مراحل کاشت مو | روش‌ها، مزایا، عوارض و هزینه

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه کاشت مو

اگر تصمیم به کاشت مو گرفته‌اید، حتماً این سوال برایتان پیش آمده که چگونه و از کجا باید شروع کنید. چه مراحلی در پیش روی شماست و چه عواملی بر انتخاب‌ها و تصمیمات شما تاثیر خواهند گذاشت. در واقع مراحل کاشت مو دقیقاً از همان زمانی که تصمیم گرفته‌اید، شروع شده است. این مطلب راهنمایی قدم به قدم از ابتدا تا پایان مسیر کاشت مو برای شماست. فرقی هم نمی‌کند که اطلاعاتی در مورد کاشت مو دارید یا خیر؛ در این مقاله شما را به بخش‌های مختلف سایت راهنمایی می‌کنیم تا از اطلاعات جامعی که برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم، استفاده کنید و از سیر تا پیاز کاشت مو مطلع شوید.

مراحل کاشت مو چیست ؟

اول از همه باید بدانید که اصلاً کاشت مو چیست. کاشت یا پیوند مو به روشی درمانی گفته می‌شود که موهای مقاوم به ریزش در بدن یا سر به مناطقی که دچار طاسی و ریزش شده‌اند، منتقل می‌شوند. به این روش کاشت موی طبیعی یا پیوند مو می‌گویند. شاید در دهه‌ی گذشته تنها یک یا دو تکنیک جراحی برای کاشت موی طبیعی وجود داشت؛ اما امروزه روش‌های کاشت موی طبیعی بسیار پیشرفت کرده‌ و متنوع شده‌اند. به طور کلی روش‌های کاشت مو را می‌توان در دو دسته‌ی کلی جای داد که در مراحل کاشت مو با هم تفاوت دارند.

کاشت نواری

در کاشت نواری، برای استخراج فولیکول‌ها یا گرافت‌ها، برشی در پوست ناحیه‌ی پشت سر (بانک مو) ایجاد می‌شود. سپس فولیکول‌ها در زیر میکروسکوپ از درون پوست استخراج و برای کاشت آماده‌سازی می‌شوند. روش‌های کاشت نواری تهاجمی‌تر هستند؛ چون برش ایجاد شده نیاز به بخیه دارد. عوارض بیشتر و ریکاوری طولانی از دیگر معایب این روش‌ها هستند. در سوی دیگر، کیفیت گرافت‌های برداشت شده در این رو‌ش‌ها نسبت به سایرین بیشتر بوده که مزیت بسیار مهمی است.

روش‌های کاشت نواری شامل تکنیک‌های زیر اند:

  • روش FUT،
  • روش ترکیبی،
  • روش سوپر ترکیبی.

مراحل FUE

کاشت با استخراج واحدهای فولیکولی

روش‌های این دسته نیازی به ایجاد برش ندارند و فولیکول‌ها به شکل واحدی با ایجاد سوراخ‌های ریزی که کمتر از یک میلی‌متر قطر دارند، استخراج می‌شوند. این روش‌ها به قدری کم تهاجمی هستند که با لقب کاشت موی بدون جراحی شناخته می‌شوند.

جدیدترین روش‌های کاشت مو با استخراج واحدهای فولیکولی شامل تکنیک‌های زیر اند:

  • روش FIT،
  • روش SUT،
  • روش Micro FIT،
  • روش BHT،
  • کاشت مو به روش میکروگرافت.

به طور کلی سر دسته‌ی گروه اول، روش FUT و سر دسته‌ی گروه دوم، روش FIT است. در مقاله‌ی مقایسه‌ی روش FIT و FUT می‌توانید اطلاعات بسیار خوبی در مورد مقایسه‌ی روش‌های این دو گروه کسب کنید؛ چرا که بیشتر مزایا، معایب و مراحل کاشت مو در‌ روش‌های متعلق هر گروه بسیار نزدیک به هم است. این که کدام یک از روش‌های نامبرده برای شما مناسب‌تر است، به وضعیت ریزش مو شما بستگی دارد. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایبی دارند و در جلسه‌ی مشاوره، پزشک جراح با بررسی موهای سر و همفکری با شما، بهترین روش کاشت مو را برای شما انتخاب خواهد کرد.

