که در آن می‌توان تا 14000 تار مو را پیوند زد و به همین دلیل تراکم موها تا 3 برابر سایر روش‌ها نیز خواهد رسید. نتایج کاشت با این روش بسیار طبیعی است و جای هیچ گونه زخمی باقی نخواهد ماند؛ به همین دلیل شما می‌توانید بدون دردسر به موهای مورد نظر خود برسید و از زیبایی و جذابیت چهره‌تان لذت ببرید.

مزایا و معایب

  • برداشت فولیکول‌ها با حداقل بافت پوستی همراه که باعث افزایش کیفیت موها خواهد شد.
  • ایجاد نتایج بهتر و طبیعی‌تر در مقایسه با روش FUE،
  • افزایش سرعت برداشت و کاشت گرافت‌ها،
  • کاهش احتمال بروز خطاهای انسانی و آسیب رسیدن به فولیکول‌ها،
  • عدم وجود محدودیت برای فعالیت‌های روزانه بعد از کاشت مو به این روش،
  • امکان برداشت گرافت‌ها از مناطقی چون زیر ریش.
  • کمتر بودن دقت دستگاه‌های مورد استفاده برای برداشت در مقایسه با روش‌های پیشرفته‌تر مانند MFIT یا Sapphire FUE.

برداشت گرافت ها SUT

کاشت مو به روش BHT

متفاوت‌ترین روش کاشت مو که می‌تواند امیدی برای متقاضیان دارای بانک موی ضعیف باشد، کاشت مو به روش BHT است. در این روش از موهای بدن (اغلب سینه و زیر ریش) برای کاشت استفاده می‌شود و مناسب افرادی است که حجم موهای بدن آن‌ها بسیار بالا است. با توجه به همین موضوع می‌توان گفت که این روش برای خانم‌ها مناسب نیست و صرفا آقایان می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. برای طبیعی شدن نتایج در روش BHT باید گرافت های نواحی اهدا کننده یعنی زیر ریش و سینه به طور کامل مورد بررسی قرار گیرند و گرافت‌هایی که بیشترین شباهت را به موهای سر دارند برداشته شوند.

روش برداشت گرافت‌ها در BHT همان روشی است که در کاشت مو به روش FIT استفاده می‌شود؛ به این معنا که دستگاه پانچ دستی برای این موضوع به کار خواهد رفت. این موضوع مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ زیرا موهای بدن به اندازه موهای سر متراکم نیستند که نیاز به برداشت گرافت از فواصل نزدیک باشد. نکته دیگر اینکه با توجه به اینکه چرخه رشد موهای بدن با موهای سر متفاوت است این روش برای همه افرادی که بانک موی ضعیفی دارند قابل استفاده نیستند و باید همه شرایط در نظر گرفته شود تا کاشت مو به این روش موفقیت آمیز شود.

مزایا و معایب

  • امکان برداشت از موهای بدن،
  • مناسب برای بهبود تراکم موها به خصوص در افرادی که تنها قسمت‌هایی از سر آن‌ها دچار کم پشتی و ریزش شده است.
  • مناسب برای افرادی که بانک موی ضعیفی دارند.
  • مناسب برای افرادی که قبلا عمل کاشت انجام داده‌اند و نتایج آن غیرطبیعی است.
  • محدودیت در تعداد گرافت‌های برداشت شده از قسمت‌های مختلف بدن.
  • برای خانم‌ها مناسب نیست.
  • همه آقایان نمی‌توانند از آن استفاده کنند و باید شرایط فیزیولوژیکی ویژه‌ای وجود داشته باشد.

