تقویت موها بعد از کاشت مو

تقویت موها بعد از کاشت مو | راهکارها و داروها

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : توصیه‌های کاشت مو

اگر به تازگی یا در گذشته کاشت مو انجام داده‌اید، شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چطور می‌توانید موهای خود را تقویت کنید؟ آیا توصیه‌های عمومی برای تقویت مو، برای کسانی که مو کاشته‌اند هم صدق می‌کنند؟ آیا می‌توانید از ماینوکسیدیل یا فیناستراید استفاده کنید؟ و بسیاری از پرسش‌های این چینی دیگر که ممکن است برایتان پیش آمده باشد. در این مطلب مروری جامع بر راه های مراقبت و تقویت موها بعد از کاشت مو خواهیم داشت. سعی کردیم در نگارش این راهنما یک سیر زمانی را رعایت کنیم؛ یعنی توصیه‌های مهم را از شب بعد از کاشت مو شروع کردیم و ادامه دادیم تا به چند سال بعد از کاشت مو برسیم.

چرا به تقویت موها بعد از کاشت مو نیاز داریم ؟

حتماً می‌دانید که کاشت مو تنها درمان قطعی ریزش مو یا طاسی است. این جمله‌ی صحیحی است اما یک زاویه‌ی پنهان دارد که باید آن را بررسی کنیم. ابتدا ببینیم که چرا کاشت مو درمان قطعی ریزش مو محسوب می‌شود و سپس به بررسی زاویه پنهان بپردازیم. منطقی که در پشت «کاشت مو» یا «پیوند مو» قرار دارد، بسیار ساده است. پزشکان و دانشمندان با مشاهده‌ی الگوهای طاسی در آقایان و خانم‌ها به این نتیجه رسیدند که برخی از موهای سر به بلای ریزش مو دچار نمی‌شوند و از این رویداد ناگوار جان سالم به در می‌برند. براساس این مشاهده، این فرضیه مطرح شد که برخی از موهای سر (مخصوصا موهای ناحیه‌ی پشت سر و ناحیه‌ی گیج‌گاهی) نسبت به ریزش مو مقاوم هستند.

در کاشت مو، فرضیه‌ی «موهای مقاوم به ریزش» به ورطه‌ی آزمایش گذاشته شد. به این ترتیب که فولیکول‌های این موهای مقاوم به ریزش را از پشت سر برداشت و در ناحیه‌ی دچار طاسی پیوند زدند. فولیکول‌ها با موفقیت در جای جدید قرار گرفته و شروع به ساخت تار مو کردند. موهای جدید تا سال‌ها بعد در جای خود ماندند، بدون این که دچار ریزش شوند.

اما زاویه‌ی پنهان این ماجرا چیست؟ موهایی که کاشته‌ شده‌اند، به ریزش مقاوم‌اند. البته بالاخره در روند پیری ممکن است کمی بریزند ولی به احتمال خیلی زیاد هیچگاه دچار طاسی قابل توجه نخواهید شد. منتها سایر نقاط سر هنوز در معرض ریزش مو قرار دارند و احتمال این که به مرور زمان نقاط جدیدی در سر شما دچار طاسی بشوند، وجود دارد.

پس هدف از تقویت موها بعد از کاشت مو موارد زیر است:

  • به حداقل رساندن ریزش مو در نواحی کاشته شده و کمک به فولیکول‌ها برای ساخت هرچه بهتر موها
  • کاهش احتمال ریزش در نواحی دیگر سر که پیش بینی می‌کنیم طبق الگوی پیشرفت ریزش مو، در آینده دچار طاسی شوند.

یک روز بعد از کاشت مو

مراقبت صحیح مهم‌تر از راه های تقویت مو

همانطور که گفتیم این مقاله از یک سیر زمانی پیروی می‌کند. اکنون در روزهای ابتدایی بعد از کاشت مو هستیم و شما فعلا نباید به راه های تقویت موها بعد از کاشت مو فکر کنید. در این مرحله باید تمام تمرکز خود را بر مراقبت صحیح از موهای تازه کاشته شده و زخم‌های موجود در پوست سر بگذارید. در روزهای ابتدایی خطر آسیب دیدن فولیکول‌ها، جابه‌جا شدن آن‌ها، ملتهب شدن زخم و موارد این چنینی وجود دارند. همه‌ی این خطرات با اهتمام و توجه شما به اصول مراقبتی قابل پیشگیری هستند.

تصویری که در بالا مشاهده می‌کنید، کنده شدن و از بین رفتن گرافت های مو بعد از کاشت مو را نشان می‌دهد. این اتفاق ناگوار به دلیل بی‌دقتی بیمار در پوشیدن تیشرت خود بلافاصله بعد از اتمام کاشت مو رخ داده است. پس در رعایت مراقبت های بعد از کاشت مو کوشا باشید.

یادتان باشد که همکاری شما در پیروی از توصیه‌ها و مراقبت‌های بعد از کاشت مو تاثیری حیاتی در موفقیت کاشت مو خواهد داشت.

درد

بیشتر مراجعین ما بعد از کاشت مو دردی احساس نمی‌کنند؛ مگر این که برایشان از روش‌های تهاجمی‌تر مثل روش FUT یا ترکیبی استفاده کرده باشیم که در این صورت ممکن است درد خفیفی در ناحیه‌ی بانک مو تجربه کنند. اگر لازم باشد، برای پیشگیری از درد و کاهش التهاب، استفاده از داروهای مسکن ضدالتهابی (مثل ایبوپروفن) را به شما توصیه می‌کنیم. اگر درد یا ناراحتی وجود داشته باشد، معمولا طی ۳ یا ۴ روز اول برطرف می‌شود.

احتیاط

 گرافت‌های کاشته شده در روزهای ابتدایی بسیار آسیب پذیر هستند. از مالیدن و خاراندن سر خود خودداری کنید. هیچوقت لخته‌های خون روی سر خود را با ناخن یا اجسام تیز نکنید. موقع باز کردن پانسمان حتما باند یا گاز را مرطوب کنید تا به راحتی جدا شود. کندن پانسمانی که به سر چسبیده باعث کنده شدن گرافت‌ها یا باز شدن زخم‌ها می‌شود. در پوشیدن و در آوردن لباس نیز دقت کنید.

کرم‌ها

 استفاده از محلول‌ها، کرم‌ها یا داروهای موضعی مراقبت از زخم یا تقویتی برای ناحیه‌ی گیرنده توصیه نمی‌شوند. اما برای بهبود زخم‌های ناحیه‌ی بانک مو می‌توانید روزی دوبار (صبح و شب) از ژل بپانتن استفاده کنید. روزهای ابتدایی زمان مناسبی برای استفاده از داروهای موضعی و سایر راه های تقویت موها بعد از کاشت مو نیستند و این موارد را باید به آینده موکول کنید.

شست‌ و شو

 معمولا توصیه می‌شود که اولین شست‌وشوی سر در کلینیک انجام شود. هم ناحیه‌ی بانک مو و هم ناحیه‌ی گیرنده باید به صورت روزانه شسته شوند. در مورد استفاده از شامپو از دستورات پزشک خود پیروی کنید. برای شستن ناحیه‌ی گیرنده از حرکات مالشی و سابیدن پوست خودداری کنید. می‌توانید اسفنجی را درون ظرفی با مخلوط آب و شامپو قرار دهید و سپس آن را به آرامی روی سر بغلتانید. یادتان باشد که تا حدود دو هفته بعد از کاشت مو، امکان جدا شدن گرافت‌ها در حین شست و شو یا تعویض لباس وجود دارد.

شستشو بعد از کاشت مو

نتیجه‌ کاشت مو و جوجه اردک زشت

سیر تغییرات و ظاهر شدن نتایج کاشت مو شباهت زیادی به داستان جوجه اردک زشت دارد. در روزهای اول لخته‌های روی پوست ظاهر ناخوشایندی دارند. کمی بعد برخی از موهای کاشته شده می‌ریزند و مدت‌ها طول می‌کشد تا موهای جدید شما با حالت، بافت و قدرت طبیعی روی سر ظاهر شوند. درست مثل جوجه‌ی سیاه رنگی که به قویی سپید رنگ و زیبا تبدیل شد، آن ظاهر ناخوشایند و طاسی موقت بعد از کاشت مو نیز می‌گذرد و خیلی زود موهایی پرپشت و جذاب خواهید داشت.

برخی از مراجعین ما در ماه‌های ابتدایی بعد از کاشت مو، ترغیب می‌شوند که به سراغ انواع راه های تقویت موها بعد از کاشت مو بروند. گاهی هم در دام تبلیغات نادرست و توصیه‌ی افراد سودجو گرفتار می‌شوند. البته که راه های موثری برای تقویت موها بعد از کاشت مو وجود دارد که در بخش بعد به بررسی‌شان می‌پردازیم. ولی در این مرحله شکیبایی شما مهم‌تر از داروهای بعد از کاشت مو، ضِماد و اکسیرهای رشد مو است.

به طور کلی بین ۹ ماه تا یک سال طول می‌کشد تا نتایج کاشت مو را به صورت تمام و کمال مشاهده کنید. پس باید صبور باشید!

ریزش مو بعد از کاشت مو

علت ریزش موی بعد از کاشت مو متفاوت است و شکل‌های مختلف آن را می‌توانیم به سه دسته‌ی کلی تقسیم کنیم:

  • کنده شدن یا «نگرفتن» گرافت‌ها،
  • افلوویوم و
  • ریزش مو با الگوی مردانه.

علت هر کدام از این موارد با هم متفاوت هستند و روش درمانی آن‌ها نیز فرق می‌کند. راه های تقویت موها بعد از کاشت مو به پیشگیری از ریزش مو با الگوی مردانه به ما کمک می‌کند که نگرانی اصلی کسانی است که کاشت مو انجام داده‌اند. دو شکل دیگر ریزش مو (کنده شدن گرافت‌ها و افلوویوم) بعد از کاشت مو طبیعی هستند و تقریباً در تمام کسانی که مو می‌کارند دیده می‌شود. منتها چون این دو مورد باعث نگرانی و ناراحتی مقطعی مراجعین می‌شود، تصمیم گرفتیم در موردشان توضیحاتی بدهیم.

کنده شدن گرافت‌ها

در هفته‌ی ابتدایی ممکن است در حین شست و شوی سر یا بعد از آن، مشاهده کنید که همراه با پوسته‌ها یا دلمه‌های خون، تعدادی مو نیز کنده شده است. در تصویر زیر ریزش مو به همراه پوسته‌های سر را مشاهده می‌کنید که در عکس سمت راست در زیر میکروسکوپ قرار گرفته‌اند. این اتفاق طبیعی است و همیشه درصد خیلی محدودی از گرافت‌های کاشته شده در همان روزهای ابتدایی کنده یا جدا می‌‌شوند. اما جای نگرانی نیست چون در حین کاشت مو این موضوع پیش بینی شده و تاثیری در نتیجه‌ی نهایی نخواهد گذاشت. جدا شدن تعداد کمی از گرافت‌ها در روزهای ابتدایی از عوارض طبیعی کاشت مو است و نیازی به راه های تقویت موها بعد از کاشت مو ندارند.

کنده شدن گرافت ها

افلوویوم

یکی از رویدادهای بعد از کاشت مو که تقریباً همیشه رخ می‌دهد، پدیده‌ای به نام «افلوویوم» به معنی ریزش و خارج شدن است. ماجرا از این قرار است که موی موجود در گرافت‌ها بعد از قرار گرفتن در جای جدید می‌ریزد. پیشگیری از افلوویوم کار دشواری است ولی چند مورد از راه های تقویت موها بعد از کاشت مو می‌تواند در به حداقل رساندن این اتفاق به ما کمک کنند.

ریزش موی موجود در گرافت‌ها

در جریان کاشت مو، فولیکول‌ها برای مدت کوتاهی در خارج از بدن هستند و خونرسانی به آن‌ها قطع می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود باعث قرار گرفتن فولیکول در شرایط استرس می‌شود. پاسخ فولیکول به استرس، توقف مو سازی است. بعد از قرار گرفتن گرافت‌ها (یا همان فولیکول‌ها) در جای جدید، بین یک تا شش هفته طول می‌کشد تا موی موجود در فولیکول از بافت فولیکول جدا شود و بریزد. ما انتظار داریم که تقریباً تمام موهای کاشته شده در تمام کسانی که مو می‌کارند، بریزند. توجه داشته باشید این تار مو است که دچار ریزش می‌شود. اندام‌های کوچک موسازی که فولیکول نام دارند، بدون مشکل در پوست سر قرار گرفته‌اند و خیلی ساز عملیات ساخت مو را از سر می‌گیرند.

معمولا درصد کمی از بیماران دچار این ریزش مو نمی‌شوند و موی موجود در گرافت به رشد خود ادامه می‌دهد. نکته‌ی مهمی که باید بدانید این است که ریختن یا نریختن موهای موجود در گرافت‌ها تاثیری بر نتیجه‌ی نهایی کاشت مو ندارد. یعنی اینطور نیست که اگر دچار ریزش موی بعد از کاشت نشوید، نتیجه‌ی بهتری می‌گیرید یا بالعکس. برای جلوگیری از ریزش موی موجود در گرافت‌ها کار خاصی نمی‌توانیم بکنیم. راه های مختلف تقویت موها بعد از کاشت مو مثل استفاده از داروی فیناستراید در پیشگیری از این اتفاق ناتوان بوده‌اند.

ریزش موهای اصلی سر

تا چند ماه بعد از کاشت مو و قبل از این که موهای جدید از گرافت‌ها جوانه بزند، ممکن است شاهد ریزش موهای اصلی سر در ناحیه‌ی گیرنده باشید. به خاطر این رویداد، ممکن است ناحیه‌ی گیرنده به صورت موقتی کم‌پشت‌تر و طاس‌تر به نظر برسد. این ریزش مو نیز ناشی از پدیده‌ی افلوویوم بوده و به دلیل استرس ناشی از جراحی کاشت مو رخ می‌دهد. پس این ریزش مو نیز موقتی است، جای نگرانی ندارد و آسیب واقعی به موها وارد نشده است.

معمولاً آن دسته از موهایی که به خاطر ریزش موی ژنتیکی (آلوپسی آندروژنی) در مراحل پایانی عمر هستند (یا اصطلاحا مینیاتوری شده‌اند) دچار افلوویوم بعد از کاشت مو می‌شوند. با احتمال کمتر، ممکن است موهای طبیعی سر نیز بریزند. تفاوت ریزش موهای مینیاتوری و موهای طبیعی در این است که موهای طبیعی تقریباً همیشه از نو رشد می‌کند ولی امکان عدم رشد دوباره‌ی موهای مینیاتوری وجود دارد. این ریزش مو می‌تواند باعث کم پشت شدن یا طاسی به صورت پراکنده یا منطقه‌ای در ناحیه‌ی گیرنده شود.

به طور کلی هرچه موهای مینیاتوری شما بیشتر باشد، سرعت ریزش موی شما بیشتر است و با احتمال بیشتری ریزش موی بعد از کاشت مو را تجربه خواهید کرد. متقاضیان جوان با طاسی‌های پیشرونده بیشتر در خطر ریزش دائم موهای اصلی هستند. در متقاضیان مسن‌تر روند ریزش مو به پایداری نسبی رسیده و موهای مینیاتوری شده تعداد کمی دارند. لذا کمتر نگران دائمی شدن افلوویوم بعد از کاشت مو هستیم.

نکته‌ی دیگری این است که اگر جلسات کاشت مو را در فواصل کمتر از یک سال برگزار کنیم، احتمالا شاهد ریزش موهای کاشته در جلسه‌ی قبلی خواهید بود. علت این موضوع دقیقاً مشخص نیست ولی موهایی که می‌ریزند، دوباره جوانه می‌زنند و به طور کامل رشد می‌کنند. با این حال برای جلوگیری از این دست مشکلات، ترجیح می‌دهیم جلسه‌ی دوم کاشت مو در فاصله‌ی حداقل یکسال انجام شود تا استرس و دردسر کمتری برای مراجعین ما داشته باشد.

جلوگیری از افلوویوم بعد از کاشت مو

برای بیشتر مراجعین ما، افلوویوم یک مشکل کوچک و موقتی است که جای نگرانی ندارد. به طور معمول بعد از اتمام فرآیند افلوویوم ،ناحیه‌ی گیرنده کم پشت‌تر به نظر می‌رسد. این مشکل در عرض چند ماه برطرف شده و موهای جدید از گرافت‌های کاشته شده جوانه می‌زنند. واقعیت این است که افلوویوم معمولاً بیشتر از این که از دید دیگران قابل تشخیص باشد، برای خود بیمار آزار دهنده است.

فیناستراید – در بین راه های تقویت موها بعد از کاشت مو فقط داروی فیناستراید است که می‌تواند تا حدی از ریزش موی دائمی بعد از کاشت جلوگیری کند. فیناستراید روند مینیاتوری شدن موها را به تعویق می‌اندازد و می‌تواند در برخی از مراجعین، ریزش موی بعد از کاشت را کاهش دهد. البته میزان تاثیر گذاری فیناستراید در مورد این موضوع هنوز از نظر علمی بررسی نشده است. لذا فقط در صورت صلاحدید و تجویز پزشک متخصص این قرص با عوارض را مصرف کنید و از مصرف خودسرانه آن پرهیز کنید.

قرص فیناستراید

زمان و اندازه‌ کاشت مو – یکی از نکات مهم این است که کاشت مو فقط زمانی صورت بگیرد که متقاضی به کاندیدای خوب کاشت مو تبدیل شده باشد. همچنین باید کاشت مو را طوری طرح ریزی کنیم که اگر ریزش مویی صورت گرفت، واضح و قابل تشخیص نباشد.

بسیاری از متقاضیان کاشت مو زمانی برای کاشت مراجعه می‌کنند که در سن کم دچار ریزش موی شدید و پیشرونده شده‌اند. این متقاضیان کاندید مناسبی برای کاشت مو نیستند و موهای مینیاتوری زیادی روی سر آن‌ها مشاهده می‌شود. البته ممکن است برخی از پزشکان، کاشت مو کوچکی برای این افراد انجام دهند که کاری برای ریزش مو در آینده و جلوگیری از پیشرفت طاسی نخواهد کرد. نتیجه‌ معمولا اینطور است که بیمار نهایتا موی کم پشت‌تر از قبل خواهد داشت.

راهکار بهتر این است که ریزش موی جدید را (به ویژه در جوانان) در مراحل ابتدایی با دارو درمان کنیم و در آینده که به کاندید مناسبی برای کاشت مو تبدیل شدند، به سراغ این روش برویم. برای کاندید مناسب کاشت مو، باید برنامه‌ی درمانی و تعداد گرافت‌ها را طوری برنامه ریزی کنیم که در صورت ادامه پیدا کردن روند مینیاتوری شدن و ریزش مو، بازهم موهای سر از نظر ظاهری زیبا و پرپشت به نظر برسند.

یکی از دلایلی که بسیاری از کسانی که کاشت مو انجام داده‌اند به دنبال راه هایی برای تقویت موها بعد از کاشت مو هستند، این است که جراح طرح ریزی صحیحی برای کاشت مو انجام نداده و بعد از مدتی با ادامه پیدا کردن روند ریزش مو، بیمار به دنبال راهی برای جبران مافات می‌گردد.

تکنیک کاشت مو برخی از پزشکان ادعا می‌کنند که تکنیک آن‌ها به قدری بی‌نقص و حرفه‌ای است که بیماران اصلا دچار افلوویوم نخواهند شد. گاهی هم گفته می‌شود که کاشت موی کوچک و با تعداد پایین گرافت باعث افلوویوم نمی‌شود. هردوی این موارد غلط هستند.

افلوویوم یکی از عواقب طبیعی دستکاری پوست سر (به دلیل استفاده از داروی بی‌حسی و مواد دیگر مثل آدرنالین) و وارد کردن استرس به فولیکول‌ها است و نمی‌توانیم از آن جلوگیری کنیم. فرقی هم نمی‌کند که تکنیک ما چقدر بی‌نقص باشد یا تعداد گرافت‌ها چقدر کم باشند.

راه های تقویت موها بعد از کاشت مو

ریزش مو بعد از کاشت مو ممکن است در ناحیه‌ی گیرنده یا بانک مو دیده شود. آقایان جوان بیشتر در ریزش موی بعد از کاشت مو هستند. اگر سن شما زیر ۳۰ سال است و می‌خواهید کاشت مو انجام دهید، بهتر است که بعد از مشورت با پزشک، حداقل دو هفته قبل از کاشت مو مصرف داروی فیناستراید را شروع کنید. اگر سن شما بالای ۳۵ سال است، خطر ریزش مو برای شما کمتر است چون در سنین بالای ۳۵ سال معمولاً روند ریزش مو آهسته شده و موها به شرایط پایداری رسیده‌اند.

نکته‌ی مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که ریزش موی بعد از کاشت مو در آقایان جوانی که از ریزش موی ژنتیکی رنج می‌برند و فیناستراید مصرف نمی‌کنند، ممکن است باعث طاسی دائم شود. یعنی موهایی که بعد از کاشت مو می‌ریزند، دوباره رشد نمی‌کنند و برای پر کردن جای آن‌ها باید دوباره مو بکارید. این شکل ریزش مو معمولاً در ۶ ماه اول بعد از جراحی مشاهده می‌شود.

در خانم‌ها ریزش موی ناحیه‌ی گیرنده‌ معمولاً دائمی نیست و انتظار داریم بین ۴ تا ۶ ماه بعد از کاشت مو، شاهد رشد دوباره‌ی موهای ریخته شده باشیم.

ریزش مو در ناحیه‌ی بانک مو نیز ممکن است اتفاق بیفتد که معمولاً ناشی از سفت بستن زخم ناشی از برداشت نواری است و بیشتر در روش‌های FUT و ترکیبی مشاهده می‌شود. ریزش مو در بانک یا ناحیه‌ی اهداکننده معمولا ۱۰ روز بعد از جراحی شروع می‌شود و تا شش هفته‌ی بعد به پایان می‌رسد. ریزش موی بانک مو در بیشتر مواقع موقتی است و بین ۴ تا ۸ ماه بعد شاهد رشد دوباره‌ی موها خواهید بود.

فیناستراید

فیناستراید یکی از بهترین داروهایی است که برای جلوگیری از ریزش مو ساخته شده و بسیار سریع‌الاثر است. طبق مطالعات انجام شده، فیناستراید در طول ۲ تا ۵ سال می‌تواند ریزش مو را متوقف یا بسیار آهسته کند. نیمی از مصرف کنندگان این دارو در سال اول و ۶۶ درصد از مصرف کنندگان در سال دوم به افزایش تراکم موی قابل مشاهده دست می‌یابند.

کسانی که پیش از کاشت مو فیناستراید مصرف می‌کردند، باید در حین روند درمان و بعد از کاشت مو نیز به مصرف فیناستراید ادامه دهند. آقایانی که در ناحیه‌ی گیرنده به دلیل مینیاتوری شدن ژنتیکی یا همان آلوپسی آندروژنی، دچار ریزش مو شده‌اند، می‌توانند با مصرف فیناستراید این مشکل را حداقل برسانند.

فیناستراید تنها برای درمان یا به بیان بهتر کاهش روند پیشرفت ریزش مو با الگوی مردانه یا ریزش موی ژنتیکی در مردان موثر است. از عوارض جانبی این دارو می‌توان به افت عملکرد جنسی اشاره کرده که در حدود ۲٪ از مصرف کنندگان این دارو مشاهده شده است.

ماینوکسیدیل

استفاده از ماینوکسیدیل باید قبل از کاشت مو به طور موقت متوقف شود. بعد از کاشت مو و بعد از این که زخم‌ها کاملا التیام یافتند و قرمزی پوست به طور کامل برطرف شد، می‌توانید مصرف ماینوکسیدیل را از سر بگیرید. در این مرحله‌ استفاده از ماینوکسیدیل فومی بهتر از محلول یا مایع آن است. مایع ماینوکسیدیل حاوی پروپلین گلیکول است که باعث التهاب و آزار پوست می‌شود.

ماینوکسیدیل باعث بهبود خونرسانی به فولیکول‌های سر می‌شود. برای آقایان ماینوکسیدیل ۵٪ و برای خانم‌ها ماینوکسیدیل ۲٪ توصیه می‌شود. مصرف دوز بالا در خانم‌ها باعث رشد موهای صورت و موهای زائد می‌شود. حدود ۳۰٪ از مصرف کنندگان ماینوکسیدیل در سال اول افزایش تراکم و ضخامت مو را تجربه می‌کنند. به جز التهاب خفیف پوستی، عوارض جانبی دیگری برای ماینوکسیدیل ذکر شده که به ندرت مشاهده می‌شوند.

مزوتراپی مو

ماینوکسیدیل و فیناستراید درمان استاندارد ریزش مو هستند ولی متاسفانه تنها روی ۶۰ تا ۷۰ درصد از بیماران جواب می‌دهند. برخی از افراد نیز نسبت به این داروها حساس هستند و دچار عوارض جانبی می‌شوند. در این موارد می‌توانیم به سراغ روش‌ مزوتراپی برویم که یکی از بهترین راه های تقویت موها بعد از کاشت مو است. مزوتراپی را می‌توانیم از ماه چهارم بعد از کاشت مو انجام دهیم.

در مزوتراپی مو با استفاده از روش‌های مختلف (مثل مزوگان) محلول ویژه‌ای را به لایه‌ی میانی پوست تزریق می‌کنیم. این محلول درمانی حاوی داروها، مواد مغذی، ویتامین‌ها و محرک‌های رشد است. معمولاً محلول مزوتراپی حاوی بیوتین، ویتامین‌های گروه B و ویتامین A، روی، سلنیوم و داروهای مغذی مانند سیلیکون است. همه‌ی این موارد می‌توانند در تقویت موها بعد از کاشت مو موثر باشند.

مزوتراپی مو

کاشت موی مجدد

اگر احساس می‌کنید که هنوز به تراکم و پرپشتی دلخواه خود نرسیده‌اید، می‌توانید کاشت موی ترمیمی را مد نظر داشته باشید. بین جلسات کاشت مو باید حدود ۱ سال فاصله وجود داشته باشد تا ابتدا نتیجه‌ی نهایی کاشت موی ابتدایی را ببینیم، سپس برای تکرار کاشت موی تصمیم بگیریم و برنامه‌ریزی کنیم.

متقاضیانی که طاسی‌های وسیع دارند یا موهایشان بسیار کم‌پشت شده، احتمالا به بیش از یک جلسه‌ی کاشت مو نیاز خواهند داشت و باید انتظار این را داشته باشند. البته ممکن است با استفاده از برخی از روش‌های کاشت مو بتوانیم در یک جلسه هم به تراکم دلخواه شما برسیم. این موارد در جلسه‌ی مشاوره به طور مفصل بررسی خواهند شد.

دستگاه های لیزر درمانی سطح پایین (LLLT)

استفاده از نور لیزرهای کم توان برای تقویت فولیکول های مو از درمان های رایج ریزش مو در امریکا و اروپا می باشد. به همین دلیل بعد از کاشت مو برخی متخصصین پوست و مو استفاده از آن را برای تقویت موهای کاشته شده بعد از کاشت مو توصیه می کنند. هرچند تاثیر لیزرهای کم توان در کمک به جلوگیری از ریزش مو توسط FDA تایید شده است اما شواهد علمی برای بعد از کاشت مو وجود ندارد.

در این روش جلوگیری از ریزش مو از دیودهای ساطع کننده نور برای تحریک فولیکول های مو استفاده می شود و با اجزای انحصاری که اجازه می دهد تا نور مستقیماً به پوست سر برسد. این دستگاه موها را شانه میکند تا از رشد سالم مو نیز پشتیبانی شود. درمان ریزش مو با لیزر کم توان موضوع تحقیق و توسعه بسیاری از محققان در طی سال­ها بوده و مطابق با استانداردهای اروپایی و استانداردهای آمریکایی FDA از روش­ های بی خطر محسوب می ­شود. این روش کاملا بدون درد و عوارض جانبی است.

تاریخ انتشار : 1401-05-14
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • محمدامین
    1401-07-20

    سلام خسته نباشین من ۳ هست مو کاشتم هنوز موهام بیرون نیومدن آیا طبیعی هستش.. بخوابی هم دارم .. ناراحتی اعصابم دارم

  • سیما
    1401-05-09

    سلام خانم هستم ۴۱ ساله و موهای جلو سرم کم پشت بودند ولی طاسی نداشتم کاشت انجام دادم برای پرپشتی از هفته دوم موهای خودم شروع به ریزش کرد به صورتی که در برخی جاها موهای کاشته شده فقط باقی موندند و کامل موهای قبلی ریخته و حالت طاسی گرفته به نظرتون به فولیکول های مو اسیب وارد شده ؟ چون همه جا اینطور نشده ناحیه جلو طاسی داده ، به نظر خودم اگه شوک بود همه جا باید می ریخت نظر شما رو می خوام بدونم

  • فرزاد
    1401-02-12

    با سلام بعد از کاشت مو به توصیه پزشک از ماینوکسیدیل استفاده کردم و تا 7ماه استفاده کردم با قطع کردن اون موهام به شدت شروع به ریزش کرد به طوری که الان 30 درصد از موهام باقی مونده و بازم در حال ریزش هست.خواهشن به کسی کاشت انجام داده نگید ماینوکسیدیل و فینستراید استفاده کنن

    • مهران
      1401-05-16

      نخور موهات معتاد میشن چیز مزخرفیه

  • ناشناس
    1400-11-14

    سلام وقت بخیر
    خواستم بپرسم خوردن قرص ویزارسین مشکلی واسه موهای کاشته شده نداره ممنون میشم جواب بدین

    • دکتر شریفی
      1400-11-17

      سلام و وقت بخیر

      خیر تداخلی ندارد و مشکلی ایجاد نمی کند.

  • محمد
    1400-10-26

    با تشکر فراوان از مجموعه پارسا بیوتی که اطلاعات درجه یکی در اختیار همه مردم قرار میده
    من یکماهه کاشت انجام دادم و کلیه دستورات رو به نحو احسنت انجام دادم حتی مرخصی بدون حقوق گرفتم و بیست روز اول رو مراقبت کامل کردم،
    سوالم اینه قرمزی سرم هنوز از بین نرفته ،آیا طبیعی هست یا خیر،و آیا روغن خاصی برای تقویت پوست و مو هست که در این ایام بشه استفاده کنم و باعث رفع قرمزی پوست محل کاشت بشه ؟
    بازم ممنون از پاسخگویی خوب شما

    • دکتر شریفی
      1400-12-01

      سلام و وقت بخیر

      قرمزی سر ممکن است تا ماه سوم حتی بیشتر ادامه داشته باشد. جای نگرانی نیست. از پزشک خود برای استفاده از روغن بادام یا لوسیون بعد از کاشت مو مشورت بگیرید.

  • اقاپیام
    1399-11-11

    سلام خسته نباشید بنده نزدیک ب چهار ماه کاشت انجام دادم ، خاستم بپرسم از چه شامپویی استفاده کنم ، ایا بعد این مدت میتونم شامپوی معمولی بزنم و اینکه ریزش موها تا ماه چند ادامه دارد باتشکر

    • دکتر شریفی
      1399-11-11

      سلام و وقت بخیر

      با مشورت پزشک متخصص خودتون شامپوی مناسب جنس موی خودتون رو میتونین مصرف کنین. ریزش مو ممکن است تا ابتدای ماه ششم ادامه داشته باشد.

    • محمد
      1400-07-04

      بهترین شامپو بعد یک ماه شامپو کافئین سریتا میباشد

  • حامد علی نژاد
    1399-11-11

    سلام خسته نباشید بنده نزدیک ب چهار ماه کاشت انجام دادم ، خاستم بپرسم از چه شامپویی استفاده کنم ، ایا بعد این مدت میتونم شامپوی معمولی بزنم و اینکه ریزش موها تا ماه چند ادامه دارد باتشکر

  • کمالی
    1399-05-30

    سلام وقت بخیر
    من بعد از کاشت مو از دوتا داروی ترکیبی استفاده میکنم که حاوی ماینوکسیدیل هست،میخواستم بدونم آیا درست هست که مصرف طولانی مدت ماینوکسیدیل روی باروری و سیستم تولید مثل آقایون تاثیر منفی میذاره و تضعیفش میکنه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • دکتر شریفی
      1399-06-05

      با سلام و وقت بخیر

      بله درست است.

  • امین
    1399-05-26

    خسته نباشین
    6 ماه از کاشتم ب روش fit میگذره و تمام دستورات و داروها رو رعایت کردم و بسیار عالی تا ماه 4 رشد و حجم و پرپشت شدن الان موهام نارک و کم حجم شده و احساس میکنم موهای طبیعی خودم ریزش کردن و از شک خارج نشدن این روند ادامه داره؟؟ چون دقیقا موهای طبیعی خودم ک کنارش کاشت شده ریخته و هنوز جوانه نزدن

    • دکتر شریفی
      1399-05-26

      با سلام و وقت بخیر

      خیر، اصولا بعد از ماه ششم موها شروع به رشد کرده و تا ماه ۹ یا ۱۲ رشد آن ها تکمیل می شود. اگر از ماه ششم به بعد احساس ریزش موی شدید داشتید با پزشک خود در تماس باشید.

    • سعید عطایی
      1401-02-08

      باسلام ۶ماه مو کاشتم چون کم پشته از شامپو حجم دهنده مو استفاده میکنم به نظر شما استفاده کنم یانه برا ضخیم شدن تار مو چیکار کنم..ممنون

    • ناشناس
      1401-08-06

      منم کاشتم داداش از ماه هفتم به بعد تا نه ماه نشون میده

  • علی
    1399-05-14

    با سلام. امکان دارد بفرمایید قرص زینک پلاس بعد کاشت به چه صورت وتا کی مصرف کنم. در حال حاضر که یک ماه از کاشت من میگذره من بیوتین ۵ میلی گرم میخورم.تشکر

    • دکتر شریفی
      1399-05-21

      با سلام و وقت بخیر

      توصیه پزشکی به مصرف مولتی ویتامین مخصوص مو 2 تا 4 ماه است. بیوتین یا ویتامین B5 نیز معمولا در آن موجود است و نیاز به خوردن جداگانه نیست.

+مشاهده بیشتر