عوارض تزریق ژل

آشنایی کامل با عوارض احتمالی تزریق ژل

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : مقالات تزریق ژل

امروزه یکی از شایع‌ترین اقداماتی که افراد به آن می‌پردازند را می‌توان تزریق ژل در نظر گرفت. به نوعی می‌توان گفت افراد با استفاده از ژل به دنبال فرم دهی به ناحیه مورد نظر خود هستند تا هر چه بیشتر زیبایی خود را تکمیل کنند؛ اما موضوعی که در رابطه با این موضوع وجود دارد، این است که تزریق ژل گاهی اوقات عوارضی را نیز در پی دارد.

از همین جهت توصیه می‌شود پیش از پرداختن به چنین موضوعی، حتما از عوارض تزریق ژل مطلع شوید و سپس تصمیم به انجام آن بگیرید. در ادامه تصمیم داریم در رابطه با این موضوع اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید.

علل ایجاد عوارض بعد از تزریق ژل

ژل‌های مورد استفاده برای استفاده در تزریق، انواع گوناگونی دارند و تمام آن‌ها از سازمان غذا و داروی آمریکا، تاییدیه لازم را گرفته اند؛ اما برخی از آن‌ها از کیفیت و محبوبیت بیشتری برخوردار هستند و برخی دیگر به نسبت بی کیفیت به نظر می‌رسند.

اگر شما تزریق ژل را به یک پزشک آگاه یا یک جراح پلاستیک ماهر که از آناتومی ناحیه مورد نظر شما به خوبی آگاه است بسپارید، عارضه خاصی برای شما پیش نخواهد آمد و تنها چیزی که تجربه خواهید کرد، درد، قرمزی و کمی تورم است که این موضوع کاملا طبیعی و عادی است و عموم افرادی که این کار را انجام می‌دهند، با چنین چیزی مواجه می‌شوند. همچنین باید متذکر شد که این موارد نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف می‌شوند. برای مثال هرگونه کبودی ایجاد شده اطراف ناحیه تزریق، تورم و قرمزی حداکثر تا دو هفته به صورت کامل خوبی می‌شوند.

یکی از موضوعاتی که می‌تواند پایه گذار عوارض تزریق ژل باشد، هزینه تزریق ژل است. شاید برای شما سوال پیش آید که عوارض تزریق ژل چه ربطی به موضوعی چون هزینه این کار دارد؟ در رابطه با پاسخ به این سوال باید گفت که در بسیاری از مواقع، افراد برای کاهش هزینه‌های خود در خواست استفاده از ژل و موارد ارزان و غیرمجاز را می‌دهند؛ این کار را به دست افراد نا بلد و غیرحرفه ای که هیچ آموزشی ندیده اند، می‌سپارند. به عنوان مثال امروزه در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی، افراد زیادی هستند که به این موضوع اقدام می‌کنند، در حالی که تزریق ژل یک شیوه و اقدام از اقدامات پزشکی به حساب می‌آید و سپردن آن به دست افرادی به غیر از متخصصین و پزشکان فعال در آن زمینه، اشتباه بزرگی خواهد بود.

عوارض تزریق ژل

گاهی اوقات برای تزریق از ژل‌هایی استفاده می‌کنند که منبع غیرانسانی دارند. برای مثال می‌توان به ژلی اشاره داشت که از کلاژن گاو به دست می‌آید. از همین جهت توصیه می‌شود برای جلوگیری از ایجاد حساسیت بعد از تزریق ژل، حتما کمی از آن بر روی بدن فرد تست شود. پزشک با انجام چنین کاری مطمئن می‌شود که فرد حساسیت به کلاژن گاو دارد یا خیر. اگر پس از تست، جواب مطلوبی گرفته شد، پزشک می‌تواند از ژل برای هر ناحیه‌ای که مد نظر دارد، استفاده کند.

