عفونت بعد از کاشت مو | علائم و نحوه درمان

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : توصیه‌های کاشت مو

کاشت مو نیز مانند هر جراحی دیگری ممکن است با عوارض همراه باشد. یکی از عوارض این جراحی، بروز عفونت است. بسیاری از افراد می خواهند بدانند علل عفونت بعد از کاشت مو چیست و چگونه می توان این عفونت را درمان کرد. در صورتی که جراحی کاشت مو توسط پزشکان مجرب انجام نشود، احتمال بروز عفونت افزایش می‌یابد.

البته لازم به ذکر است که هیچ سابقه ای از عفونت بعد از کاشت مو، در کلینک پارسا وجود ندارد و این مقاله به درخواست عزیزانی نگارش شده است که به این مشکل دچار شده اند. مطالب وب سایت کلینیک پارسا، توسط برترین پزشکان پوست و مو تایید شده اند و دارای پشتوانه علمی هستند. در ادامه به علل عفونت بعد از کاشت مو و درمان آن خواهیم پرداخت.

احتمال عفونت بعد از کاشت مو چقدر است ؟

عفونت بعد از کاشت مو، در موارد نادری ممکن است رخ دهد. در صورتی که جراحی کاشت مو توسط پزشکان مجرب انجام شود، احتمال بروز عفونت کاهش پیدا می کند. البته تخصص و مهارت پزشک، فقط یکی از عوامل پیشگیری از بروز عفونت است.

به جرات می توان گفت رعایت دقیق مراقبت های بعد از کاشت مو، مهم ترین عامل در جلوگیری از بروز عفونت بعد از جراحی است. در صورت عدم رعایت آن ها بعد از جراحی، ممکن است موها دچار عفونت شوند. نحوه شستشوی موها و اهمیت دادن به بهداشت موها، نقش مهمی در موفقیت پیوند مو ایفا می کند. در صورتی که نسبت به درمان عفونت بعد از کاشت مو به موقع اقدام کنید، می توانید مانع آسیب دیدن فولیکول های مو شوید.

علایم عفونت بعد از کاشت مو

گاهی اوقات تشخیص علایم عفونت بعد از کاشت مو دشوار است. به دلیل اینکه بعد از انجام جراحی ممکن است مقداری درد و تورم ایجاد شود که کاملا طبیعی است. برخی از افراد هرگونه تورم و درد بعد از جراحی را به عنوان عفونت تلقی می کنند. در حالی که هر علامتی، نمی تواند نشانه بروز عفونت باشد. آشکارترین علایم عفونت بعد از پیوند مو عبارتند از:

  • تورم و قرمزی پوست سر
  • چرکی شدن اطراف فولیکول ها
  • سوزش و خارش بیش از حد
  • خونریزی
  • درد و ناراحتی

عفونت بعد از کاشت مو

عفونت بعد از کاشت مو به چه دلایلی رخ می دهد ؟

اصلی ترین علل عفونت بعد از کاشت مو، شرایط غیر بهداشتی موها است. در صورتی که بیماران در حین و بعد از جراحی، به بهداشت موها توجه نکنند، ممکن است موها دچار عفونت شوند. عدم رعایت دستورالعمل های پزشک بعد از کاشت مو، منجر به بروز عفونت و باکتری در ناحیه پیوند مو می شود. عفونت می تواند روی ظاهر موهای کاشته شده تاثیر منفی بگذارد، یا حتی منجر به رشد ضعیف موهای کاشته شده شود.

چرا بعد از کاشت مو عفونت رخ می هد ؟

هنگام انجام جراحی کاشت مو، روی سر برش هایی انجام می شود. این برش ها می توانند راه نفوذ باکتری ها را به داخل منافذ پوست سر باز کنند و منجر به بروز عفونت شوند. به عبارت دیگر تا زمانیکه پوست سر بعد از کاشت مو بطور کامل ترمیم نشود احتمال نفوذ باکتری ها وجود دارد. زیرا پوست، مهم ترین محافظ فولیکول هاست و با ترمیم پوست بعد از جراحی، احتمال عفونت کاهش پیدا می کند.

عدم رعایت بهداشت ، دستکاری کردن دلمه ها و عدم شستشوی موها بعد از کاشت، از مهم ترین علل عفونت بعد از کاشت مو هستند.

درمان عفونت بعد از کاشت مو

بهترین راه مقابله با عفونت، جلوگیری از بروز آن است. با وجود اینکه پزشک برای درمان عفونت بعد از کاشت مو، دارو تجویز می کند، اما بهتر است قبل از بروز عفونت، از آن پیشگیری کنید. جلوگیری کردن از بروز عفونت فولیکول ها کار سختی نیست، فقط کافی است دستورالعمل های بهداشتی بعد از کاشت مو را رعایت کنید.

یکی از روش های کاهش دادن و درمان عفونت بعد از کاشت مو، مراقبت از موها بعد از جراحی است. بعد از انجام کاشت مو، پزشک به شما توصیه های بهداشتی ارایه می کند، تا از بروز عفونت پیشگیری کنید. پزشک در قدم اول ممکن است داروهایی تجویز کند تا احتمال بروز عفونت را کاهش دهد.

همزمان با مصرف داروها، در صورت مراقبت از موها و حفظ بهداشت موها، براحتی می توانید نسبت به پیشگیری و درمان عفونت اقدام کنید. البته فراموش نکنید که در صورت مشاهده هرگونه تغییر غیرطبیعی در موها، حتما به پزشک خود مراجعه کنید. از مهم ترین توصیه های بهداشتی برای کاهش و درمان عفونت بعد از کاشت مو می توان به موارد زیر اشاره کرد.

عفونت خفیف

از دست زدن به سر و مالش دادن پوست سر خودداری کنید

بعد از انجام کاشت مو، ممکن است روی موها اسکارهایی تشکیل شود. این اسکارها در صورت تماس با میکروب ها، می توانند موجب بروز عفونت در فولیکول ها شوند. برای پیشگیری از بروز عفونت، باید از تماس دست ها با پوست سر جلوگیری کنید. بخصوص دست ها، منبع انتقال آلودگی هستند، به همین دلیل لمس کردن پوست سر بعد از جراحی، می تواند منجر به بروز عفونت بعد از کاشت مو شود. هرگونه وسیله مربوط به موها مانند: حوله، دستمال، کلاه و … قبل از تماس با موها، باید به خوبی شسته شوند، تا موجب بروز عفونت نشوند.

از خراشیدن دلمه ها اجتناب کنید

خارش دلمه های بعد از کاشت مو امری طبیعی است. بیماران در برابر این خارش بعد از کاشت مو، تمایل دارند زخم ها را خراش دهند. درصورتیکه هرگونه تماس با دلمه ها و خراشیدن آن ها، زمینه بروز عفونت را فراهم می کند. برای جلوگیری از عفونت و درمان آن، لازم است از دست زدن، مالش و خراش دادن دلمه ها اجتناب کنید.

برای درمان عفونت از اسپری محلول نمکی استفاده کنید

ابتدا محلول نمک را روی یک گاز استریل اسپری کرده و سپس آن را به موها بزنید. برای درمان عفونت، می توانید روزی دوبار از این محلول استفاده کنید. این محلول می تواند بدون آسیب زدن به فولیکول ها، آلودگی و میکروب ها را از بین ببرد. محلول اسپری نمکی، پوست سر را از وجود میکروب ها، ضد عفونی می کند و به درمان عفونت کمک می کند.

از مصرف دخانیات، سیگار و الکل خودداری کنید

سیگار و الکل دشمن سلامتی انسان هستند. مصرف هرگونه دخانیات و نوشیدنی های الکلی، روند بهبودی زخم ها را کند می کند. در صورت مصرف سیگار و الکل، خطر بروز عفونت افزایش می یابد. حتی در صورت بروز عفونت، این دو ماده می توانند وضعیت را وخیم تر کنند و با تشدید عفونت، به فولیکول ها آسیب برسانند. بنابراین در قدم اول لازم است برای درمان عفونت بعد از کاشت مو، از مصرف الکل و سیگار پرهیز شود.

مصرف داروها و آنتی بیوتیک ها را فراموش نکنید

یکی از بهترین راه های پیشگیری از بروز عفونت بعد از جراحی، پیروی از دستورالعمل های پزشک است. مهمترین خواسته پزشک از بیماران این است که داروهایشان را طبق دستورالعمل مصرف کنند. پزشک بعد از جراحی، برای پیشگیری از بروز عفونت، آنتی بیوتیک تجویز می کند. در صورتی که بیماران، داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنند و مراقبت های بهداشتی را رعایت کنند، احتمال بروز عفونت کاهش میابد.

پزشک برای پیشگیری و درمان عفونت، ممکن است داروهای متفاوتی تجویز کند. سرم های شستشو، پماد ها و داروهایی از قبیل آزیترومایسین و محلول کلیندامایسین و شامپو کتوکونازول، رایج ترین داروهای بعد از کاشت مو هستند که به درمان عفونت بعد از کاشت مو کمک می کنند.

جوش عفونی

از انجام فعالیت های سنگین خوداری کنید

ورزش و فعالیت های سنگین، موجب تعریق می شوند. تعریق، مهم ترین عامل ایجاد باکتری ها و میکروب هاست. فعالیت بدنی زیاد و انجام ورزش، منجر به افزایش تعریق در پوست سر می شود. این تعریق باعث ورود آلودگی به منافذ پوست سر می شود و منجر به بروز عفونت بعد از کاشت مو می شود. برای پیشگیری از بروز عفونت، لازم است بعد از جراحی، از انجام فعالیت های سنگین اجتناب کنید. ۴۵ تا ۶۰ روز بعد از جراحی نیز، نمی توانید ورزش های سنگینی مانند وزنه برداری، فوتبال و بدنسازی انجام دهید.

شستشوی موها و حفظ پاکیزگی آن ها

نحوه شستشوی موها بعد از جراحی، اهمیت زیادی در مراقبت از موها دارد. بعد از جراحی لازم است موها را بطور منظم شستشو دهید، تا مانع بروز عفونت شوید. برای شستشوی موها حتما باید از شامپوی مخصوص استفاده کنید. پزشک شما را درباره نوع شامپو راهنمایی خواهد کرد. شامپو بچه و شامپوهای فاقد مواد شیمیایی، گزینه مناسبی هستند. هنگام شستشوی موها، هرگز آن ها را مالش ندهید. با بهداشت پوست سر و شستن صحیح موها، می توانید احتمال بروز عفونت را کاهش دهید.

یکی از مهم ترین علل عفونت بعد از کاشت مو، عدم تخصص پزشک است. در صورتی که عمل کاشت مو، بصورت تخصصی انجام نشود، احتمال بروز عفونت افزایش پیدا می کند. برای پیشگیری از بروز عوارض بعد از کاشت مو، قدم اول انتخاب پزشک متخصص و مجرب است.

تاریخ انتشار : 1402-01-18
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • یوسف
    1402-01-29

    سلام بنده مدت 4 روزه کاشت مو انجام دادم فقط ناحیه برداشت بشدت سوزش داره و موقع گاز استریل کشیدن درد میگیره دکتر هم رفتم پس از معاینه گفت عفونت نکرده لطفا راهنمایی کنید واکنش‌های فوق طبیعی هست یا خیر

  • النا محمدی
    1401-03-27

    سلام فردای کاشت سرم عفونت کرد با خوردن چرک خشک کنی ک دکتر داد چرک خشک شد وحالت زخم ک صله میبندایجادشد ایا موها سالم هستن یا از بین رفتن

    • دکتر شریفی
      1401-03-27

      سلام و وقت بخیر

      بدون معاینه و دیدن وضعیت کاشت مو نمی توان نظری داد. بهتر است بصورت حضوری ویزیت شوید.

  • ناشناس
    1401-02-06

    سلام دکتر من بعد از ۵روز از کاشت مو به محل کاشت ضربه خورده وخونریزی کرده آیا به موهای کاشته شده آسیب واردشده؟

    • دکتر شریفی
      1401-02-06

      سلام و وقت بخیر

      بله، احتمال آسیب بسیار بالا هست.

  • سام
    1400-12-03

    سلام من بعد کاشت دچار نکروز شدم که باعث عفونت شد وپزشک داروهایی تجویز کرد والان رشد موهام خیلی ضعیف است به نظرتون موها در شد میکنن یا کلا از بین رفتن واگر برم ترمیم چقدر باید زمان بگذره از کاشت اول

    • دکتر شریفی
      1400-12-09

      سلام و وقت بخیر

      اگر دچار عفونت شدید شده باشید موها از بین رفته. برای ترمیم حداقل یکسال باید صبور باشید.

  • رضا
    1400-12-02

    سلام ، بعد دوهفته از کاشت فوتبال بازی کردم و سرم بشدت عرق کرد ، ایا مشکلی برای موهای کاشته شدم بوجود میاد؟

  • مهدي صادقي
    1400-11-11

    سلام اگر گرافت هايي كه كاشت شدن يكيش بره زير پوست و در نيارن چي ميشه؟

    • ناشناس
      1401-04-16

      من دو روز بعداز کاشت عفونت کرد پزشک نگفته که باید هرسه ساعت یکبار باید باسرم شستشو و شامپو بچه شستشو بدهم امروز بهم گفت سفالکسین را هم مرتب طبق دستور دارم میخورم به نظرت در روند رشد خلل وارد شده است ؟

  • علی
    1400-02-11

    سلام وقت بخیر
    من چهار روز پیش کاشت مو انجام دادم
    و تمام مساعلو رعایت کردم قرص سفالکسین هم میخوردم
    ولی الان بعد از چهار روز که پیش دکترم رفتم
    ایشان گفتن بخش هایی از سرم عفونت کرده
    خودمم تو آینه نگاه کردم قسمت راستم بیشترز همه جاست
    الان دوتا قرص انتی بیوتیک خیلی قوی نوشتن گفتن تا سه روز دیگه بیا ببینمت.
    البته هم پیش همین دکتر کاشت انجام داده بودم و هیچ مشکلی نداشتم
    ایندفعه همچین اتفاقی افتاده.
    _فقط یک سوال دارم این قسمت هایی که عفونت کردن، آیا گراف های مو آسیب دیدن و دیگه رشد نمیکنن؟

    • پوریا
      1401-12-28

      چی شد بالاخره عفونت روی موهات تاثیر گزاشت

  • رسول
    1399-11-04

    سلام من دو روز بعد کاشت متوجه شدم که یک قسمت کاشته شده به اندازه یک سکه سیاه شده با مراجعه به کلنیک گفتن که خونرسانی در ان قسمت انجام نشده و مجبور شدن موهای ان قسمت را خارج کنن گفتن بعددو ماه بعد ترمیم پوست باید ترمیم کاشت انجام بدهیم به نظر شما طبیعی هست یا در کاشت اشکالی بوده

    • دکتر شریفی
      1399-11-07

      با سلام و وقت بخیر

      این مورد بسیار نادر هست. کلینیک کاشت موی شما بهترین راهکار رو براتون انجام داده. بهشون اعتماد داشته باشین.

  • رضا
    1399-10-13

    سلام دکتر.10روزبعداز کاشت ورزش کردم که بعدش عرق کردم .الان قسمت برداشت خارش داره یکم قرمزو متورم هم شده بایستی چکار کنم ؟تشخیصتون چیه دکتر؟

    • دکتر شریفی
      1399-10-13

      با سلام و وقت بخیر

      تحریک شده است. احتیاج به کار خاصی نیست. دستورات پزشک را رعایت کنید خود به خود درمان می شود. اگر احتمالا شدت پیدا کرد با پزشک خود در تماس باشید.

  • حسین
    1399-09-27

    سلام وقت بخیر خیلی اطلاعاتون جامع کامل هس کاش زودتر با مجموعه شما آشنا شده بودم
    بنده ۱۵ روز هست کاشت مو انجام دادم و از روز اول محلول ماینوکسیدل برام تجویز شد بعد از ۱۲ روز پس از کاشت چرک زرد رنگی از سرم بیرون اومد و فهمیدم که حساسیت دارم الان سه روزه که همینجور داره چرک میاد ماینوکسیدل رو قطع کردم و دکتر گفت آمپول سفازولین با سرم رو بصورت وریدی تا سه روز تزریق کن الان چرک سرم بهتر نشده که هیچ بلکه خارش های پوستی و تورم در سر صورت و چشم ها و کل بدن گرفتم و خیلی برام سخت شده
    خیلی ممنون میشم راهنمایی بکنید و مراقبت های این دورهتا بهبودی رو بگید
    واینکه آیا این عفونت روی کاشت مو که انجام دادم تاثیر منی گذاشته؟؟؟

    • دکتر شریفی
      1399-09-29

      با سلام و وقت بخیر

      مصرف ماینوکسیدیل نباید از روز اول تجویز شود.
      برای عفونت سر خود حتما به پزشک متخصص مراجعه فرمایید.

  • امید
    1399-09-19

    سلام و عرض ادب
    دکتر من بعد از ۲۰ روز که کاشت داشتم ، در محل کاشت عفونت داشتم دوباره همون ورم که روزای اول کاشت داشتم برگشت ، و محل کاشت یه ۲ روزی چرک زرد پس میداد، که بعدش فهمیدم با ماینوکسیدل حساسیت داشتم ،
    میخواستم بدونم بر اثر این عفونته ، موهای کاشته شده رشد میکنن ؟؟؟

    • دکتر شریفی
      1399-09-19

      با سلام و وقت بخیر

      ماینوکسیدیل را مصرف نکنید مسئله حل می شود و عوارضی هم برای موهای کاشته شده ندارد.

+مشاهده بیشتر