تفاوت FUT با FUE

آیا کاندیدای مناسبی برای کاشت مو هستید؟

در قدم اول از مراحل کاشت مو باید بدانید که آیا کاندیدای مناسبی برای کاشت مو هستید یا خیر. بیشتر انواع طاسی و ریزش مو با کاشت مو قابل جبران است. اگر از طاسی‌های پراکنده با الگوی نامشخص، ریزش موی سکه‌ای (آلوپسی آره‌آتا) یا ریزش مو به علت بیماری‌های زمینه‌ای درمان نشده رنج می‌برید، کاندیدای مناسبی برای کاشت مو نیستید. در صورتی که ریزش موی شما ناشی از آلوپسی آندروژنی، سوختگی، آسیب، بیماری درمان شده و … است، می‌توانید مو بکارید. در مورد کاندیدای مناسب کاشت مو در مقالات مربوط به روش‌های کاشت مو توضیح داده‌ایم.

بهترین کار پیش از اقدام برای کاشت مو، مراجعه به متخصص پوست و مو و یافتن علت ریزش مو است. اگر علت ریزش مو جزو موارد قابل درمان با کاشت مو باشد، عوامل دیگری هم باید بررسی شود. قدرت بانک مو، جنس موها، وضعیت سلامت عمومی، سن و … از جمله‌ی این عوامل هستند که توسط پزشک متخصص کاشت مو در جلسات مشاوره مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بسیاری از مردان جوان که به تازگی دچار ریزش مو شده‌اند در دام کلینیک‌های سودجو و غیرحرفه‌ای گرفتار شده و کاشت مویی انجام می‌دهند که به هیچ وجه پایدار نیست. آقایان زیر ۲۵ سال باید قبل از کاشت مو، روش‌های دیگر درمانی را امتحان کنند و تا زمان تثبیت شدن الگوی ریزش، صبور باشند. در غیر این صورت امکان ریزش موهای کاشته شده زیاد است.

انتخاب کلینیک معتبر

حال که می‌دانید کاشت مو چیست و چگونه انجام می‌شود، باید به سراغ عوامل موثر دیگر در تصمیم‌گیری شما به عنوان یک متقاضی کاشت مو برویم. اولین و شاید مهم‌ترین عامل، انتخاب یک کلینیک مناسب کاشت مو است. کلینیک مورد نظر شما باید از اعتبار و تجربه‌ی کافی برای کاشت مو برخوردار باشد.

اما یک کلینیک خوب باید چه ویژگی‌های داشته باشد؟

  • دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت و درمان،
  • بهره‌گیری از متخصصان مجرب پوست و مو و جراحان ماهر کاشت مو،
  • استفاده از تیم‌درمانی با مجرب و حاذق،
  • مجهز به مدرن‌ترین ابزار و وسایل کاشت مو،
  • پرسنل دلسوز، محیط مناسب و امکانات رفاهی برای مراجعین.

تمامی این موارد در کلینیک تخصصی کاشت موی پارسا به بهترین شکل ممکن فراهم شده‌اند تا خدمتگذاری شایسته برای شما باشیم. کلینیک پارسا یکی از بهترین و مجهزترین کلینیک‌های تهران و ایران است.

بسیاری از عوارض خطرناک کاشت مو مانند عفونت‌ها، خونریزی شدید، ایجاد لخته‌های خونی، ایجاد اسکارهای بدشکل و … ناشی از کاشت مو در مراکز نامعتبر و غیر حرفه‌ای است. لذا پیش از اقدام برای کاشت مو، از اعتبار مرکز کاشت مو اطمینان حاصل کنید.

هزینه و عوارض کاشت مو

هزینه‌ی کاشت مو در کلینیک پارسا بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان است. در مقاله‌ی هزینه‌ کاشت مو در مورد عوامل موثر بر قیمت تمام شده بیشتر صحبت کرده‌ایم. هزینه‌ی تقریبی در زمان مشاوره غیرحضوری با بررسی تصاویری که از سر خود ارسال می‌کنید، به شما اعلام خواهد شد. علاوه بر مراحل کاشت مو ، عوارض آن هم از جمله مواردی است که باید مد نظر داشته باشید. هرچند این عوارض در کمتر از ۱٪ بیماران مشاهده می‌شود. با مطالعه‌ی مطلب عوارض کاشت مو می‌توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

روش دیگری برای ترمیم مو وجود دارد که در آن از الیاف فیبری مصنوعی مشابه با تارهای مو استفاده می‌شود که به روش HRT معروف است.

