کاشت مو برای بیماران قلبی

کاشت مو برای بیماران قلبی | خطرات، روش ها

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه کاشت مو

اگر شما نیز با مشکل ریزش مو و یا کم پشت بودن شدید موی سر مواجه هستید، حتما بارها به گزینه کاشت موی طبیعی فکر کرده اید. از زمانی که روشهای کاشت موی طبیعی به روی کار آمد، استقبال از این جراحی بیشتر هم شد. اما چه دلیلی وجود دارد که هنوز هم با وجود این همه پیشرفت در حوزه کاشت مو و جراحی هایی که به مراتب از روش های قدیمی پیش گرفته اند، هنوز هم بسیاری از افراد از انجام این عمل سر باز می زنند؟

یکی از دلایل اصلی این خودداری از جراحی زیبایی کاشت مو، تفکراتی است که درون جامعه وجود دارد و متاسفانه در بسیاری از موارد نیز پاسخ روشنی برای رفع این ابهامات داده نمی شود. امروز قصد داریم به یکی از این ابهامات، یعنی رابطه کاشت مو و بیماران قلبی پاسخ دهیم. برای پاسخ به پرسش این مطلب بهترین راه، بررسی روش های نوین و شایع کاشت مو از یک طرف و عوامل تاثیر گذار بر سلامت بیماران قلبی از طرف دیگر است.

روش های جدید کاشت مو

یکی از جدیدترین روش های کاشت مو که موجب استقبال بی نظیر از این جراحی شده است، کاشت موی طبیعی به روش Micro FIT است. در این روش فرد بیمار با کمک بانک موی خود از موهای طبیعی برخوردار می شود. این روش نسبت به روش های کاشت غیر طبیعی دارای مزایای بسیاری هستند که مهمترین آن ها، درد کمتر، رشد موی طبیعی، امکان رنگ کردن و یا اصلاح موهای کاشته شده و بسیاری موارد دیگر می باشد.

روش کاشت موی طبیعی به این صورت است که جراح زیبایی شما، با استفاده از ابزار پیشرفته و با دقت بالا موهای بخشی از سر شما را به قسمت هایی که نیاز به کاشت مو در آنجا وجود دارد، پیوند می زند. این برداشت تنها شامل مو نمی باشد بلکه ارگان حیاتی رشد موی طبیعی یعنی فولیکول هم با موها جدا می شود که موجب ماندگاری این جراحی و رشد طبیعی موهای شما می شود.

البته کاشت ابرو که از زیر شاخه های کاشت مو و جراحی های مربوط به آن می باشد نیز از این قاعده مستثنی نیست و در این مطلب هر جا که از کاشت مو صحبت کردیم، تمام زیر شاخه های آن را نیز در نظر گرفته ایم.

روش FIT و FUT

امروزه این دو روش در کاشت موی طبیعی از محبوبیت بالایی برخوردارند. در هر دوی این روش ها موی فرد از قسمت های مشخصی که مو در آنجا رشد می کند جدا و به قسمت های دیگر پیوند زده می شود. تفاوت دو روش فوق نیز نوع برداشت مو است. در روش کاشت موی FIT رشته های مو بصورت تکی از سر جدا می شوند و در روش FUT نواری از بافت مو برای پیوند برداشت می شود. اما عوارض هر دو روش به جز بعضی جزییات کوچک مانند هم هستند.

نکته ای که می تواند در مورد کاشت مو به نتیجه گیری نهایی ما کمک کند، عوارض ناشی از این دو جراحی است.

مقایسهFIT

عوارض بکارگیری روش های FIT و FUT

معمولا هر جراحی عوارضی با خود به همراه دارد. در کاشت موی طبیعی هم همین طور است اما خوشبختانه در استفاده از این 2 روش بعید است که عارضه خطرناک و خاصی برای بیمار پیش آید. البته مراجعه به یک مرکز معتبر و یک جراح متبحر این ریسک را به شدت کاهش می دهد.

بعضی از عوارض کاشت مو به این روش کاملا طبیعی است که ابتدا به آن ها اشاره می کنیم. عوارض کاشت مو عبارت هستند از:

  • درد: البته این درد در روز اول و با شدت کم رخ می دهد و معمولا با مسکنی که پزشک به شما تجویز می کند رفع می شود.
  • خونریزی: خونریزی بعد از جراحی به کمک این دو روش بسیار اندک می باشد و خطری را متوجه شما نخواهد کرد.
  • تورم: تورم نیز در ناحیه جراحی صورت می گیرد که با توجه به عملیاتی که بر روی سر شما انجام شده است این میزان تورم عادی است و خطرناک نمی باشد.
  • زخم: البته میزان این زخم به اینکه از کدام یک از این دو روش استفاده می کنید بستگی دارد. در روش FUT با توجه به اینکه شما یک نوار از پشت سر بر می دارید زخم بیشتری روی سر شما باقی می ماند اما این زخمها هم خیلی کوچک هستند و به مرور زمان ناپدید می شوند.

جراحی کاشت موی سر بسیار جراحی کم ریسکی می باشد و عوارض اندکی نیز دارد که همه این عوارض طی چند روز برطرف می شود. به گونه ای که فردی که جراحی بر روی او انجام شده است طی چند روز می تواند به زندگی روزمره و رفتن به محل کار خود ادامه دهد. اما در بعضی موارد ممکن است برای بعضی از بیماران اتفاقات و عوارض دیگری بیفتد که در ادامه به آنها اشاره می کنم.

  • خونریزی شدید
  • عفونت بعد از کاشت در ناحیه جراحی
  • حساسیت بیمار به داروهای بیهوشی موضعی

البته این تبحر پزشک شماست که بتواند از بروز این عوارض جلوگیری کند. یک پزشک متبحر همه جوانب را قبل از جراحی در نظر می گیرد و با به حداقل رساندن خطای انسانی مانع از بروز اتفاقات این‌چنینی می شود و اگر هم مواردی مانند خونریزی شدید اتفاق بیفتد، می داند چگونه آن را در کنترل خود در آورد.

کاشت مو به روش FIT

عوامل تشدید کننده بیماری قلبی و رابطه آن با کاشت مو

بیماری قلبی عروقی یک بیماری مزمن است که فرد را در طول زندگی همراهی می کند. این بیماری عوارض و دلایل مختلفی دارد که یکی از مهمترین این عوارض که مورد بحث ما در این مطلب است، فشار خون فرد مبتلا می باشد. در صورتی که بیمار مبتلا به عارضه قلبی به رعایت رژیم های غذایی و دارویی خود پایبند باشد، خطری زندگی او را تهدید نمی کند. در واقع می توان اینگونه گفت که اگر بیمار قلبی، بیماری خود را تحت کنترل داشته باشد و واکنش او به داروهای تنظیم کننده فشار خون و دارو های ضد فشار مثبت باشد. می تواند اقدام به جراحی کاشت مو یا زیر شاخه های آن بکند.

در مقابل اگر فرد مبتلا به عارضه قلبی به طور مداوم مشکل فشار خون بالا دارد و کنترل آن با دارو برای او دشوار است، نباید پیوند مو انجام دهد.

رابطه بیماری قلبی و ریزش مو

با وجود مطالب فوق، عده ای از افراد با استناد به اینکه بسیاری از بیماران قلبی بعد از پیوند مو دچار این عوارض شده اند یا بیماری آنها حادتر شده است، نتایج فوق را رد می کنند. در پاسخ به این ادعا دو نکته مهم را باید در نظر گرفت. اول اینکه تاکنون هیچ ارتباط علمی بین عمل کاشت مو و بیماری های قلبی مشاهده نشده است.

از طرف دیگر تحقیقات نشان داده است که میان بیماری قلبی و ریزش شدید مو رابطه مستقیمی وجود دارد. بدین گونه که احتمال بروز مشکلات قلبی در افرادی که ریزش مو بخصوص در جلوی سر دارند یک سوم بیشتر از افراد عادی است. این نشان می دهد که مشکل قلبی در افرادی که کاشت مو انجام داده اند مربوط به قبل از عمل است و اصلا به همین دلیل جهت درمان به مراکز کاشت مو مراجعه کرده اند.

ضرورت مشاوره قبل از کاشت مو

در پایان با توجه به همه موارد و نکات عنوان شده در این مطلب، توصیه اکید ما به شما این است که قبل از انجام عمل زیبایی، با یک متخصص قلب و جراح زیبایی مشورت کنید. شما باید حتما جراح خود را از شرایط کلی سلامت خود بخصوص وضعیت بیماری قلبی‌تان و البته داروهایی که مصرف می کنید آگاه سازید. پزشک شما با توجه به شرایط شما، مشاوره لازم برای انجام و یا عدم انجام عمل را خواهد کرد و در هنگام عمل نیز موارد احتیاطی لازم را در نظر خواهد گرفت.

تاریخ انتشار : 1399-07-26
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام