ریزش مو در کودکان

دلایل ریزش مو در کودکان و راه درمان آن ها

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه ریزش مو

در این مقاله، به بررسی عوامل مختلفی که ممکن است ریزش مو در کودکان را تحت تأثیر قرار دهند، پرداخته خواهد شد. همچنین، راهکارهایی برای درمان و مدیریت ریزش مو در کودکان نیز معرفی شده است. با مطالعه این مقاله، شما قادر خواهید بود نوع ریزش مو در کودکان را تشخیص داده و بهترین راهکار درمانی آن را انتخاب کنید.

ریزش مو در کودکان

ریزش مو در کودکان برای کسانی که برای اولین بار با آن برخورد می کنند شاید باورش کمی سخت باشد. ریزش مو در کودکان بیشتر به وضعیت جسمانی آن ها مربوط می شود، برای جلوگیری از ریزش موی کودکان این موارد باید به موقع تشخیص داده شده و در اسرع وقت درمان شود. ریزش موی خردسالان مانند بزرگسالان به صورت روزانه نیست، یعنی همانطور که می دانید و در مقاله ریزش مو توضیح داده شد، موی بزرگسالان به صورت طبیعی به تعداد 50 تا 100 عدد در روز ریزش دارند، اما در کودکان این طور نیست. واقعیت این است که ریزش موی روزانه از سنین کمی بزرگتر از کودکی شروع می شود.

اکثر نوزادان با سری کاملا بدون مو و صاف و براق به دنیا می آیند. بنابراین چنین وضعیتی نباید باعث نگرانی آن ها شود، زیرا قرار نیست این نوزادان در آینده طاس شوند. دکتر شریفی، متخصص پوست و مو درباره انواع علل ریزش مو در کودکان و راه‌های درمانـی آن توضیح می‌دهد. آنچه باعث ریزش مو دختران و پسران در سنین کودکی می شود معمولا از نوع ریزش مو در بزرگسالان نیست. در بزرگسان عواملی مانند وراثت، اختلالات هورمونی مهمترین دالایل ریزش مو می باشند که این موارد در کودکان شایع نیست.

عوامل اصلی و مرسوم که در ریزش موی کودکان موثر است شامل این موارد می شود: بیماری آلوپسی آره آتا، عفونت قارچی، آلوپسی کششی، تریکوتیلومانیا، تلوژن افلوویوم، مشکلات غده تیروئید، کم خونی، شپش سر و انگل های پوستی، سوء تغذیه و … که در این مقاله به طور کامل و به تفصیل به همه آن ها می پردازیم.

ریزش موی کودک

بیماری های خود ایمنی در کودکان

گاهی اوقات ممکن است سیستم ایمنی بدن بافت های سالم را تشخیص ندهد و به تصور وجود اجسام خارجی یا آنتی ژن به آن ها حمله ور شود. به این مشکل، بیمار ی خود ایمنی اطلاق می شود.

این بیماری مشکلات بسیاری بوجود می آورد اما یکی از مشکلات که مورد بحث ما می باشد ریزش مو در ناحیه سر، ابروها و مژه ها است. همان طور که گفته شد در این بیماری سیستم ایمنی بدن یا همان گلبول های سفید دچار اختلال شده و سلول های بدن را به اشتباه مورد حمله قرار می دهند. از جمله این حملات آسیب رساندن به ریشه موها می باشد که موجب از بین رفتن فولیکول های مو و در نتیجه ریزش مو خواهد شد.

دلایل اصلی این بیماری هنوز کامل مشخص نشده است. از جمله نشانه های وجود این بیماری به سرگیجه، تب خفیف، خستگی، کاهش وزن، خشکی دهان و خشکی چشم، خارش پوست و درد مفاصل می توان اشاره کرد. اما وجود این نشانه ها حتما دلیل این بیماری نمی باشد. در صورت مشاده باید حتما به پزشک مراجعه کرد. پزشک با انجام آزمایش خون CBC می تواند به وجود این بیماری پی ببرد. این آزمایش نشان می دهد میزان گلبول های سفید (WBC) و همچنین زیر ساختارهای آن بیش از حد طبیعی مجاز می باشد.

درمان بیماری های خود ایمنی

هدف اصلی از درمان این بیماری، از بین بردن علایم، کنترل آسیب ایجادشده به دلیل بیماری و حفظ توانایی بدن کودک برای مبارزه با این بیماری است. تزریق خون، مصرف مکمل ها، ورزش درمانی، داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی، کورتیکو استروئیدها، تزریق ایمونوگلوبولین وریدی ، درمان نادر دیگر نیز پلاسمافرزیس است که نوعی روش درمانی با تعویض پلاسمای خون فرد بیمار است.

مشکلات غده تیروئید

مشکلات تیروئید در کودکان یکی دیگر از عوامل ریزش مو می باشد. تیروئید شما چه کم کار باشد چه پر کار باعث ایجاد مشکل می شود. کم کاری تیروئید در کودکان نه تنها موجب ریزش مو بلکه بیماری های دیگری از جمله افسردگی، اختلال در یادگیری، خستگی و افزایش وزن را ممکن است بوجود آورد.

یکی از دلایل کم کاری تیروئید کمبود ماده معدنی ید در بدن است. اگر این دلیل اصلی کم کاری تیروئید باشد می توان با مکمل های غذایی حاوی ید و رژیم درست غذایی آن را برطرف کرد. در برخی موارد توسط پزشک متخصص قرص های هورمون جایگزین از جمله لووتیروکسین تجویز می گردد. در نظر داشته باشید که یه هیچ وجه سر خود دارویی را مصرف نکنید، شاید مشکل کم کاری تیروئید نبود یا با مصرف داروی لووتیروکسین مشکل برطرف نمی شد.

از جمله نشانه های کم کاری تیروئید در کودکان می توان به سردی مداوم دست و پا، یبوست، خواب آلودگی، گریه های گوش آزار، رشد کم ، زردی پوست، عادت های غذایی بد، صورت پف آلود، نفخ معده، تورم زبان اشاره کرد. در صورتی که کم کاری تیروئید جدی گرفته نشود می تواند موجب بیماری های حاد قلبی، چاقی و ناباروری شود.

معمولا اختلالات مربوط به غده تیرویید با یک آزمایش ساده خون قابل تشخیص است و با داروهای هورمونی درمان می شود. به منظور اطلاع از وضعیت غد تیروئید کودکان می توان این آزمایشات را بر روی خون انجام داد: T3, T4, TSH.

ریزش مو در کودکان

ریزش مو در اثر عفونت قارچی

اگر کودک شما مبتلا به عفونت قارچی یا تینه کپیتیس باشد، موهای سر او و ابروها و مژه های او ممکن است ریزش کند. کودکان مبتلا به بیماری عفونت قارچی معمولا ریزش موهای تکراری یا موهای خرد شده در بالای سطح سر را دارند. قسمت‌ها و تکه‌های بدون مو معمولا گرد یا بیضی و اغلب نامنظم هستند. گاهی اوقات دیده می‌شود که موها دقیقا روی پوست خرد می‌شوند و به شکل نقاط سیاهی روی پوست سر به نظر می‌آیند. کودکان 3 الی 10 سال بیشتر در معرض ابتلا به این قارچ می باشند و آمار ابتلای پسران بیش از دختران است.

برای تشخیص بیماری ریزش مو در اثر عفونت قارچی در درجه اول باید به پوست سر کودک خود توجه کنید.این بیماری بیشتر در کودکان زیر سن بلوغ شایع است. عفونت قارچی برا اساس نوع قارچ درجه التهاب، عفونت و پوسته‌ریزی متفاوت خواهد بود. اگر پزشک به این نوع ریزش مو در کودک مشکوک شود، آزمایش‌های میکروسکوپی تجویز می‌کند تا به تشخیص خود مطمئن شود.

درمان

برای درمان بیماری عفونت قارچی پزشک عموما یک داروی ضد قارچ خوراکی بنام گریزئوفولوین به مدت 8 هفته و شامپوی مورد نظر خودش (معمولا شامپوی سلنیوم سولفید) و کرم های ضد قارچ موضعی را تجویز می کند. دستور استفاده شامپو عموما دو تا 4 بار در هفته می باشد. بسیار مراقب باشید چرا که این بیماری مسری می باشد. بنابراین اگر کودکی در اطراف شما مبتلا به این بیماری شده است، کودک خود را از او دور نگه دارید. همچنین جهت عدم شیوع بیماری اجازه ندهید کودک خود تا بعد از درمان کامل به مدرسه یا مهد کودک برود. در طول درمان نیازی به کوتاه کردن موی کودک نمی باشد و بعد از یک هفته آغاز درمان کودک می تواند مجددا به مدرسه برود.

قارچی که عامل ریزش موها است می تواند از طریق تماس پوستی با کودک مبتلا و یا استفاده از وسایل مشترک مانند برس، کلاه، شانه، حوله حمام و غیره انتقال یابد.

بیماری آلوپسی آره‌آتا

در این نوع ریزش مو که در بزرگسالان نیز وجود دارد، موهای سر به صورت منطقه ای یا سکه ای در چندین ناحیه پوست سر دچار ریزش کلی می شوند. به دلیل اینکه معمولا منطقه ای که دچار ریزش شده است بیضی شکل یا به صورت دایره ای می باشد به آن ریزش موی سکه ای نیز می گویند. در بیماری آلوپسی آره آتا کودک خارش و التهاب را تجربه نمی کند و صرفا با الگوی ذکر شده دچار ریزش مو می شود. بیماری آلوپسی معمولا ظرف یک شب یا حداکثر چند روز ظاهر می‌شود. در آلوپسی سیستم ایمنی بدن به فولیکول مو حمله می‌کند. این بیماری واگیر دار نمی باشد و کودک مبتلا کاملا سلامت می باشد.

دلیل ابتلا به آلوپسی آره آتا در پزشکی نامعلوم است و بیشتر دانشمندان آنرا مرتبط با سیستم ایمنی و یا عصبی می دانند. طبق آمار در 20 درصد از کودکان مبتلا به آلوپسی آره آتا سابقه خانوادگی مشاهده شده است. خوشبختانه با شروع درمان بیش از80 درصد از کودکان رشد مجددا موها را در عرض 12 ماه مشاهده می کنند. ممکن است به طور عجیبی ابتدا موهای روییده شده سفید رنگ باشند که به مرور زمان به رنگ طبیعی خود باز می گردند.

تشخیص و درمان

برای بیماری آلوپسی آره آتا در کودکان آزمایش خاصی وجود ندارد. پزشک متخصص پوست و مو معمولا با رد سایر عوامل و مشاهده نشانه های بیماری در پوست سر کودک به این نتیجه می رشد. البته پزشک ممکن است با کشیدن موها اطراف نواحی دچار بیماری نیز این نوع ریزش را تشخیص دهد. اگر موها به راحتی کنده شود، نشان می‌دهد ضایعه فعال بوده و باید منتظر ادامه طاسی بود اما به طور کلی درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد. هرچند از برخی داروها برای رویش مجدد مو استفاده می‌شود اما این داروها از ایجاد ضایعات جدید جلوگیری نمی‌کند.

درمان گاهی با تزریق کورتیزون در محل ریزش موها انجام می شود و پزشک نیز داروهای موضعی جهت تحریک رویش موها تجویز می کند. همچنین مصرف مکمل های غذایی حاوی روی و ویتامین های ب در طول درمان توصیه می شود.

ریزش مو سکه ای کودکان

کمبودهای غذایی

همه ما می‌دانیم که برای داشتن بدنی سالم، باید رژیم غذایی مناسب و سالمی داشته باشیم. وقتی کودکان مقادیر مناسبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها را مصرف نکنند، دچار ریزش مو می‌شوند. ریزش مو در کودکان می‌تواند علامتی از اختلالات بی‌اشتهایی عصبی یا بولیمیا باشد که در دختران نوجوان شایع‌تر است.

بی‌اشتهایی عصبی نوعی اختلال روانی است که فرد با وجود گرسنگی از غذا خوردن امتناع می‌کند. در این اختلال معمولاً کودک تمایل شدیدی به لاغر شدن داشته یا از اضافه کردن وزن وحشت دارد. بولیمیا هم یک اختلال عصبی است که در آن فرد مقدار زیادی غذا می‌خورد ولی با مصرف ملین‌ها یا استفراغ از اضافه شدن وزن جلوگیری می‌کنند. هردوی این اختلالات غذایی در دختران نوجوان و در حدود سن ۱۴ سالگی شایع هستند.

دلیل مصرف ناکافی مواد مغذی هرچه که باشد به کنار، کمبود هرکدام از مواد زیر می‌توانند باعث ریزش مو در کودکان شود:

  • آهن،
  • روی،
  • نیاسین (ویتامین B3)،
  • بیوتین (ویتامین B7)،
  • پروتئین و آمینواسیدها.