قدم دوم: مشاوره‌ی غیرحضوری رایگان

در کلینیک تخصصی کاشت مو پارسا برای راحتی شما عزیزان و خدمت رسانی بهتر، اقدام به راه‌اندازی سیستم مشاوره‌ی غیرحضوری کرده‌ایم. همین الان از طریق راه‌های ارتباطی که در ادامه معرفی کرده‌ایم با ما تماس بگیرید و مشاوره‌ی رایگان غیرحضوری خود را دریافت کنید. همچنین شما می توانید سوالات ابتدایی و حتی تخصصی خود را با ارسال درخواست مشاوره بصورت آنلاین بپرسید و بهترین پاسخ را دریافت نمایید.

راه‌های ارتباطی و اعلام درخواست مشاوره غیر حضوری:

  • با شماره های تماس کلینیک تماس بگیرید و درخواست مشاوره غیرحضوری رایگان خود را ثبت کنید.
  • می‌توانید از صفحه‌ی «درخواست مشاوره» سایت برای ما پیام ارسال کنید و منتظر تماس ما باشید.
  • از طریق پیام رسان‌های واتساپ یا تلگرام ۳ تصویر از روبه‌رو، بالا و پشت سر خود برای ما ارسال کنید.

در این مرحله‌ از مراحل کاشت مو، کارشناسان ما توضیحات و تصاویر شما را بررسی می‌کنند تا ببینند که آیا امکان کاشت مو برای شما وجود دارد یا خیر. سپس هزینه‌ی تقریبی کاشت مو را به شما اعلام می‌کنند. در مرحله‌ی بعد برای معاینات دقیق‌تر و همچنین انتخاب روش کاشت مو، باید مشاوره‌ی حضوری دریافت کنید که در کلینیک پارسا، کاملاً رایگان است.

عکس مشاوره کاشت مو

قدم سوم: مشاوره حضوری رایگان

قدم سوم یکی از مهم‌ترین مراحل کاشت مو است. در جلسه‌ی مشاوره‌ی حضوری رایگان، ابتدا پزشک متخصص یا کارشناس کاشت مو توضیحات مقدماتی  کاشت مو را به شما ارائه می‌کند. سپس از شما درخواست می‌کنیم تا اطلاعات سوابق پزشکی خود را به ما بگویید. مواردی مانند بیماری‌های مزمن، داروهایی که مصرف می‌کنید، سابقه‌ کاشت مو و … . این موارد در شناسایی کاندیدای مناسب و نامناسب کاشت مو اهمیت دارد.

بعد از انجام مراحل مقدماتی، به ملاقات پزشک متخصص کاشت مو می‌روید. پزشک ابتدا به بررسی سوابق پزشکی، بیماری‌ها و داروهای مصرفی شما و همچنین معاینه‌ و بررسی وضعیت موهای سر می‌پردازد. سپس در مورد راهکارهای مناسب با شرایط شما، روش‌های کاشت مو و مراحل آن با شما گفت‌وگو می‌کند. در نهایت تعداد گرافت‌های مورد نیاز و تعداد جلسات کاشت مو برای رسیدن به نتایج دلخواه شما را تعیین و هزینه‌ی کاشت مو را به شما اعلام می‌کند. اگر از نتیجه‌ی مشاوره حضوری راضی بودید، برای شما وقت کاشت مو تعیین می‌شود.

قدم چهارم: مراقبت‌های پیش از کاشت مو

در مراحل کاشت مو مراقبت‌های پیش از عمل اهمیت فراوانی دارد؛ چراکه پیروی از توصیه‌هایی که در ادامه می‌خوانید، تاثیر زیادی در موفقیت کاشت موی شما دارند. این بایدها و نبایدها بسته به شرایط شما می‌تواند متغیر باشد و در جلسه‌ی مشاوره مفصل در موردشان صحبت خواهد شد.

  • از مصرف دخانیات و الکل پرهیز کنید. حداقل تا یک ماه قبل از کاشت مو نباید دخانیات مصرف کنید. نیکوتین موجود در دخانیات می‌تواند باعث افزایش خونریزی یا کاهش خونرسانی به گرافت‌ها شود. مصرف الکل تا یک هفته پیش از عمل ممنوع است. الکل باعث کاهش توان بدن برای جلوگیری از خونریزی می‌شود و همچنین تاثیر داروی بی‌حسی را کاهش می‌دهد.
  • مصرف داروهای رقیق‌کننده و ضد انعقادی را قطع کنید. تا ۱۰ روز قبل از کاشت مو نباید داروهایی مانند آسپرین یا وارفارین که باعث جلوگیری از انعقاد خون می‌شوند، مصرف کنید. اگر به دلیل بیماری خاصی این داروها را استفاده می‌کنید، باید جهت قطع مصرف‌شان با پزشک خود مشورت کنید.
  • باید آزمایش خون بدهید. برای بررسی وضعیت سلامت عمومی، از شما خواهیم خواست که آزمایش خون بدهید. برای این آزمایش باید ناشتا باشید و مواردی نظیر قند خون، تعداد سلول‌های خونی، سرعت انعقاد خون و ابتلا به بیماری‌های ویروسی (مانند هپاتیت و ایدز) بررسی می‌شوند.
  • آنتی‌بیوتیک تجویز شده را بخورید. برای پیشگیری از ایجاد عفونت‌ها، برای شما داروی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود که باید روز قبل یا در روز مراجعه به کلینیک برای کاشت مو مصرف کنید.
  • سر خود را بشویید. در روز مراجعه به کلینیک برای کاشت مو باید سر خود را بشویید. همچنین از مصرف موارد آرایشی یا بهداشتی مو پرهیز کنید.
  • لباس راحت بپوشید. در روز مراجعه به کلینیک، لباس‌های گشاد و راحت به تن داشته باشید تا بتوانید به سادگی پوشیده و درآورید.

عکس کاشت مو

قدم پنجم: کاشت مو

در این مرحله از مراحل کاشت مو در کلینیک پارسا حضور پیدا می‌کنید. بعد از ارائه‌ی توضیحات تکمیلی و آماده‌سازی‌های اولیه، به اتاق عمل منتقل می‌شوید. تمامی مراحل کاشت مو در اتاق جراحی، با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام می‌شود؛ پس هیچ دردی احساس نخواهید کرد. جلسه‌ی کاشت مو تا چند ساعت طول می‌کشد؛ برای همین استراحت‌هایی به شما داده می‌شود.

قدم ششم: بعد از کاشت مو

این که در شب و صبح بعد از کاشت مو چه احساسی خواهید داشت، تا حدی به روش کاشت مو بستگی دارد. ۶ ساعت بعد از کاشت مو اثر داروی بی‌حسی از بین می‌رود و ممکن است کمی درد داشته باشید. البته این درد بیشتر در مورد روش FUT مشاهده شده و به خوبی با مسکن‌های خوراکی مدیریت می‌شود.

 در روش FUT بعد از عمل پانسمانی روی سرتان قرار می‌دهند ولی سایر روش‌ها معمولاً نیازی به پانسمان ندارند. روز بعد از عمل، بهتر است برای اولین شست‌وشوی سر به کلینیک مراجعه کنید. البته این کار را می‌توانید خودتان هم انجام دهید. برای بهبودی سریع‌تر و جلوگیری از عوارضی مانند عفونت، باید سر خود را طبق توصیه‌های پزشک روزی چند بار بشویید.

کاشت مو به روش SFUE

دورنمای کاشت مو

به طور معمول دو هفته بعد از کاشت مو تمام گرافت‌های کاشته شده می‌ریزند. این بخش از مراحل کاشت مو می تواند برای متقاضیان نگران کننده باشد؛ اما باید بدانید که این رخداد جزئی از چرخه‌ی طبیعی رشد مو است. وقتی فولیکول‌ها در جای جدید قرار می‌گیرند، موی قبلی می‌ریزد تا فضا برای رشد موی جدید باز شود. بعد از ریزش، فولیکول‌ها وارد فاز استراحت می‌شوند و ۵ ماهی طول می‌کشد تا جوانه‌های مو را ببینید. نتایج کاشت مو تا سال اول تا حد خوبی قابل مشاهده است و حدود ۱۸ ماه بعد از جراحی تکمیل می‌شود.

تاریخ انتشار : 1401-04-23
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • حامد عبدالغنی
    1402-05-30

    سلام
    مگه نمیگن نتیجه نهایی کاشت مو یکسال زمان میبره بنده یکسالو پنح ماهه که از کاشت موهام میگذره و هنوزم وقتی با انگشت میکشم کف سرم یک بر آمدگیهایی رو حس میکنم ک شبیه جوش زیر پوستی هستند و بعضی هاش مو ازش بیرون زده اگه امکانش هست برام شفاف سازی کنید

    • مشاور کلینیک زیبایی پارسا
      1402-05-31

      سلام و وقت بخیر

      بهتر هست به صورت حضوری معاینه بشید. ضمن اینکه نتایج کاشت مو به مدل مراقبتی که شما بعد از کاشت مو از موهای خود انجام داده اید وابسته است.
      اینکه پزشک بهترین نتیجه کاشت مو را بعد از ماه دوازدهم اعلام میکنه با پیشفرض رعایت کامل و دقیق توصیه هایی هست تحت عنوان مراقبت های بعد از کاشت مو شناخته میشن.

+مشاهده بیشتر