مراحل BHT

کاشت مو به روش میکروگرافت

در کاشت مو به روش میکروگرافت از دو تکنیک مختلف برای برداشت گرافت‌ها استفاده می‌شود. در تکنیک اول که مخصوص متقاضیانی با بانک موی مناسب و سطح طاسی کم است هولدرهای اتوماتیک میکرومتری برای برداشت به کار می‌روند. به همین دلیل سوراخ‌های ایجاد شده بسیار ریزتر از روش‌های دیگر خواهد بود و جای آن‌ها به هیچ وجه باقی نمی‌ماند. علاوه بر این امکان برداشت گرافت‌ها به صورت خطی و در فاصله‌های نزدیک نیز وجود دارد و این برای افرادی که بانک موی خیلی گسترده‌ای ندارند بسیار ایده آل است.

اگر سطح طاسی فرد بسیار زیاد باشد از تکنیک تریکوفیتیک اسکارلت برای برداشت استفاده می‌شود؛ در این تکنیک با استفاده از سوزن‌هایی بسیار ریز گرافت‌ها برداشت می‌شوند و سپس در ناحیه کم پشت یا طاس قرار می‌گیرند. میکروموتورهای مورد استفاده در روش میکروگرافت بسیار دقیق‌تر هستند و آسیبی به بانک مو نمی‌رسانند. این دستگاه‌ها کار کاشت را برای پزشکان راحت‌تر کرده است و البته باعث افزایش رضایت مراجعه کنندگان نیز شده است.

مزایا

  • عدم ایجاد اسکار در محل برداشت،
  • تراکم بالای مو به دلیل ایجاد سوراخ‌های بسیار ریز و نزدیک به هم،
  • استفاده از دستگاه‌های دقیق و تکنیک‌های مختلف متناسب با شرایط هر فرد،
  • افزایش سرعت رشد موها به دلیل استفاده از تکنیک‌های خاص برای بهبود شرایط گرافت‌های برداشت شده و تقویت آن‌ها،
  • مناسب برای خانم‌ها و قابل استفاده در کاشت ابرو و کاشت ریش و سبیل.

کاشت مو میکروگرافت

کاشت مو به روش DHI

کاشت مو به روش DHI که به کاشت موی مستقیم نیز معروف است یکی از جدیدترین روش‌هایی است که بر پایه FUE شکل گرفته و شباهت‌های زیادی با این روش دارد. تنها تفاوت FUE و DHI در این است که در روش مستقیم گرافت‌ها بدون فوت وقت بلافاصله بعد از برداشت در محل مورد نظر قرار می‌گیرند. در واقع در همه روش‌های کاشت مو ابتدا گرافت‌ها برداشت می‌شوند و برای مدتی در یک ماده تقویتی قرار می‌گیرند تا بعد از تکمیل برداشت و آماده شدن گرافت‌ها کاشت انجام گیرد. در مقابل در روش DHI هم‌زمان با برداشت شکاف‌هایی نیز در ناحیه کاشت به وجود می‌آید و گرافت‌ها بلافاصله بعد از برداشت در این سوراخ‌ها قرار می‌گیرند.

این کار با استفاده از میکروپانچ ظریفی به نام قلم چوی (Choi Pin) انجام می‌شود که دارای یک سوزن توخالی در ابعاد مختلف است که از طریق یک لوله بسیار باریک به یک مخزن متصل می‌شود. این قلم با قدرت مکش گرافت‌های مورد نظر را خارج می‌کند و این گرافت‌ها از طریق لوله به مخزن منتقل می‌شوند. در سمت دیگر این قلم سوزنی قرار گرفته که با زاویه 40 یا 45 درجه وارد پوست شده است. در قسمت بالایی این سوزن پیستونی تعبیه شده است که با فشردن آن گرافت‌ها از مخزن به درون سوزن رها می‌شوند و در شکافی که در محل کاشت ایجاد شده قرار می‌گیرند.

مزایا و معایب

  • افزایش کیفیت گرافت‌های برداشت شده و بالاتر رفتن احتمال رشد آن‌ها،
  • افزایش سرعت کاشت مو،
  • کاهش انتقال عفونت در مراحل کاشت مو به دلیل انتقال مستقیم فولیکول‌های برداشت شده به شکاف‌های کاشت،
  • سرعت بالای رشد فولیکول‌ها،
  • امکان تنظیم دقیق‌تر زاویه کاشت گرافت‌ها و طبیعی‌تر شدن نتایج.
  • هزینه بالاتر در مقایسه با دیگر روش‌های کاشت مو.

