تزریق بوتاکس لب

بوتاکس لب چیست ؟ | مزایا، عوارض و هزینه

دسته بندی : دانشنامه بوتاکس

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش دستاوردهای علم پزشکی، روش‌های زیادی برای جوانسازی پوست و صورت ابداع شده است. افراد زیادی هستند که از ظاهر خود راضی نبوده و قصد تغییر آن را دارند. از این رو، دست به انجام عمل‌های زیبایی می‌زنند، که هر کدام ویژگی‌های مختص به خود را داشته و باید طبق اصول خاصی انجام شوند. تزریق بوتاکس جزو قدیمی‌ترین عمل‌های زیبایی بوده و با تزریق سم بوتولینم به ناحیه مورد نظر انجام می‌شود.

در این روش، از ویژگی باکتری کلستریدیوم بوتولینم استفاده می‌شود. این باکتری‌ها خاصیت فلج‌کننده داشته و اگر به طور مستقیم وارد خون شوند، انسان را دچار بوتولیسم یا فلج می‌کنند. بوتاکس در واقع همان سم بوتولینم است که با نام تجاری بوتاکس عرضه می‌شود. مصرف بیش از اندازه این سم عضلات بدن را فلج می‌کند. اما، مقدار بوتاکسی که به بدن تزریق می‌شود بسیار ناچیز بوده و تنها بافت پوست را برای جوانسازی فلج می‌کند تا پزشک بتواند پوست بیمار را بکشد. برای کسب اطلاع بیشتر از عمل بوتاکس ادامه مطلب را از دست ندهید.

آیا تزریق بوتاکس به لب موثر است ؟

بوتاکس همانطور که گفتیم شکل تغییر یافته سم بوتولینم است. به طور کلی، کاربردهای بوتاکس به دو دسته درمانی و زیبایی تقسیم می‌شوند؛ به گونه‌ای که از کاربرد زیبایی آن برای رفع چین و چروک، اخم پیشانی، چین و چروک‌های اطراف چشم و اطراف دهان استفاده می‌شود. البته، تزریق بوتاکس به لب هم جزو کاربردهای زیبایی محسوب شده و هم درمانی، چراکه در بسیاری از موارد افرادی که دچار سانحه می‌شوند و به ناحیه لب آن‌ها آسیب می‌رسد از این روش درمانی برای حجم‌دهی به لب‌های خود استفاده می‌کنند.

بسیاری از افراد بر این باورند که عمل بوتاکس برای درمان هر گونه چین و چروک پوستی مفید است؛ اما، این یک تصور کاملا اشتباه بوده و نمی‌توان آن را به همه نواحی صورت تزریق کرد، زیرا موجب حالت غیر طبیعی صورت می‌شود. معمولا، میزان ماندگاری بوتاکس در صورت بین 6 الی 12 ماه بوده و قابل تجدید می‌باشد. بسیاری از پزشکان همواره روش‌های موقتی را به بیماران توصیه می‌کنند چراکه در صورت پشیمانی یا بروز عوارض به راحتی می‌توانند آثار آن را از بین ببرند. از بین بردن آثار بوتاکس هیچگونه عوارضی نداشته و تنها با تزریق چند آنزیم از بین می‌رود.

بوتاکس لب

تفاوت تزریق بوتاکس با تزریق ژل لب

بوتاکس و ژل تفاوت‌های زیادی با هم دارند که مهمترین آن موارد اصلاح آن‌هاست. هر کدام از این دو روش یک ناحیه از بدن را اصلاح می‌کنند و پزشک بسته به نوع پوست، عمق چین و چروک یا فرو رفتگی‌های پوستی بیمار یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کنید. برای آگاهی از این موضوع ادامه مطلب را از دست ندهید.

موارد کاربرد بوتاکس

یکی از رایج‌ترین موارد کاربرد آن تزریق بوتاکس به لب برای از بین بردن چروک و فرمی‌دهی به آن است. توجه داشته باشید که بوتاکس قابلیت حجم‌دهی دائمی به لب را نداشته و  از آن برای اینکار استفاده نمی‌شود. همچنین، بسیاری از چین و چروک‌های پوستی نظیر خطوط بین ابرو، خطوط افقی موجود در پیشانی و چین و چروک‌های اطراف دهان از طریق تزریق بوتاکس به پیشانی یا ناحیه مورد نظر بر طرف می‌شوند

. بسیاری از افراد برای اینکه نتیجه بهتری کسب کنند، معتقدند که باید میزان زیادی از محلول بوتاکس را به باف پوست خود وارد کنند. اما، بهتر است بدانید تزریق بیش از حد این ماده سمی هرگز توصیه نشده و ممکن است بافت پوست را بیش از حد فلج کند که این موضوع فرم صورت را غیر طبیعی جلوه می‌دهد.

از بوتاکس نباید در اصلاح خطوط طبیعی صورت نیز استفاده کرد. این خطوط که ناشی از حجم صورت است در بسیاری از نواحی آن نظیر گونه‌ها، گردن و نواحی زیر گونه وجود دارند. توجه داشته باشید که بوتاکس یک درمان موقتی بوده و هرگز آثار دائمی از خود بر جای نمی‌گذارد.

برخی از آرایشگاه‌ها و کلینیک‌های نامعتبر از بی‌اطلاعی افراد سوءاستفاده کرده و با تزریق بوتاکس‌های غیراستاندارد و تقلبی با ادعای دائمی بودن آثار آن، سلامت بیماران را به خطر می‌اندازند. توصیه می‌شود هرگز گول چنین تبلیغاتی را نخورید و برای درمان به کلینیک‌های معتبر مراجعه کنید.

موارد کاربرد ژل

ژل‌ها یا فیلرهای پوستی برای درمان علائم پیری طراحی شده و بهترین گزینه درمانی برای از بین بردن چین و چروک‌های پوستی بویژه حجم‌دهی به نواحی فرو رفته آن می‌باشد. بر خلاف تزریق بوتاکس به لب که بیشتر برای از بین بردن چروک‌های لب و اصلاح طرح خنده کاربرد دارد، از ژل‌های تزریقی برای حجم‌دهی و فرم‌دهی به لب استفاده می‌شود. ژل‌های پوستی از ترکیب اسید هیالورونیک و کلسیم هیدروکسیلاپاتیت بوجود می‌آیند. این ژل‌ها نیز مانند بوتاکس آثار موقتی داشته و ماندگاری آن‌ها بین 6 الی 24 ماه است. اگر برای اولین‌بار است که قصد تزریق ژل را دارید، توصیه می‌شود ابتدا از نمونه‌های کوتاه‌مدت استفاده کنید تا از سازگاری آن با پوست خود مطلع شوید.

برخی از افراد بدون آگاهی از عوارض و آثار فیلرهای پوستی اقدام به تزریق نمونه‌های بلندمدت کرده و پس از کسب نتایج منفی از کرده خود پشیمان می‌شوند. البته، جای نگرانی نیست چراکه فیلرهای پوستی در هر زمان قابل رفع هستند و با تزریق آنزیم، پوست صورت به حالت اولیه بازمی‌گردد. از ژل‌های تزریقی برای حجم‌دهی به لب‌های نازک یا تزریق ژل به لب، کاهش چین و چروک اطراف چشم، از بین بردن زخم‌های ناشی از آکنه و پر کردن نواحی کم‌عمق استفاده می‌شود.

ژل لب

عوامل موثر بر ماندگاری اثر بوتاکس

عوامل زیادی بر ماندگاری اثر تزریق بوتاکس به لب و سایر نواحی صورت موثرند. بوتاکس جزو عمل‌های موقتی بوده و آثار آن پس از مدتی از بین خواهد رفت. به طور کلی ماندگاری بوتاکس بین 6 الی 24 ماه است که با مراقبت‌های ویژه این زمان قابل افزایش است. سایر عوامل موثر بر ماندگاری بوتاکس را در زیر شرح داده‌ایم:

سبک زندگی

معمولا، افرادی که سبک زندگی فعال‌تری دارند، بوتاکس را زودتر از بدن خود خارج می‌کنند. ورزشکاران به دلیل فعالیت‌های شدید بدنی از سرعت متابولیسم بالایی برخوردار بوده و در نتیجه آثار بوتاکس را خیلی زود از بین می‌برند. بنابراین، اگر ورزشکار هستید و یا روزانه فعالیت زیادی انجام می‌دهدید، عمل بوتاکس گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود. برخی از افراد بدون آگاهی از این موضوع اقدام به فعالیت‌های بدنی شدید کرده و متوجه از بین رفتن آثار بوتاکس می‌شوند.

جنس پوست و عضلات صورت

یکی دیگر از عوامل موثر در میزان مانداری تزریق بوتاکس به لب و سایر نواحی صورت، جنس پوست و ضخامت عضلات آن است؛ به گونه‌ای که اگر عضلات صورت ضخیم باشند، باید مقدار بیشتری بوتاکس به آن تزریق شود. البته، اگر میزان ضخامت عضلات پوست بیش از حد باشد، ممکن است پزشک سایر روش‌های کلینیکال را برای بهترین روش جوانسازی و رفع چین و چروک‌های پوست انتخاب کند. از این رو، بهتر است قبل از عمل یک جلسه مشاوره با پزشک خود ترتیب دهید تا از او بتواند از شرایط پوستی شما مطلع شود. ممکن است برای کسب اطلاعات بیشتر آزمایشاتی تجویز کند که انجام آن برای نتیجه‌گیری بهتر توصیه می‌شود.

