ریزش مو ناشی از تیروئید

بهترین راه درمان ریزش مو حاصل از تیروئید

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه ریزش مو

غده تیروئید یکی از غددی به شمار می رود که می تواند هورمون های مختلفی را در بدن ترشح نموده و معمولا سوخت و ساز چربی و قندها توسط هورمون های تولید شده توسط تیروئید انجام می شود. هرگونه اختلال در عملکرد تیروئید می تواند باعث بروز مشکلاتی در بدن شود. یکی از این مشکلات ریزش مو حاصل از کم کاری یا پرکاری تیروئید می باشد. ریزش مو حاصل از تیروئید می تواند هم به دلیل پر کاری تیروئید و هم به دلیل کم کاری تیروئید اتفاق بیفتد.

غده تیروئید همیشه باید در تعادل باشد و هر گونه نقصی در عملکرد این غده می تواند برای بدن مشکل ساز شود. معمولا ریزش مو حاصل از تیروئید می تواند به هر شکلی باشد اما در اغلب موارد ریزش موی ناشی از اختلال تیروئید در تمام بخش های سر به صورت یکنواخت ایجاد می شود. بدین ترتیب گاهی مواقع باید در صورت مشاهده ریزش مو علاوه بر درمان های مرسوم، بررسی هایی نیز به صورت اختصاصی برای اطمینان از عملکرد صحیح غده تیروئید انجام شود.

علت ریزش مو حاصل از تیروئید

با توجه به اینکه وظیفه ای که تیروئید در بدن داشته، تولید هورمون می باشد. در نتیجه ریزش مو حاصل از تیروئید نیز می تواند به خاطر عدم تعادل در هورمون های بدن باشد. بدین ترتیب این نوع از ریزش مو به سختی قابل درمان می باشد. زیرا باید تمهیدات خاصی اندیشیده شود تا غده تیروئید عملکرد عادی خود را در پیش بگیرد. درنتیجه میزان هورمون ها در بدن متعادل شده و جهت جلوگیری از ریزش مو مفید می باشد. البته باید توجه داشت که شاید ریزش موی حاصل از اختلال در غده تیروئید هرگز به صورت کامل برطرف نشود.

اما می توان این نوع از ریزش مو را تا حدی کم نمود که متوجه ریزش موی بسیار کم نیز نشد. بدین ترتیب هنگامی که ریزش مو حاصل از تیروئید باشد، پیگیری و درمان آن اهمیت بسیار بیشتری پیدا می نماید. بدین ترتیب نیاز است ریزش مو را به طور کلی جدی تر پیگیری نموده تا بتوان در صورتی که مشکل ریزش مو عدم تعادل هورمون ها در بدن و به خصوص مربوط به تیروئید باشد، سریع تر آن را درمان نمود. البته تشخیص صحیح علت ریزش مو از جمله مواردی به شمار می رود که نیاز به تخصص بسیار بالایی دارد.

علائم ناشی از مشکل تیروئید

معمولا مشکل در تیروئید می تواند مشکلات زیادی را در بدن ایجاد نماید، که شایع ترین آنها مشکلاتی برای موی انسان می باشد. یکی از ابتدایی ترین مشکلاتی که با اختلال در تیروئید ظاهر می شود خشکی موها می باشد. خشکی موها می تواند علل و عوامل بسیار گسترده ای داشته باشد، که یکی از مهم ترین آنها اختلال در عملکرد تیروئید می باشد.

خشکی موها خود می تواند مشکلات بسیار زیادی را در ادامه کار به همراه داشته باشد. از جمله مشکلاتی که با خشک شدن موها مشاهده می شود، ریزش مو می باشد. معمولا ریزش موی حاصل از تیروئید به این صورت می باشد که در هنگامی که موها شانه زده می شوند و یا فرد در حال دوش گرفتن می باشد، مشاهده می شود.

بدین ترتیب در چنین مواردی توجه به عملکرد تیروئید از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و با بررسی تیروئید می توان تشخیص سریع تر و دقیق تری برای ریزش مو انجام داد. البته اختلال در غده تیروئید علاوه بر مو ها می تواند در عملکرد قلب نیز اختلال ایجاد نموده و مشکلات بسیار زیادی از جمله به کما رفتن فرد را نیز به وجود بیاورد.

تیروئید

نحوه درمان ریزش مو

با توجه به اهمیت درمان ریزش مو حاصل از تیروئید نیاز است تا با سرعت بسیار مناسبی اقداماتی برای درمان این نوع از ریزش مو انجام شود. اولین اقدامی که برای درمان ریزش مو حاصل از تیروئید باید انجام شود، مراجعه به یک پزشک متخصص پوست و مو می باشد. زیرا پزشک متخصص می تواند به خوبی تشخیص بدهد که علت ریزش مو چه بوده و چه راهی برای درمان آن مناسب تر می باشد. معمولا پزشک متخصص از جوانب بسیار مختلفی موضوع ریزش مو را مورد بررسی قرار می دهد، در نتیجه روش های درمانی که پزشک متخصص برای رفع ریزش مو در نظر می گیرند، روش هایی با کمترین عوارض می باشند.

معمولا افرادی که ریزش موی خود را زیر نظر پزشک متخصص درمان می کنند، بسیار کمتر و به ندرت با عوارضی مواجه می شوند. اغلب افرادی که با مشکل ریزش مو حاصل از تیروئید مواجه می باشند، تمایل دارند درمان خود را زیر نظر یکی از پزشکان مربوطه انجام بدهند و می توانند با اطمینان خاطر بیشتری به درمان ریزش موی خود بپردازند.

چنانچه با مشکل در غده تیروئید مواجه بوده و داروهایی برای درمان این مشکل مصرف نموده، نیاز است تا داروها با دقت بررسی شوند و عوارض احتمالی آنها مشخص شوند. زیرا برخی از این داروها ممکن است دارای عوارضی باشند که یکی از شایع ترین این عوارض ریزش مو می باشد. چنانچه با ریزش موی ناشی از مصرف داروهای مربوط به غده تیروئید مواجه می باشید، نیاز است تا به پزشک خود مراجعه کرده و موضوع را با وی در جریان قرار دهید. بهترین راه قطع کردن مصرف چنین داروهایی بوده و پزشک باید بتواند جایگزین مناسبی با کمترین عوارض برای این داروها پیدا نماید.

درمان ریزش مو با تغذیه

یکی دیگر از مواردی که باید برای درمان ریزش مو حاصل از تیروئید مورد توجه قرار بگیرد، تغذیه صحیح می باشد. زیرا کمبود برخی از املاح معدنی از جمله آهن نیز می تواند باعث بروز مشکلات در غده تیروئید و ریزش مو شود. آهن می تواند با اتصال پروتئین فریتین به خود نیاز های بدن را تامین نماید. بدین ترتیب معمولا افرادی که از نظر تغذیه با مشکل مواجه بوده، بیشتر از سایر افراد در معرض خطر اختلال در تیروئید و ریزش مو قرار دارند. بدین ترتیب معمولا یکی از موثر ترین روش ها برای درمان ریزش مو حاصل از تیروئید، توجه به تغذیه صحیح می باشد.

هورمون های T3 و T4 می توانند کمک بسیار مناسبی به درمان ریزش مو ناشی از اختلال تیروئید بنماید. هورمون های T3 و  T4 می توانند برای افرادی که نیاز به داروهای بیشتری نسبت به سایر افراد برای رفع مشکل تیروئید داشته، کاربردی باشد. معمولا هورمون T4 به تنهایی نیز می تواند در کاهش ریزش مو موثر و کاربردی باشد. اما معمولا هورمون T3 را نیز همراه با آن تجویز نموده تا مشکلات روحی مانند خستگی و افسردگی که موجب ریزش مو می شود نیز به راحتی در این افراد از بین بروند.

تغذیه مناسب

داروی لووتیروکسین

داروی لووتیروکسین یکی از داروهایی بوده که برای درمان تیروئید تجویز می شود. اما معمولا یکی از عوارض این دارو، ریزش پیش رونده مو می باشد. بدین ترتیب افرادی که مصرف کننده داروی لووتیروکسین اگر ریزش مو در بدن خود مشاهده نمودند، نیاز است تا با پزشک خود مشورت نموده و مصرف این دارو قطع شود.

جایگزین مناسبی باید از سوی پزشک برای داروی لووتیروکسین انتخاب شود. بدین ترتیب هم مشکل تیروئید برطرف می شود هم ریزش مو تا حدودی کنترل خواهد شد. بدین ترتیب نیاز است داروهای مصرفی را به خوبی بشناسید و از عوارض احتمالی آنها مطلع باشید. این موضوع کمک می کند تا در صورت بروز هر گونه مشکل، بتوان علت آن را تشخیص داده و برای رفع آن تمهیدات مناسبی اندیشیده شود.

تاریخ انتشار : 1399-01-14
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • محمدی
    1401-04-08

    سلام قرص متی مازول که برای تیرویید پرکار هست تو روند رویش مو بعد از کاشت اثر داره

+مشاهده بیشتر