کاشت مو از ریش به سر | مزایا، معایب و هزینه

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه کاشت مو

یکی از سوالات متداول متقاضیان کاشت مو این است که آیا امکان کاشت مو با استفاده از موهای بدن، به ویژه ریش، وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ باید بگوییم، بله. البته تعداد گرافت‌های برداشت شده از نواحی بدن، مثلاً قفسه سینه یا صورت، محدود هستند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی کاشت مو از ریش بپردازیم. این که کاشت مو از ریش چه کاربردی داشته، چقدر موفقیت آمیز است و چه مزایا و معایبی دارد.

کاندید مناسب کاشت مو از ریش

با وجود پیشرفت‌های فراوان در زمینه‌ی کاشت مو، هنوز هم مشکل محدودیت در تعداد موهای قابل برداشت وجود دارد. بهترین موهایی که می‌توان برای کاشت از آن‌ها استفاده کرد، موهایی هستند که در ناحیه‌ی پشت سر قرار دارند. اما برخی از متقاضیان کاشت مو، در این ناحیه تراکم موی کافی ندارند و نمی‌توان تعداد مناسبی مو از آن ناحیه برداشت کرد. برای این افراد می‌توان کاشت مو از بدن و ناحیه ریش را استفاده کرد. افرادی که در یکی از دو دسته زیر قرار می‌گیرند بهترین کاندید کاشت موی از ریش به سر می باشند :

  • نیاز به تعداد بالای گرافت : کسانی که طاسی شدیدی دارند و برای پوشش نواحی طاس، نیاز به تعداد زیادی گرافت است. اشکال VI و VII طاسی (شکل زیر) معمولاً به تعداد زیادی گرافت نیاز دارند.
  • محدودیت بانک مو : افرادی که بانک موی کم‌کیفیت و ضعیفی دارند. چه افرادی که بانک موی کم‌پشتی دارند و چه افرادی که موهای ناحیه‌ی بانک مو نازک و ضعیف است.

برخی از متقاضیان نیز از هردوی این شرایط رنج می‌برند. یعنی هم تعداد زیادی گرافت برای پوشاندن محل‌های طاس نیاز است و هم کیفیت بانک مو مطلوب نیست.

بانک مو چیست ؟ و تراکم آن چه اهمیتی دارد ؟

ناحیه‌ای از بدن که موها از آن‌جا برداشت می‌شوند، ناحیه‌ی دهنده یا بانک مو نام دارد. به طور رایج، بانک مو به ناحیه‌ا‌ی از پشت سر اطلاق می‌شود که در بیشتر عمل‌های کاشت مو به عنوان ناحیه‌ی دهنده عمل می‌کند. موهای این ناحیه از سر از لحاظ ژنتیکی و سلولی نسبت به ریزش مقاوم هستند. مثال بارز این مسئله را می‌توان در مورد ریزش مو با الگوی مردانه یا آلوپسی آندروژنی دید. در این شکل طاسی، موهای ناحیه‌ی جلوی سر به دلیل حساسیت نسبت هورمون جنسی مردانه (تستسترون) می‌ریزند؛ اما موهای نواحی گیج‌گاهی و پشت سر نسبت به تستسترون مقاوم‌اند و دچار نازک شدن یا ریزش نمی‌شوند. لازم به ذکر است که آلوپسی آندروژنی در خانم‌ها نیز دیده می‌شود اما شیوع کمتری دارد.

به طور کلی هرچه تراکم بانک موی شما بیشتر باشد، احتمال موفقیت کاشت مو نیز بیشتر است. در کاشت مو، واحدهای فولیکول از محل بانک برداشت و در ناحیه‌ی پذیرنده (محل دچار طاسی) پیوند زده می‌شوند. فولیکول‌ها بسته به محلی که در بدن دارند، موهای متفاوتی تولید می‌کنند. مثلاً موهای سر با موهای بدن تفاوت دارند. به همین جهت نزدیک‌ترین موها از لحاظ ساختاری و ظاهری به موهای ریخته شده، موهای پشت سر هستند.ترجیح جراحان کاشت مو نیز این است که تا حد امکان از موهای این ناحیه استفاده کنند. اما گاهی تراکم کم بانک مو توان برآورده کردن تعداد گرافت مورد نیاز را ندارد. در این مواقع می‌توان از روشی به نام روش BHT یا کاشت با استفاده از موهای بدن، استفاده کرد.

ناحیه بانک مو

کاشت مو به روش BHT

به لطف تکنیک FUE امروزه برای بسیاری از متقاضیانی که در گذشته کاشت مو برایشان ممکن نبود، می‌توان مو کاشت. در روش FIT واحدهای فولیکول مو، بدون زخم یا نیاز به بخیه، برداشت و در ناحیه‌ی پذیرنده کاشته می‌شوند. روش‌های بسیاری از روش FIT مشتق شده‌اند که روش‌های BHT، Micro FIT و SUT از جمله‌ی آن‌ها هستند. در مورد کاشت مو به روش FIT به طور مفصل در صفحه‌ی مربوطه توضیح داده شده است.

کاشت مو از ریش به سر در واقع یکی از حالات روش BHT است. در روش BHT هم گفتیم که از تکنیک FIT برای برداشت و کاشت گرافت‌ها استفاده می‌شود. در تکنیک FIT و سایر روش‌های برپایه‌ی آن، پزشک جراح با استفاده از تیغ جراحی استاندارد، که پانچ نام دارد، سوراخ‌هایی به قطر کمتر از یک میلی‌متر روی پوست بدن ایجاد و فولیکول‌ها را استخراج می‌کند.

روش BHT بدون درد، خونریزی و زخم انجام می‌شود. در پایان کاشت مو نیز، نیازی به بخیه نیست. این روش معمولاً وقتی استفاده می‌شود که بانک مو به دلیل شدت ریزش یا کاشت موی قبلی تراکم کافی ندارد. در روش BHT حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد گرافت‌های کاشته شده با موفقیت رشد می‌کنند. درصد موفقیت گرافت‌ها در زمان برداشت موها از ناحیه‌ی سر، بیش از ۸۰ درصد است.

مراحل کاشت مو از ریش

مرحله‌ی برداشت

گرافت‌ها در روش BHT یا کاشت مو از ریش، مشابه با روش FIT (که در اروپا و آمریکا به آن کاشت مو به روش FUE هم میگویند) و به صورت استخراج واحد فولیکولی (فولیکولار یونیت) انجام می‌شود. تا حدود ۱۰۰۰ گرافت می‌توان از ریش برداشت کرد. البته در صورتی که ریش شما به اندازه‌ی کافی پرپشت باشد. گرافت‌ها در کاشت مو از ریش، معمولاً از ناحیه‌ی زیرین فک (گردن و زیر چانه) برداشت می‌شوند تا به زیبایی صورت شما آسیبی نرسد.

برای برداشت فولیکول‌ها، به کمک ابزار پانچ، سوراخ‌هایی در پوست ناحیه‌ی ریش ایجاد و به کمک انبرک کوچکی فولیکول برداشت می‌شود. البته برای برداشت موها از ناحیه ریش می‌توان از روش SUT نیز استفاده کرد. در کاشت مو SUT برای برداشت موها از دستگاهی استفاده می‌شود که به مکنده یا ساکشن مجهز است. هندپیس یا هولدر دستگاه (بخشی که در دست جراح قرار می‌گیرد) مجهز به پانچ است. به این ترتیب بعد از ایجاد سوراخ کوچک، دستگاه SUT با مکش، فولیکول‌ را به سمت مخزن هدایت می‌کند. مزیت روش SUT کاهش احتمال صدمه دیدن فولیکول‌ها است.

مرحله‌ آماده‌سازی

پس از استخراج، گرافت‌ها درون محلول نگه‌داری ویژه‌ای قرار می‌گیرند. در مرحله‌ی آماده‌سازی، کادر درمانی با استفاده از ابزارهای بسیار کوچک و دقیق در زیر میکروسکوپ، گرافت‌ها را برای کاشت آماده می‌کنند.

مرحله‌ کاشت

پیش از شروع کاشت، خط رویش مو توسط جراح به طور دقیق طراحی شده تا نتیجه‌ی کاشت طبیعی به نظر برسد. طراحی خط رویش نیاز به مهارت و تجربه‌ی بالایی دارد. یکی از اصلی‌ترین دلایل نارضایتی متقضیان کاشت مو، خط رویش غیرطبیعی یا اصطلاحاً عروسکی است. در مرحله‌ی کاشت جراح به کمک پانچ، سوراخ‌هایی روی سر ایجاد می‌کند. سپس گرافت‌های آماده‌سازی شده، به کمک انبرک بسیار کوچکی درون این سوراخ‌ها قرار می‌گیرند.