نواحی مورد تزریق نیز در ماندگاری بوتاکس تاثیرگذارند. به طور مثال، تاثیر بوتاکس در عضلاتی که به طور مکرر از آن‌ها استفاده می‌شود بسیار کمتر است. مثلا، برای رفع خطوط خنده و چین و چروک‌های اطراف دهان نباید انتظار ماندگاری بیش از 4 ماه را داشته باشید. چراکه عضلات این ناحیه از صورت به طور مداوم در حرکت هستند. همچنین، اثر بوتاکس در قسمت‌های بزرگ صورت نظیر پیشانی و گونه‌ها نیز ممکن است سریع‌تر از بین برود.

توصیه می‌شود عمل بوتاکس را در کلینیک‌های معتبر انجام دهید تا نتایج رضایت‌بخشی کسب کنید.

عمق چین و چروک‌های پوستی

قبل از تزریق بوتاکس به لب و سایر نواحی صورت، ابتدا باید میزان و عمق آن توسط پزشک بررسی شود. در برخی از مواقع اگر عمق چین و چروک‌های زیاد باشند، نمی‌توان از بوتاکس استفاده کرد. البته، این بدان معنا نیست که به طور مطلق نتوان از این روش درمانی بهره برد، بلکه تاثیر و ماندگاری آن ممکن است به طور چشمگیری کاهش یابد. به طور کلی چین و چروک‌های پوستی به دو نوع دینامیک و استاتیک تقسیم می‌شوند.

چین و چروک‌های دینامیک هرگز در حالت عادی پدیدار نمی‌شوند و تنها هنگام اخم کردن یا خندیدن نمایان می‌شوند. عمل بوتاکس برای این نوع از چین و چروک‌های بسیار نتیجه‌بخش بوده و از حرکت عضلات در این نواحی جلوگیری می‌کند. البته، میزان ماندگاری بوتاکس به عدم اخم کردن و خنده‌های مکرر نیز بستگی دارد.

چین و چروک‌های استاتیک همیشه بر روی پوست وجود دارند و حتی اگر عضلات صورت را حرکت ندهیم نیز نمایان هستند. از این رو، نمی‌توان از بوتاکس برای از بین بردن آن‌ها استفاده کنیم. بهترین روش برای از بین بردن چین و چروک‌های استاتیک، تزریق ژل می‌باشد.

کاندید مناسب تزریق بوتاکس

به طور کلی افرادی که از لحاظ ارثی دارای لب‌های کوچکی هستند مستعد تزریق بوتاکس می‌باشند. این افراد باید قبل از عمل به پزشک مورد نظر مراجعه کرده تا از شرایط تزریق مطلع شوند. البته، تنها این افراد مجاز به تزریق بوتاکس نیستند؛ بسیاری از افراد هستند که داوطلبانه اقدام به برجسته کردن لب‌های خود می‌کنند. این افراد با آنکه مشکلی از بابت حجم لب‌های خود ندارند، اما باز هم از چنین رو‌ش هایی استفاده می‌کنند.

همچنین، افرادی که هنگام خنده لثه آن‌ها نمایان می‌شود، می‌توانند با تزریق بوتاکس این مشکل را برطرف کنند. بسیاری از افراد نیز به دلیل افزایش سن دچار افتادگی لب می‌شوند که بوتاکس یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان این عارضه می‌باشد. توجه داشته باشید که نتایج تزریق بوتاکس کاملا موقتی بوده و پس از گذشت 6 الی 24 ماه کامل از بین می‌روند. از این رو، اگر قصد دارید تا از شر افتادگی لب‌ها و چین و چروک‌های پوست خود خلاص شوید، بهتر است از سایر روش‌های که دائمی هستند بهره ببرید.

مزایای بوتاکس لب

از مزایای بوتاکس لب می‌توان به موقتی بودن آثار بوتاکس، سریع بودن نتایج، عدم درد زیاد و نداشتن عوارض جانبی شدید اشاره کرد. پس از عمل بوتاکس لب‌ها دچار قرمزی، التهاب و کبودی نشده و افراد به راحتی می‌توانند به فعالیت‌ها روزانه خود ادامه دهند. همچنین، فرایند عمل هرگز طولانی نیست و بسته به مقدار تزریق ظرف 5 الی 30 دقیقه انجام می‌شود. تزریق بوتاکس به لب اغلب بدون درد بوده و در مواقعی ممکن است به دلیل ضخامت پوست بیمار کمی درد داشته باشد که بسیار قابل تحمل است.