مصرف بیش از حد ویتامین A نیز می‌تواند باعث ریزش مو در کودکان شود. اگر دلیل ریزش موی کودک شما کمبود مواد مغذی  باشد، می‌توانید از پزشک متخصص اطفال جهت تدوین یک رژیم غذایی مناسب و یا استفاده از مکمل‌های غذایی مشورت بگیرید.

بیماری‌های مادرزادی

ریزش مو در کودکان به دلیل بیماری‌های مادرزادی چندان شایع نیست؛ اما لازم دیدیم در اینجا به چند مورد از آن‌ها به شکل خلاصه‌وار اشاره کنیم.

خال سباسه

خال سباسه یا خال ارگانویید یکی از دلایل مادرزادی ریزش مو در کودکان است. این بیماری ناشی از تقسیم بیش از حد سلول‌ها است که پوست، غدد سباسه (غدد چربی پوست) و فولیکول‌ها را در بر می‌گیرد. ضایعات تشکیل شده در این بیماری به رنگ زرد، نارنجی و قهوه‌ای روشن است و سطحی هموار یا زبر دارد.

این‌ ضایعات معمولاً در بدو تولد به وجود می‌آیند، پس از سال اول زندگی کوچک می‌شوند و دوباره در سنین بلوغ بزرگ و برجسته می‌شوند. شایع‌ترین محل خال سباسه پوست سر است و اولین علامت آن ریزش موی ناحیه‌ای است.

فقدان مادرزادی پوست

فقدان یا نارویشی مادرزادی پوست، نقصی مادرزادی در تشکیل پوست است که معمولاً در ناحیه‌ی سر مشاهده می‌شود. فقدان پوست می‌تواند گسترده یا محدود باشد. در ناحیه فاقد پوست، مویی نیز وجود ندارد.

دیسپلازی اکتودرمال

این بیماری حاصل از نقصی ژنتیکی است. ۱۵۰ نوع دیسپلازی اکتودرمال وجود دارد که در آن‌ها نقایصی در ناخن، دندان، مو، پوست و غدد عرق دیده می‌شود. افراد مبتلا به این اختلال در ناحیه سر و بدن موهای کم پشتی و کم جانی دارند که رنگ روشن داشته و آهسته رشد می‌کنند.

اختلالات شفت یا ساقه‌ی مو

اختلالات شفت یا ساقه‌ی مو یکی از دلایل ریزش مو در کودکان است که می‌تواند مادرزادی یا اکتسابی باشند. انواع بسیاری از این اختلالات وجود دارد که در آن‌ها مو حالت یا ساختار طبیعی خود را از دست می‌دهد. شکل شماتیک برخی از این تغییرات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

سندرم آناژن سست

این شکل ریزش مو در کودکان عارضه‌ای است که در آن موهایی که در مرحله‌ی آناژنی قرار دارند، بدون درد و به راحتی کنده می‌شوند. موی کودکان مبتلا به سندرم آناژن سست نازک و کمرنگ است. به طور کلی موی بیماران با افزایش سن با کیفیت‌تر (از لحاظ صخامت، قدرت و تراکم) و پر رنگ‌تر می‌شود. بسیاری از کودکان مبتلا در سنین ۸ یا ۹ سالگی موهای باکیفیتی خواهند داشت. در برخی از بیماران نیز کنده شدن موها تا بزرگسالی، ولی با میزان کمتر، ادامه دارد.

ریزش مو سکه ای

سایر علت های ریزش مو در کودکان

ریزش موی نوزاد

بسیاری از نوزادان در ۶ ماه ابتدایی زندگی، موهایی که با آن‌ به دنیا آمده‌اند را از دست می‌دهند تا جا برای رشد موهای بالغ باز شود. این مسئله کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

 سایش

برخی از کودکان به دلیل سایش مداوم سر به تشک گهواره، زمین و جاهای دیگر در نواحی پشت سر دچار ریزش مو می‌شوند. با افزایش سن، کودک این رفتار را کنار می‌گذارد و موهای جدید به سرعت جایگزین موهای کنده شده خواهند شد.

مواد شیمیایی

استفاده از مواد شیمیایی حالت دهنده و آرایش مو مانند ژل، تافت، صاف کننده‌ها، رنگ‌ها و غیره باعث ضعیف شدن و ریزش مو در کودکان می‌شود. سعی کنید از مصرف این مواد پرهیز کنید. به عنوان جایگزین می‌توانید از مواد طبیعی یا محصولات سازگار با کودکان برای آرایش مو استفاده کنید.

سشوار کشیدن

استفاده از سشوار، اتوی مو و وسایل حرارتی دیگر باعث آسیب حرارتی و ریزش مو در کودکان می‌شود. سعی کنید از اتوی مو استفاده نکنید و در هنگام سشوار کشیدن موی کودک، از کمترین حرارات استفاده کنید یا سشوار را با فاصله از سر نگه دارید.

کشیده شدن مو

شانه کردن مو، باز کردن گره‌های مو و بستن یا بافتن موی کودک را با ملایمت انجام دهید. کشیده شدن مو باعث آسیب دیدن فولیکول‌های مو و ریزش موی کودک می‌شود.

تاریخ انتشار : 1401-01-01
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • ناشناس
    1401-10-06

    سلام دخترم2سال و پنج ماهشه دوماه پیش به سندرم التهابی کاوازاکی مبتلاشد و4روز بستری بود داروهای مورد نیاز گرفت الآنم مرتب آزمایش و إکو قلب انجام داده و مشکلی نیست سه روز میبینم موهاش داره میریزه خیلی راحت موهاش میاد تو دستم خیلی نگرانم دکتر اطفال دارو های تقویتی داد گفت4ماه دیگه بیار اگر ریزش داشته‌ باشه آزمایش بده تا اوموقع بچم کچل میشه به دکتر متخصص پوست و مو مراجعه‌کنم یانه

  • فاطمه
    1401-09-05

    سلام دخترم هشت سالشه موهاش میریزه وقتی سرشو شانه میکنم بیشتر میریزن تاچه اندازه باشه نرماله ممنون میشم جوابمو بدین

  • عبدالودود صادقی
    1401-05-17

    سلام
    من از ولایت بدخشان کشور افغانستان استم
    یک فرزند 9 ماه دارم که در جریان ولادت از ویکم استفاده کرده بوده اند از ناحیه سر آسیب جدی دید بعد این آبله یا ورم سر ترقید مقدار مقدار پوست سر اش افتید حالی هیچ موی ندارد نظر تان چیست؟

  • ارژنگ پناهی
    1401-03-20

    سلام وقت بخیر پسر من موی ابروش ریخته الان حدود ۶ ماه میشه بردیم دکتر هر کدوم از دکترها یه نودارو دادن طوری ریخته که تا نصف ابروش اومده الان اون یکی ابروش شروع کرده به ریختن توصیه شما برا ما چیه ممنون میشم راهنمایی کنین

  • روژهات
    1401-03-06

    سلام یک پچه ۱۲ ساله دارم مویش وقتی شانه میزند موهاش خیلی ریخته میشود درمانش چیه

  • حسین
    1399-09-11

    با سلام ،
    پسر من الآن سه سال و سه ماهشه،متأسفانه از حدود یه سال و نیمگی موهاش شروع کرد به ریزش تا جایی که کل موهای بدنش از جمله ابرو و مژه هاش هم ریخت،بامراجعه به پزشک و آزمایش خون بهمون گفتن که آلوپسی هستش و بعد از حدود یه سال موهاش مجدد شروع به رشد می‌کنه ،ولی تا الآن ما هیچ تغییر مثبتی ازش ندیدیم ، میخواستم ببینم آیا ممکنه درمدت زمان طولانی تر بهبود پیدا کنه یا اینکه اصلاً دیگه منتظر بهبودیش نباشیم?

    • دکتر شریفی
      1399-09-13

      با سلام و وقت بخیر

      بلی امکان بهتر شدن دارد.
      منظور از آلوپسی چیست ؟ آلوپسی یعنی ریزش مو. اگر آلوپسی اندروژنی منظورشون بوده یعنی در اثر هورمون مردانگی. بچه سه ساله که هورمون مردانه ندارد و اگر دارد پیش دکتر غدد ببرید چون بیماری دارد.

  • Shiva
    1399-05-17

    پسر من هم متاسفانه با تشخیص به آلوپسی ریزش مو سکه ای رو تجربه کرد. ما تو کانادا هستیم و تمام راهها رو مقالات رو مطالعه کردیم. ‌اولین و شاید مهم‌ترین قدم ازمایش خون برای تشخیص تیرویید ، کمبود آهن و حساسیت به گلوتن هست. بعد اینکه متوجه شدیم این بیماری درمان قطعی نداره ، با رژیم AIP شروع کردیم که جیزی جز سبزیجات و گوشت و برخی از میوه ها نیست. برای سه هفته. گرچه آسون نیست اما ریزش مو رو تا حد زیادی متوقف کرد. حالا تو این قدم با رژیم گلوتن فری میخوایم جلو بریم. امیدوارم تمام کسانی که این مشکل رو دارن. بتونن از راه درست و بدون استرس درمان شن

    • رها
      1400-09-12

      خواهش میکنم ‌جواب منو رو بدید دختر منم یه قسمتی از سرش ریخته اولش خیلی کم بود ولی داره بزرگ تر میشه به خیلی چیزها الرژی داشته و داره یعنی میتونه از گندم‌باشه ریرش بچه شما چه گونه بوده ایا با این رژیم به نتیجه رسیدید؟

  • لیلا
    1399-04-30

    سلام دختر من ۱سال و ۹ ماه داره و شیر خشک میخورد و به تشخیص دکتر یک ماهه از شیر گرفتمش تازه متوجه شدم ریزش مو گرفته و علاقه به خوردن مهر نماز و سنگ نمک و یخ و … داره، در بارداری من خودم کم کاری تیروئید و ویتامین D3 و کم خونی و دیابت بارداری داشتم، امکانش هست مشکلاتی که تو بارداری داشتم به دخترم منتقل شده باشه یا کم خونی داشته باشه و ریزش موش به این دلیل باشه؟؟؟

    • دکتر شریفی
      1399-04-30

      با سلام و وقت بخیر

      بله ممکن است بخاطر کم خونی باشد. بهتر است به پزشک متخصص اطفال مراجعه فرمایید.

  • مهدی
    1399-04-23

    سلام پسر من هشت ساله ریزش مو داره و لاغر هم هست ، آیا مشکا تیروئید داره؟
    پرکاد یا کم کار ؟
    سپاس

    • دکتر شریفی
      1399-04-23

      با سلام و وقت بخیر

      دوست عزیز مشکل تیروئید رو نمیشه از راه دور تشخیص داد باید آزمایش بدین. در مورد ریزش مو هم همین طور باید پزشک بعد از معاینه و بررسی پاسخ آزمایشات نتیجه قطعی رو به شما اعلام کنه.

  • ....
    1399-04-08

    سلام دختر من از بدو تولد هیچ مویی نداشت و دیگه هم درنیاورده
    مژه و ابرو و حتی داخل گوش و بینی هم مویی نداره
    بیماری آلوپس هستش یا ژنتیک؟

    • زهرا
      1400-05-13

      ببینم الان چند سالشه

  • بهشت
    1399-03-27

    سلام و وقتتون بخیر، من دخترم ۵سال و ۶ماهش هست حدود ۸ماه پیش تو چکاب تیروییدش کم کار تشخیص داده شد و دکتر براش داروی لوتیرکسین نوشت که برای خردادماه باتوجه به جواب آزمایش دوز دارو رو کم کرد اما ریزش مو دخترم همچنان برقراره و به صورت دسته ای حین برس کشیدن میرزه و حتی دست کشیدتن ریشه موهاش خیلی ضعیف شده و خیلی موهاش کم شده ویتامین دی هم ۲۹.۸ که دارو می خوره و فرتین ۱۸ دکتر دارو داده و هموگلوبینش ۱۴.۵ زینک هم خوب بود. دلیل این ریزش چی می تونه باشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

    • دکتر شریفی
      1399-09-20

      با سلام و وقت بخیر

      برای تشخیص کامل علت ریزش مو باید برای همین مورد به پزشک متخصص اطفال مراجعه فرمایید، البته با توجه به بیماری ذکر شده می توان یکی از دلایل را همین بیماری دانست و بهتر است نسبت به درمان کامل آن اقدام و سپس برای بررسی علت ریزش مو درمان های جانبی را آغاز کنید.

  • فاطمه
    1399-03-26

    سلام من دخترم ۱۲ ساله هست تقریبا ۱ سال هست که موهاش می ریزه من ۶ ماه قبل روغن مربع گرفتم و زدم به سرش و دیگه نمی ریخت اما وقتی بعد از یک ماه قطع کردم دوباره میریزه لاید چی کار کنم چون موهاش خیلی میریزه میشه یه دکتر خیلی خوب معرفی کنید تا ببرم پیشش ببینم مشکلش چیه ممنون میشم سریع جوابم رو بدید ممنون

    • دکتر شریفی
      1399-03-26

      با سلام و وقت بخیر

      جهت دریافت وقت مشاوره تخصصی ریزش مو با پزشک متخصص با شماره ۰۲۱۲۲۱۲۲۸۲۲ تماس بگیرید.

  • آوا
    1399-03-18

    با سلام …دختری دارم پنج سال و نیمه که تقریبا بیست روزی هست مژه های چشم راستش شروع به ریزش کرده …هیچ مشکل دیگه ای هم نداره…نه سوتغذیه …یا لاغری…یا ریزش موی سر هیچی …نگرانم بابت مژه هاش چه مشکلی میتونه باشه؟؟نیازی به شربت یا داروی خاصی نداره؟؟

    • دکتر شریفی
      1399-04-06

      با سلام و وقت بخیر

      بدون معاینه دقیق و بدون آزمایش که نمیتوان نظر داد. بهتر است به پزشک متخصص اطفال مراجعه فرمایید.

    • من
      1399-11-06

      سلام دختر منم هفت سالشه و از شش سالگی مژه چشم چپش میریزه.چکاپ کامل داد و گفتن ریزش سکه ایه دکتر پوست بعش کرم داد وقطره و شربت زینک پلاس که خیلی خوب جواب داد و مژه ها کامل رشد کرد اما دو ماه بعد از اینکه داروها قطع شد دوباره مژه اش ریخت و اینبار هرچی هم کرم و قطره میزنم فایده نداره.دیگه نمیدونم چکار کنم

  • بانو
    1399-03-15

    سلام
    پسر من ۱۲ سالشه ریزش شدید مو پیدا کرده زمینه وراثتی داره چند بار بردمش دکتر ولی نتیجه نگرفتم ماینوکسیدیل استفاده می کنه ضمنا مکمل غذایی هم می خوره ولی باز هم خوب نشده راهنمایی می خواستم.

    • دکتر شریفی
      1399-06-31

      عرض ادب و احترام

      پزشک برای فرزند شما ماینوکسیدیل تجویز کردن ؟ یا بصورت خودسر دارید مصرف می کنید ؟

      • هستی ستاری ۱۲ ساله از مشکین شهر
        1399-11-08

        من ۱۲ساله هستم مو هام خیلی می‌ریزه یه دو ماهی است که می‌ریزه لطفاً به من کمک کنید همه میگن روغن کرچک بخرین☹️☹️☹️☹️??

  • حمیدرضا
    1399-03-06

    با درود واحترام دختر من13 سالشه بخاطر تشنجی که سال گذشته کرد دکتر متخصص مغز واعصاب لوبل تجویز کرد به مدت دوسال الان حدود 8 ماه میگذرد دچار ریزش مو شده حتی به دکتر هم گفتم از دارو است ؟ فرمودند خیر ولی در برشور دارو نوشته یکی از عوارض لوبل ریزش مو می باشد حال دوسوال دارم 1.ایاداروی فوق سبب ریزش مو میباشد؟2. بعد از اتمام دوره دارو ریز شش قطع میشود ومجددا مو رویش میکند ؟ ممنون میشوم پاسخ من را بفرمائید تشکر

    • دکتر شریفی
      1399-03-08

      با سلام و وقت بخیر

      از عوارض داروی مذکور ریزش مو می باشد و البته ریزش مو برگشت پذیر است. بعد از اتمام دوره درمان برای تسریع در روند برگشت مو با پزشک متخصص مشورت کنید.

  • شکیبا گودرزی
    1399-02-09

    سلام ببخشید من پسر ۱۰ ساله دارم از ماه بهمن فهمیدم موهاش می ریزه دلیلیش نمی دونستم ولی جدیدا الان زیاد می ریزه الان هم چند جا کچلی در موهاش دیده شده است
    می شه بگید چرا؟

    • دکتر شریفی
      1399-02-10

      عرض ادب و احترام

      بصورت اینترنتی و با عدم ارائه هیچ شواهد و نتیجه آزمایش چطور میتوان تشخیص صحیح داد ؟ خواهشمند است به پزشک متخصص مراجعه فرمایید.

  • گلسا
    1399-02-08

    سلام دختر من نه سال دارد الان دوسال است در فصل بهار ریزش موی شدید و خشکی پوست دارد دکتر هم بردم در آزمایش ها همه چیز نرمال بوده شما شامپو یی پیشنهاد می‌کنید

    • دکتر شریفی
      1399-02-13

      با سلام و وقت بخیر

      هیچ شامپویی از ریزش مو جلوگیری نمی کند. بهتر است با پزشک متخصص اطفال و در صورت لزوم متخصص داخلی مشورت کنید.

  • مهراد
    1399-02-02

    سلام.
    ممنون از مطلب مفیدتون
    پسر من شش سالشه و چند روزه که متوجه شدم موهاش میریزه. یعنی روی بالشش تارهای طیادی میبینم و توی خونه. دست هم که میکشم چندتار میاد. منتها حالت سکه‌ای نداره.
    قبلا ازمایش تیرویید داده و مشکوک بوده ازمایشش. ممکنه از تیرویید باشه.
    شامپوش رو هم تازگیها عوض کردیم. امکانش هست نسبت به این شامپوی جدید حساسیت داشته باشه؟
    ممنونم

  • بهار فرزانه
    1399-01-31

    سلام خسته نباشید.دخترم ۴ سالشه و ۱۰ روزه ک موهاش شدیدا میریزه.جوری ک هروقت دست میکشم اندازه چهل پنجاه تا تار میاد تو دستم.چن ماه پیش آزمایش کل داد و هیچ مشکلی نداشت.دو هفتس شامپوش عوض شده امکان داره از اون باشه؟تو رو خدا رهنماییم کنید خیلی نگرانم

  • سمیه
    1399-01-29

    باسلام و عرض ادب.
    دخترم ۱۰ ساله و موهای بلندی داره. تا الان ریزش مو نداشت. ولی وقتی دوهفته پشت سر هم داروی شپش برا استفاده کردم، موهاش در طی شونه کشی ریزش زیادی داره اصلا تا حالا اینطوری نبود، چیکار کنم تقویت بشه. موهاش صافه صافه . فقط دوبار شامپوی دایمیکس شپش استفاده کردم، به فاصله ی یک هفته

    • الهه اقبالی
      1399-11-07

      دختر ۹ ساله دارم که کف سرش یک دفعه خالی شده ودر آزمایش ها ش چیزی نشون داده نشده الان درمان دارویی ویتامین و فولیک اسید و….. دادند ولی ریزش ادامه داره خیلی نگرانش هستم دکتر گفته هورمونی هست و طول می‌کشه تورا خدا راهنماییم کنید چه کنم

  • امیرکپورچیان
    1399-01-29

    با سلام پسرم ۵ سالو ۲ ماهشه موهاش پر پشت و رشتش عالیه ولی نزدیک ۲ ماهه ریزش فراوان پیدا کرده و چاق شده و اضافه وزن داره چه کار باید بکنم در ضمن از مقاله پر محتوا و عالیتون ممنونم

    • دکتر شریفی
      1399-03-17

      با سلام و وقت بخیر

      به پزشک متخصص اطفال مراجعه فرمایید.

  • الهام
    1399-01-28

    سلام وقت بخیر من دختری ۷ ساله دارم که در هنگام شانه کردن سرش البته با برس وبه صورت اهسته خیلی از موها به راحتی جدا میشه و رو لباسش پر از مو میشه علت چیه . ایشون تغدیه نسبتا خوبی دارن
    میشه راهنمایی بفرمائید

    • زهرا
      1400-12-21

      سلام دختر منم اینطوری شده میشه بگید دکترتون چی گفتن

    • Sana
      1402-01-31

      سلام اتفاقا دختر منم ۷سالشه دوماهه ک ریزش مو داره دکتر بردم دارو داده استفاده کردم خوب شد ولی قطع کردم دوباره شروع شده

  • فرشته
    1399-01-27

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من دخترم ۱۰ سالش هست کم کاری تیرویید دارد و قرص استفاده میکنه زیر نظر دکتر الان حدود ۲۰ روز هست ریزش شدید مو پیدا کرده .
    لطفا” راهنمایی بفرمایید ؟ مرسی

  • پریسا
    1399-01-27

    با سلام و عرض خسته نباشید،آقای دکتر پسر من ۸ سالشه که در عرض سه روز تمام موهاش شروع به ریزش کرده و وقتی بیدار میشه روی بالشتش پر تار مو میشه البته یه چند وقتی هست مکمل تغذیه ای و ویتامین مختلف بیشتر از قبل بهش دادم.نمیدونم چیکار کنم به خاطر کرونا میترسم مطب یا مراکز درمانی ببرمش.تو رو خدا راهنمایی بفرمائید چیکار کنم خیلی نگرانم؟؟؟

    • دکتر شریفی
      1399-02-12

      با سلام و وقت بخیر

      حفظ آرامش اولین نکته مهم هست. الان هم مشکلی برای مراجعه به پزشک وجود ندارد. حتما به پزشک متخصص مراجعه فرمایید.

  • محسن
    1399-01-23

    سلام وقت بخیر، دخترم نه سال و پنج ماهشه، بعد از جریان کرونا بشدت داره موهاش میریزه،نه سوءتغذیه داره،نه قارچ ونه ناحیه ایست یعنی کل سرش داره میریزه،دکتر جان لطفا راهنمایی کنید. ممنون

    • دکتر شریفی
      1399-01-24

      عرض ادب و احترام

      موها را سفت نبندید و در زمانی که خیس است برس نکشید.
      اگر پزشک غدد در اطراف منزل هست حتما جهت معاینه مراجعه کنید.

  • طاها
    1399-01-18

    باسلام پسر من تقریبا شش سالش شده چند وقتی هست که از قسمت فرق سرش موهاش کم شده و تقریبا پوست سرش مشخصه دلیل قارچی نمیتونه باشه چون هیچ علامتی درپوست سرش دیده نمیشه اما تیروئید داشت که کنترلش کردیم الان این مشکل ریزش مو واقعا منو اذیت می‌کنه اگه میشه راهنمایی کنید اگه امکانش باشه میتونم عکس هم براتون بفرستم.والله از وقتی که کرونا هم اومده اصلا نمیشه بیرون رفت تا به یه دکتر نشونش داد .باتشکر ازشما

    • دکتر شریفی
      1399-01-25

      عرض ادب و احترام

      به آدرس ایمیل info@parsaclinic.com عکس ارسال کنید و حتما قید شود جهت تیکت شماره ۶۵۲۴۹۰ .

  • محمد
    1399-01-17

    سلام
    دخترم ۷سالشه موهاش خیلی میریزه آزمایش دادم d3بدنش روی ۱۰میشه ریزش موهاش برای این باشه؟
    چه شربتی بهش بدم؟

    • دکتر شریفی
      1399-01-30

      با سلام و احترام

      ویتامین D تاثیر مستقیم روی ریزش مو ندارد به پزشک مراجعه کنید.

  • یوسف ۱۲۳
    1399-01-10

    سلام پسری دارم که ۱۸ اسفند ۹۸ شش ساله شد و الان چند وقته که روزانه بین ۵۰ تا ۶۰ عدد مو ریزش داره ایا مشکل داره و باید به پزشک مراجعه کنم یا مشکلی نداره ممنون راهنمایی کنید

    • دکتر شریفی
      1399-01-28

      با سلام و احترام

      بهتر است با پزشک اطفال و یا متخصص پوست و مو مشورت کنید. حتما به پزشک با رعایت موارد ایمنی در این ایام بیماری ( کرونا ) مراجعه فرمایید.

    • روژهات
      1401-03-06

      سلام یک پچه ۱۲ ساله دارم مویش وقتی شانه میزند موهاش خیلی ریخته میشود درمانش چیه

  • حنا
    1399-01-06

    سلام وقت بخیر دخترم ۵ سال و نیمه هست و از بدو تولد موهای کرکی داشت و تو ۴ ماهگی همون موهای کرکی رو هم کاملا از دست داد و تاس شد و بعدش رشد موهاش به شدت کم و ضعیف بوده تا حالا ۲ بار موهاشو کوتاه کردم در واقع مرتب کردم نه کوتاه چون ساقه موهاش خییلی ضعیف و بی جان هست و موهاش خیییلی کم پشت و کم رشد هست و سرش به شدت تعریق داره
    آزمایشاتش هم سالم بوده و چند دوره زینک استفاده کرده و قطره های مولتی و اهن رو هم تا دوسال خورده‌در ضمن ریزش شدید مو داره
    خیییلی عصبی و پرخاشگره کلا و زود ناراحت میشه و بابت موهاش هم شدیدا ناراحته و غصه میخوره خود من هم شدیدا ناراحتم ولی به روش نمیارم
    هیچ دکتری هم تا به حال جواب و یا درمان درست و کاربردی بهمون نداده

  • nima
    1399-01-04

    من پسرم 5سالونیمش ا یکسالگی مشکل سندرم کلیه داشت ودرروز 18عدد قرص کورتون مصرف می‌کرد الان بیماریش درسن 3 سال و8 ماهگیش خوب شده. والان دچارریزش موی سکه شده دارو مصرف کردم موهاش کامل درآمد ولی الان بعداز7 ماه دوباره شروع کرده به ریختن پسرم افسردگی گرفته لطفا راهنماییم کنین

    • دکتر شریفی
      1399-01-09

      عرض ادب و احترام

      بنظر می آید پسرتان مبتلا به اتو ایمون نفریتیس بوده که یک بیماری خود ایمنی است یعنی سیستم دفاعی بدون کنترل به خود بدن حمله میکند الان هم که به موها حمله کرده است.
      باید با نظر متخصص ایمونولوژی و پوست بهترین درمان را انتخاب کرد.

  • آنا
    1398-12-26

    سلام دخترم 8سالشه دیابت داره یکهفته س ریزش موشدیدگرفته رنگ صورتش هم زرد چشاش هم گودشده .لطفاراهنمایی کنیدممنون ازپاسختون

    • دکتر شریفی
      1399-01-05

      عرض ادب و احترام

      به دکتر متخصص داخلی مراجعه باید کرد ریزش مو در این موارد علامت مشکل دیگریست.

  • زینب
    1398-12-26

    با سلام دختر من ۴ سالشه و موهای پرپشت داشت ولی چند ماهی هست که خیلی نازک شدن و به اصطلاح کرک میشن. حدود ده روزی هم میشه که ریزش پیدا کرده. طوریکه بردمش حموم به شدت ریخت. خیلی نگرانم. قبلا موهاش و مرتب کوتاه میکردم ولی حدود ۵ ماهی میشه که کوتاه نکردم و گذاشتم بلند بشه. ممکنه کوتاه نکردن علت ریزش باشه؟ یا مشکل جدیتری داره؟

    • دکتر شریفی
      1399-02-10

      با سلام و احترام

      خیر ریزش مو ربطی به کوتاهی مو ندارد. از بستن موهای دختر خانم خود جلوگیری کنید. بهداشت مو را رعایت کنید و برای تشخیص علت ریزش مو حتما به پزشک متخصص مراجعه فرمایید.

  • atena
    1398-12-21

    با سلام.
    اینجانب ۲۴ سالمه واز بچگی موهام همش میریخت و باز درمیومد. تااین سن هم خوب نشدم.
    خواستگار دارم و خانواده ی خواستگارم میگن که به بچه دراینده منتقل نمیشه؟
    خیلی استرس دارم لطفا راهنماییم کنید.

    • دکتر شریفی
      1399-02-10

      عرض ادب و احترام

      به طور قطع نمی توان گفت ریزش موی ارثی منتقل می شود یا خیر. اما احتمال انتقال آن زیاد است.

  • فاطمه رهبر
    1398-12-03

    سلام دخترم هفت سالشه چند روزیه موهاش به شدت میریزه به هویج هم زیاد علاقه داره و هر روز زیاد میخوره علت ریزش مو میتونه از خوردن زیاد هویج باشه؟

    • دکتر شریفی
      1399-01-28

      با سلام و احترام

      خیر تهش رنگ صورتش مثل هویج زرد میشه. هویج تاثیری در ریزش مو ندارد.

    • سمیه معروفی
      1399-02-21

      سلام وقت بخیر
      پسر ۱۰ ساله ام حدود دو ماه هست ، فقط یک ریزش به صورت سکه ای در سرش دیده شده است. این ریزش به صورت سفیدی کامل اون ناحیه نیست ، فقط به صورت موهای ریز می باشد و در آن ناحیه در این دو ماه هیچ مویی رشد نکرده است.
      لطفا راهنمایی بفرمائید.

  • ناشناس
    1398-11-29

    سلام،اگریه فامیل درجه یک موقع تولدکاملاکچل بدنیااومده باشدیعنی مادرزادی، میخواستم ببینم ایاژن ایشان درتولدفرزندان خواهریافرزندان برادر تاثیردارد؟ایاآزمایشی برای تشخیص چنین نوزادانی قبل ازتولدوجود دارد؟ممنون

    • دکتر شریفی
      1398-12-03

      عرض ادب و احترام

      بچه‌ای که در نوزادی مو ندارد دلیل بر طاسی سرش در آینده نیست.

  • رضا
    1398-11-22

    سلام جناب دکتر وقت بخیر , پسرم ۴ماه داره بشه ۷ سالش , موهای پرپشت و ضخیمی داره و حالت پذیر شدنش فقط با تافت امکان پذیره , امروز به من گفت بابا فکر کنم آدامس زیاد خوردم دارم کچل میشم گفتم چرا گفتش که چند روزه دست میکشم وسط سرم چند دونه کنده میشه ه خودم دست کشیدم دیدم چندتا تار از موهاش کنده شد چندبار تکرار کردم هربار چهار پنج تار از وسط سرش میومد لای انگشتام , دیشب تا صبح نخوابیدم از نگرانی
    البته پسر همسایه خرگوش داره گاهی اوقات میاد سراغ فوادم که برن پیشش اینم متاسفانه چند بار دیدم بغلش میکنه که دیگه نمیزارم بره به نظر شما علتش چی میتونه باشه مربوط به مدرسه و دست آلوده و عرق کردن میتونه باشه که دیرم حموم میره و نمیزاره باش بریم که موهاشو تمیز بشوریم , با تشکر

    • دکتر شریفی
      1398-11-28

      عرض ادب و احترام

      بطور معمول ریزش تا ۲۰۰ تار مو در روز عادی است و مشکلی نیست. البته چربی پوست سر ریزش مو را تشدید میکنه و کثیفی موها موجب ریزش موی روزانه بیشتری می شود، به هر حال اینترنتی نمیتوان نظر قطعی داد و بهتر است با پزشک اطفال یا متخصص پوست و مو مشورت کنید. نگرانی و استرس و کارهای غیر پزشکی موجب تشدید ریزش مو می شود.
      هرچه سالم تر زندگی کنید، موهای شاداب تر و سالم تری دارید.