ناحیه برداشت زیر ریش

مزایا و معایب

  • جبران بانک موی ضعیف : تقریباً تمام مردانی که بانک موی ضعیفی دارند، وضعیت ریش متوسط یا مطلوبی برای کاشت مو از ریش دارند.
  • حفظ ذخایر بانک مو : کاشت مو از ریش باعث می‌شود که از تمام موهای بانک مو استفاده نشود و یک حاشیه‌ی امنیت وجود داشته باشد. در این صورت برای ریزش‌های آینده، ذخیره‌ای برای کاشت موی مجدد باقی‌ مانده است.
  • ساقه‌ی ضخیم‌تر : موهای ریش ساقه‌ی ضخیم‌تری نسبت به موهای سر دارند. به همین جهت پوشش بیشتری نیز ایجاد می‌کنند.
  • تعداد گرافت‌های قابل برداشت محدود هستند. حداکثر ۱۵۰۰ گرافت می‌توان از ریش برداشت کرد.
  • تعداد موی درون گرافت‌ها در مورد موهای ریش کمتر است. معمولاً گرافت‌هایی که از سر برداشت می‌شوند، ۲ تا ۶ عدد مو دارند. بیشتر گرافت‌های ریش ۱ عدد مو دارند. کم بودن تعداد مو در گرافت‌ها، به معنی پوشش کمتر است.
  • به طور کلی برداشت مو از ریش دشوارتر است. پوست برخی از نواحی صورت تا حد زیادی متحرک بوده و این موضوع، ثابت کردن پوست برای استخراج گرافت‌ها را دشوار می‌کند. همچنین زاویه موها و یافتن نواحی مناسب برای برداشت مو از دیگر دشواری‌های این روش هستند.
  • بسیار از مردان به طور مداوم موهای صورت خود را می‌تراشند یا حداقل نواحی زیر گردن را مرتب می‌کنند. برای همین موهای مورد استفاده برای کاشت مو از ریش، در بسیاری از افراد موهای زائد محسوب می‌شوند.

یکی از نگرانی‌های بسیار شایع در میان متقاضیان کاشت مو از ریش، تفاوت موهای ریش با موهای سر است. باید بدانید که موهای پیوند زده شده در این روش، به نحوی انتخاب می‌شوند که بیشترین همخوانی را با موهای سر داشته باشند. مثلاً در نواحی مرزی خط رویش و شقیقه‌ها از موهای نازک‌تر استفاده می‌شود و در نواحی دیگر از موهای ضخیم‌تر و همچنین موهای هر ناحیه از بدن با جابجایی و پیوند در ناحیه ای دیگر با محل جدید سازگار می شوند.

کاشت موی طبیعی

هزینه‌ کاشت مو از ریش

روش BHT و کاشت مو از ریش معمولاً برای پوشاندن کامل ناحیه‌ی طاسی مناسب نیستند و بیشتر برای طبیعی‌سازی خط رویش و تکمیل کاشت مو در کنار دیگر روش‌ها استفاده می‌شوند. همانطور که گفتیم حداکثر تعداد گرافتی که می‌توان از ریش برداشت کرد، حدود ۱۵۰۰ عدد است. مثلاً در طاسی‌ نوع VII که در تصویر بالا مشاهده کردید، برای پوشاندن کامل سر نیاز به ۳۰۰۰ تا ۳۶۰۰ گرافت هست. پس نمی‌توان با این روش به تراکم کامل رسید.

هزینه‌ کاشت مو در کلینیک پارسا به طور کلی حدود ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان است که تراکم و پوشش ایده‌آلی را برای شما به ارمغان می‌آورد. بسته به این که برای پوشش کامل، چه تعداد گرافت نیاز باشد و از چه روشی استفاده شود این قیمت متغیر است.

تاریخ انتشار : 1400-10-28
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • میثم ارجمند
    1402-12-09

    باسلام . من کاشت مو انجام دادم هم از سر ام از ریش. ۲۰ روزه. الان موهای زیر چانم اکثرشون سفید شدن. و موهای ریش رو که به سرم پیوند دادن اونا هم بیشترشون سفید شدن . موها نیم سانت بالاییشون سیاه هستن نیم سانت پایین سفید یعنی مو سیاه بوده الان که رشد میکنه از پیاز سفید رشد میکنه . ایا این سفیدی دایمی هست؟درمانی دارد؟؟

  • gavad
    1401-08-22

    سلام و درود برداشت ریش برای کاشت موی سر دائمی هست؟لکه یا زخم زیر چانه بعد کاشت باقی نمی ماند؟

    • پارسا
      1401-08-22

      سلام و وقت بخیر

      کیفیت برداشت به اندازه موهای پشت سر نیست و ماندگاری هم به همین شکل. جای اسکار بسیار ریز زیر چانه می ماند که رویت نمی شود.

  • ناشناس
    1400-12-03

    با سلام و خسته نباشید
    مدل تاسی سر بنده مانند شکل VII بود
    ۷ ماه پیش کاشت مو انجام دادم که خط رویش تا وسط سرم را از ناحیه پشت سرم کاشت کردن و پشت سرم رو از موی ریش کاشت کردن
    الان رشد موی خط رویش تا نصف وسط سرم تراکم خوبی دارد و پشت سرم تراکم ۵۰ درصد ولی وسط سرم خیلی ضعیف و کم پشت به نظر میرسد برای مشاهده نتیجه کل کاشت باید یک سال صبر کرد یا همین ۷ ماه کافی هست و زمان مناسب برای کاشت دوم چه مدت بعد از کاشت اول میباشد .
    متشکر از زحمات و جوابگویی شما عزیزان

    • پارسا
      1400-12-09

      سلام و وقت بخیر

      برای انجام کاشت ترمیمی حداقل یکسال بعد از کاشت اول باید اقدام کنید.

  • بهمن اخلاقی
    1400-04-26

    سلام. خسته نباشی خدمت عزیزان.. من یه بار کاشت کردم. ولی وسط سرم خالی. بانک موی ضعیفی دارم.. میخاستم از ریشم کاشت …

  • رضا
    1399-06-16

    سلام وقت بخیر
    من می خوام مو بکارم ولی قبلش میخام کل ریشم رو لیزر کنم. بانک موی سرم در ناحیه پشت هم متراکم و هم ضخیمه. بالای گوشم ضخیمه ولی تراکم متوسطی داره. وسط سینه هم به اندازه نصف وجب مو دارم. میخواستم ببینم با این اوصاف ریشم نیاز میشه که قسمتی شو برای کاشت نگه دارم؟!

    • پارسا
      1399-06-16

      با سلام و وقت بخیر

      برای تشخیص صحیح از ۳ ناحیه روبرو بالا و پشت سر خودتون عکس گرفته و به شماره ۰۹۳۵۶۶۶۵۲۱۳ از طریق واتس اپ ارسال کنید.

  • مجتبی
    1399-04-07

    سلام
    منم متاضی کاشت مو از ریش به فرق سرم هستم
    می خواستم ببینم تا چا تعداد میشه از ریش به سر کاشت کرد
    من ریشم پرپشت است
    و هزینش چقدر است

    • پارسا
      1399-04-24

      با سلام و وقت بخیر

      با شماره های کلینیک در تماس باشید : ۰۲۱۲۲۱۲۲۸۲۲ و ۰۹۳۵۶۶۶۵۲۱۳

  • فرهاد
    1399-02-31

    سلام و خسته نباشید
    ببخشید من قبلا دو بار عمل کاشت رو انجام دادم اما خط رویش من اصلا جلوه مناسبی نداره.خواستم بپرسم آیا موهای ریش من که خیلی هم زبر و مجعد هستن به درد این ناحیه یعنی خط رویش میخورن ،چون خیلی برام مهمه.همچنین که دیگه بانک موی پشت سرم دیگه کافی نیس.
    خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • پارسا
      1399-02-31

      با سلام و واحترام

      باید بررسی کرد که آیا میزان ریش شما برای انجام اینکار کافی می باشد یا خیر. اگر فقط اصلاح خط رویش مدنظر شما باشد و بانک موی قسمت سینه و ریش مکفی باشد احتمال انجام کار است.

  • Abolgasem Esmaeily
    1399-02-20

    سلام
    وقت بخیر
    ببخشید من دوبار کاشتم و نتیجه خوبی رو نگرفتم. وسط سرم همچنان خیلی خالی بنظر میرسه. و همچنان بانک موی مناسبی ندارم. ولی ریش و موهای سینه پر پشتی دارم. آیا برداشت از دو ناحیه ممکنه و امکان ریزش چقدر بالاست؟
    اگر ممکنه هست که من مشتری شما بشم؟! لطفا مبلغ را هم بگیدو نمونه تاسی مانند V هست.
    با احترام

    • پارسا
      1399-02-20

      با سلام و وقت بخیر

      در صورتی که بانک موی پشت سر خوبی داشته باشید امکانش هست در غیر اینصورت خیر نمیتوان کاری کرد. جهت تشخیص با شماره ۰۹۳۵۶۶۶۵۲۱۳ از طریق واتس اپ یا تلگرام در تماس باشید.

  • امانی
    1398-10-04

    سلام
    متقاضی کاشت مو از بدن و ریش ، به سر هستم
    آیا محل برداشت مو ، ظاهر طبیعی خودش را حفظ میکند یا زشت میشود

    • پارسا
      1398-10-06

      عرض ادب و احترام

      خیر، تغییر خاصی نمیکتد. فقط موهاش کم پشت تر می‌شود. امروزه از ریش بیشتر برداشته می‌شود و از قفسه سینه بدلیل امکان ریزش کمتر برداشت می‌شود.

      پیروز باشید

    • Saman
      1399-08-27

      سلام و عرض ادب و خسته نباشید خدمت شما.مطالب جامع و مفید بود،بنده یه سوال داشتم که اگه پاسخ بدین ممنون میشم،میخواستم بدونم امکان کاشت ریش های زیر کردن در نواحی لپ و گونه وجود داره??

+مشاهده بیشتر