عفونت

از عوارض تزریق ژل می‌توان به عفونت کردن ناحیه اشاره کرد. در بسیاری از مواقع پیش آمده است که فرد تزریق ژل را انجام داده و هیچ مشکلی در آن لحظه وجود نداشته است؛ اما پس از گذشت مدت زمانی، محل تزریق ژل با عفونت روبرو می‌شود که گاهی اوقات میزان عفونت به حدی زیاد است که فرد به جراحی نیاز پیدا می‌کند تا عفونت ایجاد شده تخلیه شود.

عفونت ژل لب

جوش بعد از تزریق

گاهی اوقات شما پس از تزریق ژل، اطراف ناحیه‌ای که تزریق ژل انجام شده،  جوش‌های ریز و درشتی را مشاهده خواهید کرد. شما می‌توانید در رابطه با این موضوع با پزشک خود مشورت کنید و با توصیه او از محلول و کرم‌های مناسب برای برطرف کردن این مشکل استفاده کنید.

عدم تقارن

ناهماهنگی و عدم تقارن در ناحیه، مورد دیگری به حساب می‌آید که می‌توان آن را از عوارض تزریق ژل در نظر گرفت. این موضوع در بسیاری از مواقع و در بسیاری از شرایط برای داوطلبان رخ می‌دهد و عامل آن را می‌توان بی دقتی پزشک مربوطه در زمان تزریق در نظر گرفت.

خونریزی، تورم و کبودی

از بارزترین عوارض تزریق ژل نیز می‌توان به مواردی چون خونریزی، کبودی و تورم اشاره کرد که این موارد خیلی عجیب، غریب و دور از انتظار نیستند و نباید نگرانی از بابت آن‌ها داشته باشید؛ چرا که پس از گذشت مدت زمانی مانند یک تا دو هفته به طور کامل برطرف می‌شوند.

ورم صورت

جابجایی ژل در بدن

یکی از عوارض تزریق ژل که می‌تواند نسبت به دیگر عوارض، مشکلات بیشتری را پیش آورد، جابه‌جایی ژل از محلی به محل دیگر است. این موضوع گاهی اوقات سبب می‌شود که برخی از ناحیه‌ها فلج شوند و مشکلات بسیار دیگری را نیز به همراه داشته باشند.

این عارضه پس از مدتی برطرف می‌شود و جای نگرانی خاصی ندارد. اما به هر حال بهتر است در صورت مواجه با چنین مشکلی، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا روند درمان و بهبودی هر چه زودتر شروع شود تا نتیجه بهتری بگیرید.

تخریب بافت پوست

گاهی اوقات پوست افرادی که تزریق ژل انجام داده اند، تخریب می‌شود؛ البته علاوه بر بافت پوست، می‌توان به بافت‌های تزریق شده نیز اشاره داشت. این موضوع می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که از جمله عوامل می‌توان به حساس بودن پوست یا بی کیفیت بودن ژل مورد استفاده برای تزریق اشاره کرد.

التهابات پوستی

عارضه احتمالی دیگر که امکان دارد برای فرد پیش آید، ایجاد التهابات پوستی و بافت‌های تزریق شده است. به صورتی که شما بر روی نواحی که تزریق ژل صورت گرفته، التهابات بسیاری مانند تاول‌های ریز و درشت را مشاهده خواهید کرد. لازم به ذکر است که بی توجهی به این موضوع، سبب عفونت بعد از تزریق ژل می‌شود و می‌تواند مشکلات گوناگونی را برای فرد به وجود آورد.

حساسیت

حساسیت بعد از تزریق ژل، عارضه دیگری به حساب می‌آید که امکان دارد برای شما پس از تزریق ژل پیش آید. حساسیت می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که شایع‌ترین آن حساسیت به ژل مورد استفاده در تزریق است. از همین جهت توصیه می‌شود از پزشک خود بخواهید که ژل را در ابتدا برای شما تست کند و مطمئن شود که بدن شما نسبت به این ژل حساسیت ندارد و واکنش خاصی نشان نمی‌دهد.

