خونریزی بعد از کاشت مو

خونریزی بعد از کاشت مو | علت و نحوه درمان

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : توصیه‌های کاشت مو

روزهایی که به دنبال یک راه حل دائمی برای ریزش موهایتان بودید، کاشت مو به شما امید دوباره‌ای به نشاط و جذابیت زندگی بخشید. اما آیا می‌دانستید که در برخی موارد، پس از عمل کاشت مو ممکن است با خونریزی روبه‌رو شوید؟ این مشکل معمولاً در اثر بی‌اطلاعی و ندانستن راهکارهای پیشگیری و درمان آن بوجود می‌آید. در این مطلب، شما با علل خونریزی بعد از کاشت مو آشنا می‌شوید و راهکارهایی برای پیشگیری و درمان آن را کشف خواهید کرد. با ما به دنیایی از زیبایی و خودباوری برگردید!

خونریزی بعد از کاشت مو

هر زمان که به پوست ما جراحتی وارد بشود، به کمک فرآیندی که فیبروز یا کبره بستن نام دارد، التیام می‌یابد. در مورد کاشت مو و بخصوص روش های بدون جراحی کاشت مو محل‌های التیام و زخم‌ها بسیار کوچک هستند و نمی‌توانید به چشم غیر مسلح آن‌ها را ببینید. وضعیت زخم‌ها و بهبودی آن‌ها در هر بیمار متفاوت است و بستگی به چندین فاکتور دارد. مثلاً اینکه توانایی بدن بیمار برای التیام زخم‌ها چقدر است. توجه داشته باشید که تمامی روش‌های کاشت مو، زخم‌هایی برجای می‌گذارند و کاشت مو بدون زخم اصلاً ممکن نیست.

بسیاری از افرادی که مو می‌کارند، در نواحی کاشت و همچنین بانک مو دچار خونریزی می‌شوند. خونریزی در این نواحی کاملاً طبیعی و بخشی از روند بهبودی بدن است. خونریزی بعد از کاشت مو موقتی است و بعد از مدتی متوقف می‌شود.

زمان توقف خونریزی

بسته به روشی که برای کاشت مو اتخاذ می‌شود، بازه خونریزی می‌تواند متفاوت باشد. مثلا در روش پیوند واحد فولیکولی یا FUT خونریزی‌ها ممکن است تا ۲ هفته ادامه داشته باشد. در این مدت خون خشک شده در نواحی بانک مو و محل پیوند به طور طبیعی می‌ریزد و زخم‌ها التیام می‌یابند. همهٔ این مراحل جزو روند طبیعی بهبودی بدن هستند و جای نگرانی وجود ندارد. خونریزی بعد از کاشت مو را می‌توان به سادگی مدیریت کرد و به حداقل رساند.

در موارد نادر بیمار ممکن است دچار خونریزی شدید شود. اگر در کنترل خونریزی خود موفق نبودید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

خونریزی بعد از کاشت مو

راهکارهای درمان

در صورتی که دچار خونریزی بعد از کاشت مو در ناحیهٔ کاشت یا بانک مو شدید، برای تمیز کردن خون باید یک گاز استریل را روی سر گذاشته، برای ۱۵ دقیقه به میزان بسیار کم فشار دهید و بردارید. توجه داشته باشید که این کار، به ویژه در محل کاشت، باید با ملایمت و دقت بالا انجام شود تا فولیکول‌های پیوند زده شده سالم بمانند. نکتهٔ دیگر این که در حین این ۱۵ دقیقه نباید گاز را بردارید، نگاه کنید که چقدر خونریزی کرده‌اید و دوباره روی سر بگذارید. برخی از بیماران چندین بار گاز را چک می‌کنند. این کار را نکنید و صبر کنید تا ۱۵ دقیقه تمام شود.

برخی نکات مهم جهت پیشگیری و درمان خونریزی بعد از کاشت را برای شما لیست کرده‌ایم، شایسته است نسبت به انجام این فعالیت ها با پزشک خود مشورت کنید.

زخم‌ها را نکنید

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید این است که به هیچ عنوان نباید خون خشک شده یا رویهٔ زخم بهبود یافته را بکنید. این کار روند بهبودی را کند می‌کند و حتی ممکن است موجب کنده شدن فولیکول‌های پیوند زده شود.

از مصرف داروها و غذاهای رقیق‌کنندهٔ خون پرهیز کنید

تا چند روز بعد از جراحی از خوردن داروهایی که باعث رقیق شدن خون می‌شوند، پرهیز کنید. داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن می‌توانند باعث افزایش ورم و خونریزی بعد از کاشت مو شده و روند بهبودی را مختل کنند. فقط داروهایی که برای شما تجویز شده را مصرف کنید و همچنین با دقت از دستورات پزشک پیروی کنید و خودسرانه تصمیمی برای تغییر دوز دارو نگیرید. همچنین از مصرف کافئین، الکل، غذاهای تند، سیر و مولتی‌ویتامین‌ها پرهیز کنید.

سر خود را بالا نگه‌ دارید

برای کاهش ورم و خونریزی بعد از کاشت مو باید تا یک هفته در حالتی نیمه نشسته بخوابید. یک یا دو بالش زیر گردن خود قرار دهید تا سر بالا بیاید و از غلت زدن‌های احتمالی که موجب کشیده شدن سر بر روی بالش می‌شوند، جلوگیری شود.

خونریزی بعد از کاشت مو

سر خود را نخارانید

خارش به مدت ۱۰ تا ۱۵ روز بعد از کاشت مو طبیعی است. به هیچ وجه سر خود را نخارانید چرا که می‌تواند به فولیکول‌های پیوند زده شده آسیب بزند.

ورزش نکنید

تا چند روز بعد از کاشت مو از انجام ورزش‌های شدید، به ویژه بلند کردن وزنه‌های سنگین، خودداری کنید. ورزش موجب تعریق و همچنین فشار به پوست شده و می‌تواند ورم و خونریزی بعد از کاشت مو را بیشتر کند. هرچه خونریزی کمتر باشد، فرصت التیام یافتن فولیکول‌های پیوند زده شده بیشتر می‌شود. برای دریافت اطلاعات کامل در مورد ورزش بعد از کاشت مو به این صفحه مراجعه فرمایید : ورزش بعد از کاشت مو.

کمپرس سرد

اگر در ناحیهٔ بانک مو دچار ورم شده اید، روی محل یک گاز استریل قرار دهید و سپس کمپرس سرد را هر یک ساعت به مدت ۱۰ دقیقه روی محل برداشت مو بگذارید. هیچگاه کمپرس سرد یا یخ را مستقیماً روی محل پیوند نگذارید که اثر منفی زیادی بر موفقیت کاشت مو خواهد داشت.

تاریخ انتشار : 1401-12-28
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • پوریا
    1400-04-21

    سلام وقتتون بخیر
    من موقع برگشتن به خونه متوجه نشدم سرم خورد به ستون ماشین یکم خون اومد وبند شد اما انگار ریشه بیرون نبود امکان داره از ریشه در بیاد یا رشد نکنه
    خواهشا جواب بدید مرسی

    • امید
      1400-06-08

      فکر نکنم اتفاقی بیوفته

+مشاهده بیشتر