      پیروز باشید

    • ناشناس
      1400-12-20

      سلام پسر من دوسال و نیمشه چند ماهی هست اندازه یه نخود تو کله سرش ریخته خیلی میترسم آیا نیاز هست ب متخصص نشون بدم

  • ثریا
    1398-10-24

    با عرض ادب
    مطالبتون واقعا مفید بود…. من یه مشکل دارم دخترم ۷ سالشه و یال پیش یهو چند نقطه از پوست شرش قرمز شد و به عرض سه روز تمام موهای اون قسمت کاملا ریخت و با مراجعه به دکتر و طی ۷ ماه با اسپر لامیسیل و شامپو و قرص از بین رفت اما به سه فرزند دیگم هم سرایت کرد …. خلاصه الان بعد یکسال دباره همون دختر دباره به همین مشکل دچار شده و دختر دو ساله ام هم سرایت کرده و دکتر میگه یه نوع قارچه و برای کودکان زیر ۴سال دارو نسخه نمیپیچه …. چیکار کنم با این موضوع و چطوری از سر این بیماری خلاصشون کنم

    • دکتر شریفی
      1399-01-28

      با سلام و وقت بخیر

      باید به پزشک مراجعه کرده نمونه برداری و کشت قارچ داده شود و سپس داروی مناسب تجویز شود.

  • طناز
    1398-10-16

    سلام . ممنونم از مطالبتون . من دو دختر 5 ساله دارم که حدود یکماهه ریزش شدید مو پیدا کردن. طوری که روی لباسشون هم پر از مو میشه . ضمنا کمبود وزن هم دارن و رنگ پریده هم جدبدا شدن . میشه علتش کمبود اهن باشه؟

    • دکتر شریفی
      1399-01-09

      عرض ادب و احترام

      هر امکانی وجود داره، برای تشخیص صحیح حتما باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

  • کامیار
    1398-10-08

    سلام دخترم 3 ساله و شش ماهه دارد الان نزدیک به یک ماه که موهای سرش میریزه کامل از پیاز مو جدا میشن میشه لطفا راه کار بهم بدین آیا میتونه برای بلندی موهاش باشه یا زدن نرم کننده به موهاش خیلی بدنش هم ضعیفه نزدیک به 12 کیلو هست

    • دکتر شریفی
      1398-10-09

      عرض ادب و احترام

      متاسفانه بدون انجام آزمایشات لازم و معاینه حضوری نمیتونیم کمک مفیدی به شما کنیم. اما بهتر است ابتدا با متخصص اطفال و اگر پاسخ ممکن حاصل نشد با متخصص پوست و مو مشورت کنید.

      پیروز باشید

  • nargessasi26@gmail.com
    1398-10-07

    سلام خسته نباشید دخترمن سه سالشه موهاش خیلی صعیف هستن وکم پشت اصلا رشد ندارن طوری که حس میکنم کچل شده چندبار تیغ زدم دکتربردم هرکی هرکار گفت کردم شربت زینک دادم خوب نمیشه همیشه ریزش داره موهاش به راحتی کنده میشن موهاش رشد میکنن ازوسط نصف میشن طوری که هیچ جای سرش موهاش یکسان نیست یکی بهم راهنمایی کنه ممنون خیلی ناراحتم

    • دکتر شریفی
      1398-10-08

      عرض ادب و احترام

      دکتر متخصص اطفال اول ببیند سپس اگر کاری نتوانست بکند دکتر متخصص پوست و مو باید بعد از انجام آزمایشات لازم نسبت به اعلام نتیجه و درمان احتمالی اقدام کنند. طب امروز نظریه پر پشت شدن مو در اثر تراشیدن و تیغ کشیدن را کاملا رد می‌کند. در صورتی که مایل به دریافت وقت مشاوره با پزشک متخصص پوست و مو کلینیک دکتر شریفی می باشید با شماره ۰۲۱۲۲۱۲۲۸۲۲ تماس حاصل فرمایید.

      پیروز باشید

  • حبیب
    1398-10-03

    سلام من دوتا دختر دارم که بزرگش دوسال هفت ماهیشه وکوچکش چهار ماهیشه این دوتاش وقتی بدونیا اومد موهاش خیلی خوب بود بعد یکماهگی شروع به ریزش شدن موهاش فقط جیلوی سرش میریزه کچل میشه پشت سرش نمیریزه اصلا ورشد هم نداره همون اندازه که اول به دونیا اومده خیلی کم زیادتر شده خیلی خیلی کم دختر بزرگم بعد دختر کوچیکم هم مثل دختر بزرگم میشه داره لطفا رهنمای ام کن چه کار کنم اینارو فقط جیلو سرش مواهاش میریزه بغیه موهاش همین یک قیسم هست نمیریزه نه رشد میکنه

    • دکتر شریفی
      1398-10-06

      عرض ادب و احترام

      موهای نوزاد velus Hair همگی به مرور خواهند ریخت و ماندنی نیستند. پس از آن موهای جدید رشد می کند. در کودکان هیچگونه درمان دارویی در جهت پر پشت شدن موها وجود ندارد، مگر اینکه مثلا مشخص شود بدن کودک ویتامین خاصی یا آهن کم دارد که آنها را جایگزین می‌کنند.

      پیروز باشید

  • فاطمه سادات
    1398-08-17

    سلام.دختری سندروم داون دارم که از دو سالگی که از شیر گرفتمش موهاش شروع کرد به ریزش و بعد به مدت تمام موهاش ریخت؛رابطش با میوه هم خوب نیست.

    • دکتر شریفی
      1398-10-06

      عرض ادب و احترام

      معمولا در اینگونه موارد آزمایش می‌گیرند که آیا علتی سیستمیک برای ریزش مو پیدا می‌شود. اگر علتی مثل فقر آهن یا اختلال تیرویید بود با دارو درست می‌شود در غیر این صورت فقط می‌توان تقویتی داد.

      پیروز باشید

  • ملیکا
    1398-05-21

    سلام من دخترم 12 سالشه مو هایکف سرش چرب چرب شده بعد شروع کرده دسته دسته ریختن باید چیکار کرد

    • دکتر شریفی
      1398-05-22

      با سلام و وقت بخیر

      ابتدا باید دلیل ریزش مو و چربی پوست سرشون مشخص بشه و بعد راهکار ارائه داد. به همین خاطر حتمن با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

      پیروز باشید

  • saeed
    1398-03-22

    واقعاً مطلب عالی و کاملی بود. خیلی ممنون از شما

    • دکتر شریفی
      1398-03-22

      نظر لطف شماست . پیروز باشید.

  • معصومه
    1398-03-06

    سلام موی سر دخترم ریزش داره شکنده است چکاربکنیم الان نزدیک به 8سالشه

    • دکتر شریفی
      1398-03-07

      با سلام و احترام

      بهترین کار برای شما مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو هست. ابتدا باید توسط پزشک معاینه بشن و بعد راهکار صحیح رو خدمتتون اعلام میکنن.

      پیروز باشید

+مشاهده بیشتر