این دست از عوارض، بیشتر برای افرادی پیش می‌آیند که ناحیه‌ای در صورت خود را ژل زده اند. تزریق ژل تنها برای صورت نیست و امکان تزریق آن به برخی از ناحیه‌های بدن نیز وجود دارد که می‌توان به سینه، باسن، واژن و … اشاره کرد. توجه داشته باشید که تزریق برای هر یک از نواحی، از معایب و فوایدی برخوردار است؛ البته مزیت اصلی این تزریق را می‌توان زیبایی در نظر گرفت.

قرمزی پوست

قرمز شدن و قرمز ماندن پوست برای مدتی، از دیگر عوارض تزریق ژل به حساب می‌آید. البته این عارضه نیز چندان عجیب و دور از انتظار نیست و برای بسیاری از افراد پیش می‌آید. بهتر است در چنین مواقعی با پزشک خود مشورت کنید تا بررسی‌های لازم صورت گیرد. این موضوع باعث می‌شود از رخ دادن بسیاری از مشکلات جلوگیری شود.

 

قرمزی بعد از تزریق ژل

عوارض تزریق ژل به سینه

یکی دیگر از ناحیه‌هایی که برای فرم دهی و حجیم سازی آن از ژل استفاده می‌شود، می‌توان به سینه اشاره کرد. به نوعی می‌توان گفت تزریق ژل به سینه یک گزینه مناسب برای بانوانی به حساب می‌آید که سینه‌های کوچکی دارند و می‌خواهند که سینه‌های خوش فرم و برجسته‌ای داشته باشند. مسلما برای چنین هدفی، می‌توان از پروتز سینه نیز استفاده کرد، اما بنا به دلایلی برخی از بانوان چنین شیوه‌ای را نمی‌پسندند و ترجیح می‌دهند که از تزریق ژل برای بزرگ کردن سینه‌های خود استفاده کنند.

نکته‌ای که باید در رابطه با تزریق ژل به سینه بدانید، این است که این شیوه ماندگاری بالایی ندارد و هزینه به نسبت بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت؛ ولی از آنجایی که فرم دهی مناسب و پروسه راحتی دارد، مورد توجه قرار گرفته است. مزیت‌های تزریق ژل به سینه را می‌توان مواردی چون عدم ایجاد هرگونه زخم و اسکار، عدم نیاز به بیهوشی، عدم نیاز به بستری شدن و عدم نیاز به مراقبت‌های ویژه در نظر گرفت.

در رابطه با عوارض تزریق ژل به سینه می‌توان مواردی چون احساس درد و سفتی سینه، کبودی و کوفتگی و ناراحتی در قفسه سینه را نام برد. همچنین حساسیت بعد از تزریق ژل یا عفونت بعد از تزریق ژل نیز از دیگر عوارضی محسوب می‌شوند که امکان دارد برای فرد پس از تزریق به وجود آید. البته نگران نباشید، چرا که این مشکل به ندرت و به احتمال بسیار کم رخ می‌دهد، ولی از آنجایی که باید به طور کامل از همه شرایط آگاه باشید، این موارد را نیز نام بردیم.

عوارض و مزایای تزریق ژل به واژن

از جمله عوارض تزریق ژل به واژن، می‌توان عفونت‌های زنانگی را در نظر گرفت. این عارضه از دسته مشکلاتی محسوب می‌شود که باید حتما در جهت برطرف سازی آن به پزشک متخصص خود مراجعه کنید تا با استفاده از داروهای تجویز شده هر چه سریعتر روند درمان را پشت سر بگذارید. علاوه بر عفونت، امکان رخ دادن مشکلات دیگر، اعم از دردهای شدید، سفت شدن ناحیه تزریق شده، التهاب، تورم، کبودی، ایجاد حساسیت و … نیز وجود دارد. توصیه می‌شود در صورت مواجه با چنین مشکلاتی، سریعا به پزشک خود مراجعه کنید و مشکل پیش آمده را با او در میان بگذارید.

تاریخ انتشار : 1399-11-03
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام