بوتاکس دور چشم

تزریق بوتاکس دور چشم | هزینه، عوارض و مراقبت ها

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه بوتاکس

چین و چروک های زیر و دور چشم  برای اغلب افراد ناخوشایند است. این خطوط پوستی، زیبایی شما را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب پیری ظاهری صورت می شود. بوتاکس، که نوعی جراحی غیر تهاجمی و کم خطر است، برای رفع این چین و چروک ها استفاده می شود. تزریق بوتاکس به دور چشم، می تواند ناهمواری های این ناحیه را بطور قابل توجهی کاهش دهد و باعث جوان سازی پوست صورت شود.

مهم ترین علت اصلی ایجاد چین و چروک ها، حرکت مکرر عضلات صورت است. بوتاکس از طریق مسدود کردن انقباض عضلانی، از حرکت عضلات جلوگیری کرده و چین و چروک ها را رفع می کند. بوتاکس برای رفع خطوط پوستی در نواحی؛ پیشانی، بین ابروها، دور چشم، دور دهان و چانه استفاده می شود و به کاهش چین های این نواحی کمک می کند. امروزه افراد زیادی کاندید این روش درمانی هستند. درباره اثربخشی بوتاکس، برای رفع چین های دور چشم تحقیقات کمی وجود دارد، ولی اغلب بیماران از این روش رضایت دارند.

تزریق بوتاکس دور چشم

بوتاکس از سه عنصر اصلی تشکیل شده است که شامل: سم بوتولینیوم، آلبومین و کلرید سدیم هستند. اصلی ترین ماده بوتاکس سم بوتولینیوم است، که از نوعی باکتری بوجود می آید. این سم نقش مهمی در رفع چین و چروک ها ایفا می کند، زیرا از انقباض عضلات جلوگیری می کند.

فرمان حرکت عضلات، توسط سیگنال های عصبی ارسال می شود. هنگامی که بوتاکس به عضلات یک ناحیه تزریق می شود، این سیگنال های عصبی توسط سم بوتولینیوم غیرفعال شده و از حرکت عضلات جلوگیری می شود. با تزریق بوتاکس به عضله مورد نظر، تکانه های عصبی آن بطور موقت مسدود می شوند و عضله نمی تواند حرکت کند. بدین طریق عضلات شل می شوند و چین و چروک های پوستی رفع می شوند.

بوتاکس اثربخشی بالایی دارد، اما فقط برای رفع چین هایی که در اثر حرکت عضلات ایجاد می شوند، استفاده می شوند. تزریق بوتاکس عموما برای رفع خطوط بین ابرو، خطوط پیشانی، چین و چروک های پنجه کلاغی و خطوط اطراف چشم استفاده می شود. خطوطی که روی صورت ثابت شده اند، به تنهایی با بوتاکس رفع نمی شوند و باید با سایر روش های درمانی ترکیب شود.

بوتاکس نمی تواند چین و چروک ها را بطور دائمی رفع کند، زیرا اثربخشی آن موقتی است. تزریق بوتاکس به دور چشم، 3 تا 6 ماه ماندگاری دارد و بعد از گذشت این مدت، چین و چروک ها قابل برگشت هستند. بعد از گذشت 6 ماه، مسیر ارسال تکانه های عصبی فعال می شود و عضلات دوباره منقبض می شوند. برای حفظ نتایج دائمی تزریق بوتاکس باید تمدید شود.

بوتاکس دور چشم

تاثیرگذاری

درباره اثربخشی تزریق بوتاکس برای درمان سیاهی و پف زیر چشم، مطالعات کمی انجام شده است و پزشکان درباره اثربخشی آن اطمینان کافی ندارند. سیاهی و پف زیر چشم از طریق روش های دیگری از جمله کربوکسی تراپی، لیزر درمانی و استفاده از فیلرها قابل درمان است.

شواهد حاکی از اثربخشی این ماده، در کاهش چروک و چروک ها است. تزریق بوتاکس در زیر و دور چشم، می تواند خطوط پوستی این نواحی را رفع کند. تزریق بوتاکس همچنین می تواند باعث پرشدن پلک پایین شود و چین های این ناحیه را صاف کند. اما اثربخشی این ماده برای رفع سیاهی و گودی زیر چشم ثابت نشده است.

توصیه و مراقبت ها

تحقیقات از تاثیر یک هفته ای تزریق بوتاکس به دور چشم حمایت می کنند. بعد از گذشت یک هفته از تزریق بوتاکس، می توانید تاثیرات آن را به وضوح مشاهده کنید. مدت زمان اثر بخشی بوتاکس بین 4 تا 6 ماه است و طی این مدت هیچ اثری از چین و چروک ها نخواهید دید. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم اثربخشی بوتاکس دائمی نیست. در صورتی که می خواهید نتایج بوتاکس ماندگاری بیشتری داشته باشند باید تزریق بوتاکس را بعد از مدتی تمدید کنید.

تزریق بوتاکس برای داشتن بیشترین اثربخشی، نیازمند رعایت برخی دستورالعمل ها است. نواحی دور چشم به دلیل حساس بودن باید بعد از تزریق بوتاکس مراقبت شوند، تا بروز عوارض جانبی به حداقل برسد. ضروری ترین مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس به اطراف چشم عبارتند از:

نحوه خوابیدن و استراحت

بعد از تریق بوتاکس به دور چشم ، باید به مدت چند ساعت از دراز کشیدن اجتناب شود. زیرا دراز کشیدن می تواند منجر به حرکت ماده بوتاکس به زیر پوست شود و باعث بروز عوارض شود. به همین دلیل توصیه می شود تا 4 ساعت بعد از تزریق بوتاکس از دراز کشیدن پرهیز شود تا احتمال بروز عوارض جانبی کاهش یابد.

اجتناب از ماساژ دادن نواحی تزریق بوتاکس

برای اثربخشی بوتاکس لازم است از هرگونه ماساژ دادن و وارد کردن فشار به منطقه تزریق پرهیز شود. ماساژ دادن نواحی زیر چشم بعد از تزریق بوتاکس، می تواند باعث پخش شدن بوتاکس در زیر پوست شود و مشکلاتی همچون افتادگی پلک و عدم تقارن صورت را ایجاد کند.

بوتاکس دور چشم

پرهیز از مصرف داروهای ضدالتهاب

برخی از بیماران برای کنترل تورم و کبودی ناشی از تزریق بوتاکس، اقدام به مصرف داروهای ضد التهاب می کنند. در حالیکه تورم و کبودی واکنش طبیعی بدن نسبت به این جراحی است و بعد از گذشت 24 ساعت به خودی خود رفع می شود. مصرف داروهایی همچون ایبوپروفن و سایر داروهای ضد التهاب دوره نقاهت را طولانی می کنند و ممکن است منجر به کبودی و خونریزی غیرقابل کنترل در نواحی تزریق شود. به همین دلیل بعد از تزریق بوتاکس لازم است از مصرف این داروها اجتناب شود.

نحوه دوش گرفتن و حمام

حمام کردن بعد از تزریق بوتاکس به دور چشم، می تواند نفوذپذیری پوست را افزایش دهد و باعث حرکت بوتاکس در زیر پوست شود و مشکلاتی برای شما ایجاد کند. بعد از گذشت 24 ساعت، ماده بوتاکس جذب ناحیه مورد نظر می شود و شما می توانید بعد از گذشت این مدت استحمام کنید.

ورزش و فعالیت های سنگین

24 ساعت بعد از تزریق بوتاکس، ورزش کرن ممنوع است و بیمار نباید فعالیت های سنگین انجام دهد. ورزش کردن ممکن است نفوذپذیری پوست را افزایش دهد و باعث حرکت بوتاکس در زیر پوست شود و عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

مصرف الکل و دخانیات

مصرف دخانیات و الکل، علاوه بر اینکه دوره نقاهت بعد از تزریق بوتاکس را طولانی می کند ، ممکن است باعث ایجاد التهاب در محل تزریق شوند و به پوست شما آسیب برساند. به همین دلیل برای اثربخشی بوتاکس، لازم است 24 ساعت قبل و بعد از تزریق از مصرف دخانیات و الکل پرهیز شود.

بوتاکس دور چشم

عوارض تزریق بوتاکس دور چشم

پوست نواحی اطراف چشم بسیار حساس است و احتمال بروز عوارض بعد از تزریق بوتاکس وجود دارد. شایع ترین عوارضی که ممکن است بعد از تزریق بوتاکس به این نواحی رخ دهد، عبارتند از :

  • مشکل در بستن چشم ها،
  • افتادگی پلک،
  • بی حسی در اطراف چشم،
  • تورم و کبودی،
  • ضعف عضلانی موقت،

افرادی که بیماری های خاصی دارند باید از تزریق بوتاکس اجتناب کنند. همچنین زنان باردار و شیرده برای پیشگیری از بروز عوارض احتمالی، باید از تزریق بوتاکس پرهیز کنند.

هزینه تزریق بوتاکس

هزینه تزریق بوتاکس به عوامل مختلفی بستگی دارد. بسته به اینکه در چه منطقه و چه کلینیکی اقدام به تزریق کنید، هزینه ها کمی متغیر خواهد بود. همچنین میزان تزریق ماه بوتاکس و برند آن نیز در قیمت آن تاثیر گذار است. علاوه بر هزینه ای که برای تزریق بوتاکس پرداخت می کنید ، هزینه داروها و سایر خدمات کلینیک نیز متفاوت خواهد بود.

بیماران  می توانند قبل از شروع درمان، تخمین قیمت را از کلینیک درخواست کنند. مشاوره قبل از تزریق بوتاکس، می تواند اطلاعات مفیدی درباره چگونگی تزریق و مدت زمان آن به شما ارائه می هد و قیمت تقریبی تزریق بوتاکس برای نواحی مورد نظر شما را تعیین می کند.

تزریق بوتاکس در کلینیک پارسا تهران بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

بهترین مرکز تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس و هر نوع جراحی زیبایی باید در مطب پزشک و زیر نظر متخصص انجام شود. قبل از شروع جراحی، پزشک ممکن است از بی حسی موضعی استفاده کند تا درد و ناراحتی شما کاهش پیدا کند. یکی از مهمترین مزایای تزریق بوتاکس انجام آن در کوتاه ترین زمان ممکن است. تزریق بوتاکس نوعی جراحی غیر تهاجمی است که در کمترین زمان ممکن انجام می شود. این جراحی بسته به گستردگی نواحی مورد نظر بین 10 تا 30 دقیقه زمان می برد.

پوست اطراف چشم بسیار حساس است و هرگونه جراحی زیبایی در دور چشم باید با مهارت کافی انجام شود. به همین دلیل لازم است برای تزریق بوتاکس به دور چشم به کلینیک های معتبر مراجعه کنید و این جراحی حساس را در مراکز غیرمعتبر انجام ندهید. کلینیک پارسا با داشتن تجهیزات به روز و کادری مجرب از برترین پزشکان ایران، خدمات تزریق بوتاکس را با کمترین عوارض ممکن و بیشترین اثربخشی به شما عزیزان ارائه می دهد.

بعد از تزریق بوتاکس نیازی به دوره ریکاوری نیست و براحتی می توانید زنگی روزمره خود را از سر بگیرید.

تاریخ انتشار : 1401-08-23
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • فرشته
    1401-02-23

    سلام وقت بخیر مطالب شما برای من لازم و مفید بود ممنون از اطلاع رسانی شما

    • غنب
      1401-04-25

      سلام وقت بخیر. عوارض بوتاکس تا چند وقت بعد از تزریق ممکنه رخ بده؟ من دقیقا دو هفته بعد از تزریق یک پلکم به اندازه ۲_۳میلیمتر دچار افتادگی شده. ممنون میشم راهنمایی کنید

+مشاهده بیشتر