بانک موی ضعیف

آیا امکان کاشت مو با بانک موی ضعیف وجود دارد ؟

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه کاشت مو

یکی از سوالات متداول در زمینۀ پیوند یا کاشت مو این است که آیا کاشت مو با بانک ضعیف مو ممکن است؟ و نتیجۀ کاشت چگونه می‌شود؟ برای این که مسئله را به طور کامل بررسی کنیم ابتدا باید اندکی در مورد بانک مو توضیح بدهیم.

بانک مو چیست و چرا اهمیت دارد ؟

در روش‌های مختلف کاشت مو، گرفت‌ها یا پیوندهای مو از بخش‌های مختلف بدن (معمولاً پس سر) گرفته شده و در ناحیه‌ای که دچار طاسی یا ریزش مو شده، کاشته می‌شود. به ناحیۀ برداشت گرافت‌های مو، بانک مو گفته می‌شود. در طاسی با الگوهای مردانه، معمولاً موهای پشت و طرفین سر از تراکم نسبتاً خوبی برخوردار هستند که در روش‌های مرسوم و پربازده‌ای مانند FUT و FIT از این محل‌ها به عنوان بانک مو استفاده می‌شود.

موهایی که در بانک موی سر (یعنی موهای پشت و طرفین سر) قرار دارند به گفته دانشمندان و محققان در برابر طاسی مقاوم هستند. به همین دلیل این نواحی برای کاشت مو اهمیت فراوانی دارد و در روش‌های پراستفاده و موثر از این نواحی گرافت‌ها برداشت می‌شوند. موهای پشت سر یا ناحیه بانک مو به صورت طبیعی نسبت به طاسی مقاوم‌اند و برای همیشه در محل جدید با همین خاصیت به رشد خود ادامه می‌دهند.

ناحیه بانک مو

کاشت مو با بانک موی ضعیف

اول از همه باید بدانید که قطعاً هرچه بانک موی قوی‌تر و متراکم‌تری داشته باشید، کاشت مو بهتری خواهید داشت. اما کاشت مو با بانک مو ضعیف غیرممکن نیست و بسته به وضعیت دیگر بانک‌های مو (مانند ریش یا موهای بدن) می‌تواند بسیار خوب نتیجه دهد. به طور کلی هیچ راهنمایی به اندازۀ مراجعۀ مستقیم و معاینه توسط پزشک دقیق نیست. بهترین کار این است که یک نوبت مشاوره بگیرید تا پزشک به طور دقیق به بررسی شرایط شما بپردازد و انتخاب‌هایی در اختیار شما بگذارد.

کاشت مو با بانک مو ضعیف کار را برای پزشک دشوار می‌کند اما کاملاً ممکن است. بسته به میزان ضعف بانک موی سر شما و وضعیت دیگر بانک‌های مو در بدن، ممکن است روش‌های متفاوتی برای کاشت مو اتخاذ شود، اما معمولاً برای کاشت مو با بانک موی ضعیف یکی از راه‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش ترکیبی برای بانک موی ضعیف

در این روش کاشت مو از هر دو تکنیک FUT و FIT استفاده می‌شود تا نواحی دچار طاسی به طور کامل پوشیده شود. روش ترکیبی به دلیل امکان برداشت تعداد فراوان گرافت (تا 4000 عدد) در یک جلسه، بسیار موثر است. در کاشت مو یا کاشت ریش و سبیل با بانک موی ضعیف استفاده از روش FIT به تنهایی کافی نیست؛ چرا که تعداد گرافت‌های قابل برداشت بسیار محدودند و این روش به صورت کلی میزان اتلاف فولیکولی زیادی دارد.

روش BHT

یکی از بهترین راه حل‌ها برای کاشت مو با بانک مو ضعیف استفاده از روش BHT یا پیوند موی بدن به سر است. در بیمارانی که موهای بدن مناسبی دارند، می‌توان بین 500 تا 600 گرافت از بدن برداشت کرد. حتی از قسمت ریش می توان تا 1500 گرافت مو برداشت و در سر متقاضی کاشت کرد. از موهای بدن نمی‌توان برای احیای کامل خط رویش یا بازسازی کامل موهای سر استفاده کرد. اما برای افزایش تراکم مو و پر کردن منطقۀ تاج روش بسیاری موثری است. تکنیک پیوند در روش BHT مشابه روش FIT است و هیچ زخم یا اسکاری به جای نمی‌گذارد.

در کلینیک زیبایی پارسا ما تنها پیوند موی بدن را با استفاده از موهای زیر ریش انجام می‌دهیم. تا حدود ۱۰۰۰ گرافت می‌توان از موهای ریش (در صورتی که ریش پرپشتی داشته باشید) برداشت کرد. برداشت گرافت از ناحیۀ زیر فک انجام می‌شود تا به زیبایی صورت شما نیز آسیبی نرسد. به هر حال، روش BHT به تنهایی راه حل مناسبی برای جبران موهای از دست رفته نیست، اما در مورد کاشت مو با بانک موی ضعیف می‌تواند به عنوان یک روش مکمل یا جایگزین مورد استفاده قرار بگیرد.

در روش BHT فولیکول‌ها از محل برداشت مانند قفسه سینه یا صورت، خارج می‌شود و به سر انتقال می‌یابند. محل استخراج فولیکول‌ها به شکل زخم‌های بسیار کوچک مشاهده می‌شوند که به مرور زمان به طور کامل بهبود می‌یابند و هیچ اثر یا لکه‌ای برجای نمی‌گذارند. اگر در مورد حالت موهای قفسۀ سینه یا ریش بر روی سر خود نگران هستید باید بدانید که موهای پیوند زده شده به نحوی انتخاب می‌شوند که بیشترین همخوانی را با موهای سرتان داشته باشند. مثلاً در نواحی خط رویش و شقیقه‌ها از موهای نازک‌تر بدن استفاده می‌شود تا مشکلی در ظاهر موهای سر ایجاد نشود. میزان موفقیت پیوند موی بدن به عواملی بستگی دارد اما حدوداً بین 50 تا 70 درصد است. یعنی حدود 50 تا 70 درصد موهای کاشته شده با موفقیت رشد می‌کنند.

مراحل BHT

تذکر مهم

موفقیت کاشت مو با بانک موی ضعیف تنها به تراکم موهای شما بستگی ندارد، بلکه به چیره دستی و مهارت جراح نیز مرتبط است. این که جراح بتواند از گرافت‌های محدود بانک موی سر شما بهینه‌ترین استفاده را بکند و همچنین گرافت‌های موثری از موهای بدن برداشت و به سر پیوند دهد. پس در انتخاب جراح دقت کنید.

در موارد کاشت مو با بانک موی ضعیف یا موهای ضعیف یا نازک مهارت جراح اهمیت زیادی دارد. زیرا برخی از گرافت‌ها در حین یا بعد از جراحی می‌میرند و اگر پیوند به خوبی انجام نشود، بدن گرافت‌ها را پس می‌زند. به هر حال ضعف بانک مو، عمل کاشت مو و همچنین بهبودی بعد از عمل را دشوارتر می‌کند. در بلند مدت، نمی‌توان موهای بدن پیوند داده شده را از موهای سر افتراق داد، اما برای رسیدن به تراکم کامل باید 9 تا 18 ماه صبر کنید که کمی طولانی‌تر از زمانی است که بانک موی مناسب موجود باشد.

تاریخ انتشار : 1402-10-05
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • احمد عزیزی
    1401-01-19

    سلام تز موهای بکینی میشه استفاده کرد

    • پارسا
      1401-01-19

      سلام و وقت بخیر

      خیر امکان استفاده از موهای ناحیه تناسلی برای کاشت مو وجود ندارد.

  • علیرضا
    1401-01-06

    سلام منظور شمارو متوجه نمیشم که میگید امکان برداشت به تنهایی از ناحیه ریش و سینه امکان پذیر نیست یکی از دوستانم در یکی از کلینک های شیراز کاشت مو فقط از ناحیه ریش و سینه انجام داده و نتیجه اش بهتر از من که دو بار کاشت مو انجام دادم شده اگر تخصص این کارو ندارید نباید کاشت مو از نواحی بدن رو عنوان کنید چون دوست من کاشت مو فقط از ناحیه ریش و سینه رو انجام داده

    • محمد
      1401-01-09

      دو سال دیگه که همش ریخت قیاقه تو و دوستت دیدنیه :))
      پرفسور همه میدونن موی ناحیه سینه که نهایت یکسال بعد از کاشت مو کامل میریزه.
      موهای ناحیه ریش هم خیلی تو سر طرف بمونه ۲ سال.

      این موها فقط برای ایجاد تراکم اونم به اصرار مردم برداشت میشن وگرنه هیچ پزشکی اول پیشنهاد برداشت از ناحیه بدن رو نمیده.

      شیراز هم که دستشون واسه همه رو شده. یه مشت بی سواد و دیپلمه شدن تکنسین کاشت مو و چون مفت میکارن مردم ما متاسفانه بهشون اعتماد میکنن. در آینده ضربه بدی از شهر شیراز تو کاشت مو میخوریم من اینو به وضوح دارم میبینم.

  • مطهر
    1400-10-22

    باسلام بانک موی ضعیفی دارم منتها ریش وموی سینه خیلی پرپشتی دارم به نظرتون میشه کاشت انجام دهم اگه میشه خواهشا بگید که انجام دهم

    • پارسا
      1400-11-21

      سلام و وقت بخیر

      اگر منظور شما برداشت مو فقط از ناحیه غیربانک موی سر هست، پاسخ شما خیر می باشد.

  • آرمان
    1400-07-25

    سلام. ببخشید از این روش میشه در ترمیم بانک موی تخریب شده استفاده کرد؟ اگر جواب مثبت است آیا می‌توان تنها از موی بدن استفاده کرد به علت کم پشتی ریش در ناحیه زیر فک

    • پارسا
      1400-07-25

      سلام و وقت بخیر

      خیر بانک موی تخریب شده قابل ترمیم نیست.
      کاشت مو فقط با بانک موی بدن (سینه و ریش) هم قابل انجام نیست.

  • فرشید
    1400-03-30

    سلام و خسته نباشید
    من ب دلیل ریزش موی ارثی ریزش داشتم و بانک موی سرم ضعیفه
    ایا با استفاده از بانک موی ریش و سینه
    میتونم موی طبیعی و قابل رشد با تراکم داشته باشم؟

  • امید
    1400-02-01

    استفاده از بانک مویی که متعلق به فرد دیگری باشه امکان پذیره؟

    • پارسا
      1400-02-03

      با سلام و وقت بخیر

      خیر امکان استفاده از بانک موی دیگران وجود ندارد.

  • Mona
    1399-11-10

    با سلام من خانمی هستم ک موهام ریخته و بانک موم ضعیفه و اینکه مسلما مثل آقایون ریش یا موی سینه ندارم باید چیکار کرد ؟

    • پارسا
      1399-11-11

      با سلام و وقت بخیر

      در درجه اول از موهای بانک مو تا حد امکان برداشت و کاشت خواهد شد.
      اگر موی بانک مو کفایت نکند راهی برای کاشت موی طبیعی نیست. می توانید از کاشت موی مصنوعی استفاده کنید که البته توصیه نمی شود.

  • علی
    1399-08-19

    سلام معمولا موهای سینه به ی اندازه مشخصی رشد میکن و بعد متوقف میشه این چطور میتونه به اندازه موهای طبیعی برسه؟

  • محسن
    1399-08-03

    سلام
    آیا استفاده از موهای زیر بغل یا حتی موهای شرمگاهی امکان پذیر است؟

    • پارسا
      1399-08-03

      با سلام و وقت بخیر

      خیر امکان برداشت از نواحی ذکر شده وجود ندارد.

  • حامد
    1399-04-08

    سلام، من کاشت به روش ترکیبی انجام دادم، چون بانک موی ضعیفی داشتم متاسفانه طاسی سرم تا حدودی مشهوده، با این روش bht امکانش هست که این کم‌پشتی موهام پوشانده بشه و خط طاسی سرم محو بشه؟

    • پارسا
      1399-04-08

      با سلام و وقت بخیر

      اگر در بانک موی پشت سر خودتون باز امکان برداشت وجود داشته باشه میتوان با کمک بانک موی سینه و ریش تراکم بیشتری برای شما ایجاد کرد.

  • امیر
    1398-02-08

    سلام .در روشBHTبا توجه به اینکه قطر وقدرت رویش موهای بدن کلا ضعیفتر از موی سر هست ایا ایجاد ناهماهنگی در رویش مو در سر ایجاد نمی کند؟

    • پارسا
      1398-02-11

      با سلام و احترام

      اگر جراح با تجربه و خبره باشه میتونه خط رویش کاملا طبیعی ایجاد کنه و از ناهماهنگی رویش موها جلوگیری کنه.

      پیروز باشید

+مشاهده بیشتر