کاشت گرافت

کاشت مو به روش Super FUE

اساس کار در روش Super FUE کاملا شبیه به FUE است؛ اما تفاوت این دو روش در این است که در روش سوپر اف یو ای از دستگاه‌های کاملا هوشمند برای برداشت گرافت‌ها استفاده می‌شود و پزشک دخالت بسیار کمی دارد. با توجه به استفاده از این تجهیزات پیشرفته و هوشمند سرعت برداشت گرافت‌ها بسیار بالاتر می‌رود و احتمال آسیب رسیدن به آن‌ها نیز بسیار کمتر خواهد شد. نکته مهم دیگر در کاشت مو به روش Super FUE این است که در آن پوست سر به طور کامل آنالیز می‌شود تا گرافت‌های کاملا مناسب و کاربردی برداشت شوند و فرد به همه نتایج دلخواه خود برسد.

همچنین خط رویش مو نیز با استفاده از دستگاه‌های لیزری و متناسب با آناتومی صورت شخص متقاضی طراحی می‌شود تا نتایج کاملا طبیعی باشد. در این روش امکان برداشت موهای نازک و گرافت‌های تک تار مویی وجود دارد؛ این گرافت‌ها اغلب در خط رویش استفاده می‌شوند تا حالتی طبیعی داشته باشد و بعد از تثبیت نتایج دیگر کسی متوجه نشود که شما کاشت مو انجام داده‌اید. در آنالیزهای قبل از کاشت مو به این روش می‌تواند تعداد فولیکول‌های مورد نیاز به مقدار دقیقی مشخص کرد.

همچنین بررسی شرایط خون‌رسانی به پوست، میزان انعطاف پذیری و خاصیت کشسانی، ضخامت گرافت‌ها، عمق ریشه‌ها و درصد موهای سفید و سیاه باعث می‌شود که نتایج کاشت مو بسیار بهتر و دقیق‌تر شوند. علاوه بر این پزشک دستگاه‌های برداشت را نیز متناسب با همین عوامل تنظیم می‌کند تا گرافت‌ها بدون هیچ آسیبی برداشته شوند و در نهایت با درصد بالایی به رشد برسند.

مزایا و معایب

  • امکان برداشتن موهای نازک و تک تار مویی،
  • سنجش ضخامت گرافت‌ها، عمق ریشه‌ها و ویژگی‌های پوست کف سر که باعث بهتر شدن نتایج می‌شود.
  • طراحی دقیق خط رویش،
  • استفاده از دستگاه‌های تمام هوشمند و قابل تنظیم برای برداشت و کاشت گرافت‌ها،
  • افزایش تراکم و پرپشتی موها،
  • امکان کاشت گرافت‌ها در فواصل بسیار نزدیک،
  • استفاده از پانچ و قلم یک‌بار مصرف،
  • استفاده از لیزر تراپی برای ماهش التهابات محل کاشت و برداشت و ترمیم سریع‌تر زخم‌ها.
  • هزینه بالاتر به دلیل استفاده از دستگاه‌های بسیار پیشرفته و آنالیز دقیق قبل از شروع کاشت.

کاشت مو به روش SFUE

تاریخ انتشار : 1400-10-27
سوالات متداول
  • کدام یک از روش‌های کاشت مو بدون جراحی برای من بهتر است ؟

    پاسخ به این سوال تا حد زیادی بستگی به شرایط شما دارد و باید با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلفی داده شود. تشخیص این موضوع که مناسب‌ترین روش کاشت مو برای هر فرد کدام است بر عهده پزشک متخصص خواهد بود و باید بعد از انجام معاینات دقیق و کامل تعیین شود. با توجه به شرایط سنی، میزان طاسی یا کم پشتی موها، کیفیت بانک مو، دلیلی ریزش مو و شرایط فردی هر شخص متقاضی روش مورد استفاده متفاوت است و حتی روش‌های یکسان در افراد مختلف نیز دارای نتایج مختلفی هستند.

  • هزینه کاشت مو چقدر است؟

    هزینه کاشت مو نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد و بعد از تکمیل جلسات معاینه به طور دقیق به فرد متقاضی اعلام می‌شود تا بتواند تصمیم درستی بگیرد. در کلینیک پارسا کاشت مو به روش‌های مختلف با هزینه ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان انجام می‌شود و البته جهت رفاه حال شما تخفیف‌های ویژه‌ای نیز در نظر گرفته شده است. روش مورد استفاده، تعداد گرافت‌های مورد نیاز، دستمزد پزشک، شرایط شخص متقاضی و… از عواملی هستند که در تعیین هزینه‌های کاشت مو تأثیر زیادی می‌گذارند.

  • آیا خانم‌ها نیز می‌توانند کاشت مو انجام دهند؟

    بله. کاشت مو برای بانوان کمی دشوارتر از آقایان است؛ اما این موضوع بدان معنا نیست که آن‌ها نمی‌توانند این کار را انجام دهند. البته باید بدانید که روش‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌توان نواحی کم پشت و طاس در سر خانم‌ها را پوشش داد محدودتر از آقایان است و باید شرایط خاص‌تری وجود داشته باشد تا کاشت موفقیت آمیز شود.

    به همین دلیل توصیه می‌شود که خانم‌هایی که قصد کاشت مو دارند به یک کلینیک معتبر مراجعه کنند تا پزشک متخصص و باتجربه به طور کامل آن‌ها را معاینه کند و تشخیص دهد که کاندید مناسبی برای کاشت مو هستند یا خیر.

  • بهترین مرکز برای کاشت مو بدون جراحی کجاست ؟

    مهم‌ترین نکته در موفقیت عمل کاشت مو مراجعه به کلینیکی است که دستگاه‌های به‌روز و پیشرفته و پزشکان ماهر و باتجربه داشته باشد. در کلینیک پارسا شما همه این موارد را مشاهده می‌کنید و می‌توانید تحت نظر بهترین پزشکان متخصص کشور کاشت موی خود را انجام دهید.

    این کلینیک دستگاه‌های بسیار پیشرفته‌ای را برای شما فراهم کرده است که جذاب‌ترین نتایج کاشت مو را برای شما ایجاد می‌کنند و آسیبی به گرافت‌های برداشت شده نمی‌رسانند تا شما با درصد بالای موفقیت به همه نتایج دلخواه خود برسید.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • ف
    1400-11-04

    سلام
    در کلینیک پارسا از کدوم یکی از این روشای مدرن و پرتراکم استفاده میشه؟

    • پارسا
      1400-11-10

      سلام و وقت بخیر

      کلیه روش های مدرن کاشت مو در کلینیک پارسا انجام می شود.

  • ناشناس
    1400-10-30

    سلام مرسی از مقاله خوبتون
    کلینیک شما دستگاه های ساپورت کننده روش sapphire رو داره؟
    و در آخر اگه ممکنه توضیح بدین میکروگرافت تراکم بیشتری به همراه داره یا این روش؟

    • پارسا
      1400-11-23

      سلام و وقت بخیر

      خیر متاسفانه در حال حاضر لوازم مورد نیاز برای روش Sapphire FUE در کشور موجود نیست. اما بزودی و در سال جدید (۱۴۰۱) لوازم تهیه شده و در اختیار جراحان کلینیک قرار خواهد گرفت.
      ایجاد تراکم بالا بیشتر به هنر جراح و مناسب بودن بانک موی شما بستگی دارد. فرق چندانی بین روش های نوین کاشت مو مانند تیغه یاقوتی یا میکروگرافت وجود ندارد.

+مشاهده بیشتر