بوتاکس لب

 

عوارض تزریق بوتاکس

به طور کلی هیچ عملی بدون عوارض نبوده و حتی مصرف داروی‌های سرماخوردگی نیز عوارض دارند. اما، عمل بوتاکس اگر توسط پزشک باتجربه انجام شود عوارض زیادی به همراه نخواهد داشت. عمل بوتاکس جزو عمل‌‌‌هایی است که هنوز عوارض شدیدی در آن مشاهده نشده و تنها در برخی از موارد بیمار دچار ضعف جسمانی می‌شود. این امر هم کاملا طبیعی بوده و با کمی استراحت برطرف می‌شود.

برای مطالعه کامل در مورد عوارض بوتاکس مطلبی که تحت عنوان عوارض بوتاکس تهیه شده است را مطالعه فرمایید.

توصیه و مراقبت ها

تزریق بوتاکس به برخی از افراد توصیه نمی‌شود و حتی در مواقعی ممنوع است. افرادی نظیر بیماران MS که از سیستم عضلانی ضعیفی برخوردارند، هرگز نباید عمل بوتاکس را انجام دهند. زنان باردار و شیرده نیز تا اتمام دوران بارداری و شیردهی نباید اینکار را انجام دهند. این افراد ممکن است با انجام عمل بوتاکس سلامت خود را شدیدا به خطر بیاندازند. همچنین، افرادی که ویروس تبخال در بدن آن‌ها وجود دارد، نباید تزریق بوتاکس را انجام دهند؛ البته، پس از درمان این عارضه و با تشخیص پزشک قادرند اینکار را انجام دهند.

تزریق بوتاکس برای افرادی که دچار بیماری‌های ضعف سیستم ایمنی هستند ممنوع بوده و هرگز نباید اینکار انجام دهند. در غیر این صورت ممکن است دچار مشکلات متعددی شوند. همچنین، تزریق بوتاکس به افرادی که داروهای ضدانعقادی با دوز بالا مصرف می‌کنند هرگز توصیه نمی‌شود.

  • 7 الی  روز 10 قبل از بوتاکس از مصرف آسپرین، روغن ماهی، ویتامین E و داروهای ضد التهابی پرهیز کنید.
  • تا چند ساعت پیش از عمل هرگز الکل مصرف نکنید.
  • بهتر است در صورت داشتن سابقه تبخال حتما موضوع را به اطلاع پزشک برسانید.
  • پس از عمل نیز تا 72 ساعت از دستکاری لب‌های خود پرهیز کنید.
  • تا دو هفته از تماس با گرمای زیاد نظیر سونا و حمام داغ به لب‌های خود خودداری کنید.
  • کشیدن سیگار نیز تا 2 هفته توصیه نمی‌شود.

هزینه تزریق بوتاکس به لب

هزینه بوتاکس به چند عامل مختلف بستگی دارد؛ دستمزد پزشک، خدمات کلینیک، میزان تزریق بوتاکس و مدت زمان عمل که هر کدام می‌تواند قیمت عمل را تغییر دهد. به طور کلی با یک حساب سرانگشتی می‌توان هزینه تزریق بوتاکس را بین ۷۵۰/۰۰۰ الی ۹۵۰/۰۰۰ تومان تخمین زد.

تاریخ انتشار : 1401-01-24
سوالات متداول
  • از چه سنی می‌توان تزرق بوتاکس به لب را انجام داد؟

    طبق اعلام سازمان دارویی ایلات متحده (FDA) عمل بوتاکس برای سنین 18 الی 65 سال بلامانع است. البته، تنها افرادی مجاز به انجام اینکار هستند که هیچ‌گونه سابقه بیماری خاصی نداشته باشند.

  • آیا تزریق بوتاکس درد دارد؟

    تزریق بوتاکس به پوست نیازی به بیهوشی ندارد و به صورت سرپایی تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. عمل بوتاکس درد خاصی نداشته و اگر هم فرد دردی را حس کند بسیار گذرا بوده و پس از چندین دقیقه از بین خواهد رفت. اما، تزریق آن به لب ممکن است کمی درد داشته باشد. البته، لازم نیست نگران باشید چرا که تمامی این دردها کاملا موقتی و گذرا هستند.

  • آیا با اتمام اثر بوتاکس، عضلات صورت یا لب‌ها دچار افتادگی می‌شوند؟

    یکی از رایج‌ترین سوالاتی که در خصوص تزریق بوتاکس به لب مطرح می‌شود نتایج پس از آن است. عمل بوتاکس کاملا موقتی بوده و پس از اینکه آثار آن از بین برود، عضلات صورت به حالت اولیه خود بازمی‌گردند. معمولا، بسیاری از افراد بر این باورند که با اتمام آثار بوتاکس عضلات آن‌ها دچار افتادگی شده و از ترس این موضوع هرگز به کلینیک‌های زیبایی مراجعه نمی‌کنند. باید بگوییم که جای هیچ نگرانی نیست و شما می‌توانید با خیال راحت این عمل زیبایی را انجام دهید.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام