لیفت ابرو با تزریق بوتاکس

لیفت ابرو با تزریق بوتاکس | مزایا، عوارض و هزینه

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه بوتاکس

همه‌ی ما به تاثیر شگفت انگیز ابروها بر جلوه‌ی ظاهری چهره آگاه هستیم. با این که چشم‌ها را دروازه‌ای به روح آدمی می‌دانند، در واقع این ابروها هستند که با کوچک‌ترین تغییرات در محل و شکل‌شان، احساسات درونی ما را به معرض نمایش می‌گذارند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد ابروهای ایده‌آل و جذاب صحبت کنیم و ببینیم که تزریق بوتاکس چگونه می‌تواند به زیبایی صورت و ابرو های ما کمک کند.

تزریق بوتاکس به ابرو

شاید فکر کنید که شکل ابروها به توزیع موهای ابرو در ناحیه‌ ابرو بستگی دارد. البته که توزیع موها بسیار مهم است ولی آنچه تاثیر اساسی‌تری دارد و در تزریق بوتاکس به ناحیه‌ ابرو مورد هدف سوزن ما قرار می‌گیرد، عضله است. چندین عضله در ناحیه‌ ابرو روی شکل ابرو تاثیر می‌گذارند. این‌ها شامل موارد زیر هستند که در تصویر زیر جایگاهشان را مشاهده می‌کنید:

  • ۱- عضله‌ی پیشانی،
  • ۲- عضله هرمی،
  • ۳- عضله‌ی چین دهنده،
  • ۴- عضله پایین کشنده‌ی مژگانی،
  • ۵- بخشی از عضله‌ی حلقوی چشم.

تاثیر عضلات ناحیه‌ ابرو با هم متفاوت است. مثلاً وقتی عضلات هرمی منقبض می‌شوند، ابرو به سمت وسط صورت و پایین حرکت می‌کند. در نتیجه‌ این حرکت، چین افقی روی پل بینی ایجاد می‌شود. اگر عضلات چین دهنده و پایین کشنده‌ مژگانی منقبض شوند، بازهم ابروها به سمت پایین و وسط حرکت می‌کنند ولی این‌بار خطوطی عمودی در حد فاصل بین دو ابرو (گِلابِلا) ایجاد می‌شود.

جایگاه و اسم عضلات چشم

اثر و عملکرد بوتاکس

بوتاکس یا به بیان صحیح‌تر، سم بوتولینوم نوعی سم فلج کننده‌ عضلات است که توسط باکتری‌ها ساخته می‌شود. این سم در آزمایشگاه‌های پیشرفته برای استفاده‌های درمانی و زیبایی تولید شده و به باز عرضه می‌شود. برندهای مختلفی سم بوتولینوم درمانی و زیبایی را تولید می‌کنند و در واقع «بوتاکس» یکی از برندهای این محصول است؛ ولی تزریق سم بوتولینوم، به تزریق بوتاکس معروف شده و این دو معادل یکدیگر به حساب می‌آیند.

بوتولینوم با اثر روی عضلات و اعصاب ما به طور موقت و برگشت‌پذیر باعث فلج شدن عضلات می‌شود. معمولاً چند ماه بعد از تزریق سم بوتولینوم، اثرات سم از بین می‌رود و عضلات شما دوباره فعال می‌شوند. در این زمان باید برای تزریق دوباره‌ بوتاکس به کلینیک مراجعه کنید.

کاندید مناسب تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس در هر ناحیه‌ای تنها به افراد بالغ بالای ۱۸ سال توصیه می‌شود. به طور کلی خانم‌ها و آقایانی که دچار خطوط اخم دینامیک یا متحرک هستند، بیشترین بهره را از تزریق بوتاکس به ابرو خواهند برد. افتادگی ابرو، تغییر در قوس ابرو و مشکلات تقارن نیز از جمله مشکلاتی هستند که به خوبی با بوتاکس درمان می‌شوند.

در کنار تزریق بوتاکس می‌توانید از سایر روش‌های زیباسازی ابرو مثل میکروبلیدینگ، کاشت ابرو و کرم‌های ضد چروک استفاده کنید ولی حتماً در مورد فواصل زمانی ایمن بین تزریق بوتاکس و سایر روش‌های زیبایی با پزشک خود مشورت کنید. همچنین برخی از مراجعین ما برای رسیدن به بهترین نتایج، در کنار جراحی بلفاروپلاستی از تزریق بوتاکس برای حذف خطوط بین دو ابرو و لیفت ابروها استفاده می‌کنند.

قبل از تزریق بوتاکس به ابرو با پزشک متخصص کلینیک جلسه‌ی مشاوره‌ای خواهید داشت و تمام دستاوردها و خطرات احتمالی درمان با شما مطرح می‌شوند. این موارد بسیار مهم هستند؛ چرا که کاندیدای مناسب هر روش درمانی و زیبایی، شخصی است که انتظار واقع‌بینانه و صحیح از آن روش داشته باشد.

اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستند، کاندیدای خوبی برای تزریق بوتاکس محسوب نمی‌شوید. تزریق بوتاکس می‌تواند به کودک شیرخوار یا جنین آسیب بزند.

اثرات تزریق بوتاکس به ابرو

از تزریق بوتاکس به ناحیه‌ی ابرو با سه هدف اصلی استفاده می‌شود:

  • حذف خطوط اخم : عضلات ناحیه‌ ابرو در ایجاد چروک‌های بین دو ابرو و روی پل بینی موثر هستند و برای حذف این خطوط می‌توانیم از تزریق بوتاکس استفاده کنیم.
  • لیفت ابرو : با فلج کردن عضلات پایین کشنده‌ی ابرو، می‌توانیم ابروها را بالا ببریم.
  • اصلاح شکل ابرو : اگر در ناحیه‌ ابروهای شما عدم تقارن یا مشکل ظاهری وجود دارد، می‌توانیم با تزریق بوتاکس به ابرو این اختلالات را اصلاح کنیم.

لیفت ابرو با بوتاکس

ابروهای ما توسط بخش پایینی عضله‌ پیشانی در جای خود نگه داشته می‌شود. عضله‌ پیشانی تنها عضله‌ موثر در بالا کشیدن ابرو است. پایین کشیدن ابرو وظیفه‌ عضلات پایین آورنده‌ داخلی و یک عضله‌ دیگر در طرفین چشم است. بخشی از عضله‌ حلقوی چشم که دورتادور چشم را فرا گرفته است، انتهای خارجی ابرو را پایین می‌کشد. این عضله همچنین مسئول ایجاد چین‌های پنجه‌ کلاغی در طرفین چشم است.

برای بالا بردن یا لیفت چشم‌گیر ابرو باید در دو ناحیه بوتاکس تزریق کنیم:

  • عضلات پایین آورنده ابرو در ناحیه‌ی بین دو ابرو : این تزریق باعث محو شدن خطوط اخم و بالا رفتن ابروها می‌شود. فلج کردن عضلات این بخش بیشترین تاثیر را در لیفت ابرو دارد.
  • بخش دمی (انتهای طرفی) ابرو : این تزریق باعث می‌شود که دم ابرو به سمت خارج و بالا حرکت کند. معمولا تزریق در بخش دمی ابرو باعث ۱ تا ۲ میلی‌متر لیفت بیشتر می‌شود.

همزمان با لیفت ابرو می‌توانیم تغییراتی در شکل قوس ابروها نیز ایجاد کنیم تا فرم و حالت ابرو زیباتر شود. برای این کار به بخش‌هایی از عضله‌ی پیشانی به صورت انتخابی بوتاکس تزریق می‌کنیم و آن بخشی از عضله‌ پیشانی که در راستای خط میانی ابرو قرار گرفته را دست نخورده باقی می‌گذاریم. به این ترتیب قوس ابرو اصلاح می‌شود.

لیفت ابرو

عوارض و خطرات تزریق بوتاکس به ابرو

تزریق بوتاکس یکی از ایمن‌ترین روش‌های تزریقی و پراستفاده‌ترین روش جوانسازی در دنیا است. اما با همه‌ این‌ها خطراتی وجود دارد. ممکن است بعد از تزریق کمی قرمزی، التهاب، ورم یا کبودی در محل تزریقات مشاهده کنید که حداکثر ظرف یک هفته ناپدید می‌شوند.

عوارض تزریق بوتاکس بیشتر در مورد استفاده‌های درمانی آن دیده می‌شود. عوارض تزریق بوتاکس در زمینه‌ی کاربردهای زیبایی خفیف هستند و به ندرت مشاهده می‌شوند. این عوارض عبارت‌اند از:

  • سردرد،
  • درد،
  • بی‌حسی.

عوارض جدی تزریق بوتاکس بسیار نادر هستند ولی چون خطرناک‌اند در این بخش مطرح‌شان کرده‌ایم. اگر هر کدام از علایم زیر را تجربه کردید، به سرعت با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تنگی نفس و دشواری در تنفس،
  • افتادگی ابروها یا پلک،
  • دشواری در بلع یا قورت دادن،
  • تغییر در شکل حرف زدن.

یکی از عوارض تزریق بوتاکس در ناحیه‌ بین دو ابرو افتادگی پلک است. در گذشته بین ۱ تا ۳ درصد بیماران دچار این عارضه می‌شدند. امروزه با تکنیک‌های جدید تزریق تقریباً دیگر مشاهده نمی‌شود.

درمان عدم تقارن ابروها

عدم تقارن ابروها مشکل شایعی است و به خوبی می‌توانیم با تزریق بوتاکس اصلاحش کنیم. در بیشتر بیماران سعی می‌کنیم که با لیفت کردن ابروی پایین‌تر، آن را به سطح ابروی بالاتر برسانیم. این کار را با تزریق بوتاکس در ناحیه‌ بین دو ابرو و فلج کردن عضلات پایین آورنده ابرو انجام می‌دهیم. اگر یکی از ابروها قله‌ واضحی داشته باشد و خیلی بالا رفته باشد، می‌توانیم با تزریق حدود ۲ واحد بوتاکس به عضله پیشانی، قله‌ ابرو را پایین بیاوریم و عدم تقارن را اصلاح کنیم.

گاهی ممکن است در جریان لیفت ابرو، عدم تقارن رخ دهد که در این صورت می‌توانیم با کمی تزریق بیشتر، این عدم تقارن را به سادگی اصلاح کنیم و جای نگرانی ندارد.

توصیه و مراقبت ها

بعد از تزریق بوتاکس به ناحیه‌ی ابرو حتما توصیه‌های زیر را رعایت کنید وگرنه اثرگذاری درمان کاهش می‌یابد:

  • تا ۴ ساعت باید سر خود را در حالت صاف نگه دارید و دراز نکشید.
  • باید در ۲ ساعت ابتدایی تقریبا هر یک دقیقه یکبار، عضلات ناحیه‌ بین دو ابرو را منقبض کنید و حرکت دهید. میزان تاثیر حرکات عضلانی بر اثربخشی بوتاکس دقیقا مشخص نیست ولی تجربه نشان داده که با انجام این انقباضات، بوتاکس بهتر جذب عضلات می‌شود.

نقاهت و ریکاوری

یکی از دلایلی که بسیاری از مراجعین تزریق بوتاکس را به جراحی لیفت ابرو ترجیح می‌دهند، بی‌دردسر بودن و بی‌خطر بودنش است. برعکس روش‌های جراحی، شما می‌توانید بلافاصله بعد از تزریق بوتاکس به منزل، محل کار یا دانشگاه بروید و به فعالیت‌های عادی خود بپردازید. البته انجمن درماتولوژی آمریکا (AAD) توصیه می‌کند که حداقل ۲ ساعتی استراحت کرده و به محل کار نروید.

مشاهده‌ی نتایج

ظاهر شدن اثرات و دوره‌ نقاهت بعد از تزریق بوتاکس خیلی سریع و کوتاه مدت هستند. فرآیند فلج شدن عضلات معمولاً بلافاصله بعد از تزریق شروع شده و در عرض یک هفته تکمیل می‌شود. البته پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که نتایج حداکثری را حدود یک ماه بعد می‌توانیم مشاهده کنیم.

ماندگاری اثرات

طبق تحقیقات انجمن درماتولوژی آمریکا تزریقات بوتاکس به طور متوسط بین ۳ تا ۴ ماه دوام دارند. ماندگاری بوتاکس در مورد برخی از مراجعین به حدود نیم سال می‌رسد.

لیفت ابرو با تزریق ژل

هزینه تزریق بوتاکس به ابرو

هزینه تزریق بوتاکس به دو عامل کلی بستگی دارد:

  • برند بوتاکس: برندهای آمریکایی و اروپایی از همه گران‌تر هستند. برندهای کره‌ای و سپس برندهای ایرانی و چینی از نظر قیمتی در رتبه‌های بعدی جای می‌گیرند.
  • تعداد واحد تزریق: برای درمان کامل ابرو (بین دو ابرو و بخش‌های خارجی) حدود ۳۰ تا ۵۰ واحد بوتاکس نیاز است.

هزینه تزریق بوتاکس در کلینیک زیبایی پارسا با برندهای ایرانی بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت بهترین مارک بوتاکس با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما در اسرع وقت راهنمایی‌تان خواهند کرد.

تاریخ انتشار : 1399-06-01
سوالات متداول
  • تزریق بوتاکس به ابرو چقدر موثر است؟

    عضلات ناحیه‌ی ابرو کوچک و ظریف هستند. برای همین تزریق بوتاکس در این ناحیه واقعا موثر است. البته باید توجه داشته باشید که بوتاکس یک تزریق موقتی است و اثر سم بوتولینوم بعد از مدتی از بین می‌رود و باید برای تزریق دوباره مراجعه کنید.

  • نتیجه‌ی بوتاکس چقدر ماندگاری دارد؟

    در تزریق‌های ابتدایی انتظار داریم که نتیجه‌ی بوتاکس به طور متوسط بین ۳ تا ۴ ماه دوام بیاورد. به مرور زمان و با انجام تزریقات بیشتر، عضلات ناحیه تحلیل می‌روند. این باعث می‌شود که به مرور نتیجه تزریق بوتاکس به ابرو از نظر زیبایی بهتر و از نظر دوام طولانی‌تر شود.

  • اصلا از نتیجه بوتاکس راضی نیستم، چرا ابروهای من خوب در نمی‌آید؟

    دو علت اصلی را می‌توان برای نارضایتی از نتیجه‌ی درمان‌های زیبایی متصور شد: یکی انتظار غیرمعقول درمان‌جو از آن روش درمانی و دیگری مهارت و تجربه‌ی کم پزشک معالج. اگر فکر می‌کنید انتظار واقع‌بینانه‌ای از تزریق بوتاکس دارید، احتمالا مشکل از پزشک شماست. مهارت و تکنیک تزریق بوتاکس بسیار مهم است. برای همین معمولا نتایج تزریق بوتاکس در کلینیک بسیار بهتر از تزریق آن توسط افراد غیرپزشک (مثل آرایشگرها) است.

  • در بین ابروهایم خطوط اخم عمیقی دارم. آیا با بوتاکس قابل درمان است؟

    بهترین زمان استفاده از بوتاکس زمانی است که خطوط صورت هنوز عمیق نشده‌اند و در حالت استراحت دیده نمی‌شوند. وقتی چین و چروک‌های عمیق روی پوست پدیدار شوند، اثر بوتاکس کم می‌شود. در واقع هدف از تزریق بوتاکس به ابرو بیشتر برای پیشگیری از عمیق شدن و افزایش خطوط صورت است. زمانی که خطوط عمیق شده‌اند، بهتر است از بوتاکس برای لیفت ابرو و جلوگیری از عمیق‌تر شدن خطوط استفاده کنیم و به کمک تزریق ژل یا چربی، چین و چروک‌ها را پر کنیم. به این ترتیب تمام آثار پیری از پوست شما حذف می‌شوند.

  • بوتاکس ابرو انجام داده‌ام و دچار افتادگی پلک شده‌ام. آیا طبیعی است؟

    در گذشته افتادگی پلک در حدود ۲-۳ درصد از کسانی که بوتاکس ابرو می‌کردند، دیده می‌شد. اگر پزشک شما به تکنیک‌های جدید تزریق بوتاکس مسلط باشد، این احتمال به زیر ۱ درصد می‌رسد. در کلینیک پارسا تا به حال افتادگی پلک برای مراجعین ما اتفاق نیفتاده است.

  • در ناحیه‌ی ابرو بیش از ۲۵ واحد بوتاکس تزریق کرده‌ام ولی ابروهایم تغییری نکرده‌اند. چرا؟

    عضلات ابرو در برخی از مراجعین نسبت به اثر فلج کنندگی بوتاکس مقاوم هستند. در بیشتر موارد این مشکل با تزریق چند واحد بوتاکس بیشتر برطرف می‌شود. تزریق تکمیلی زمانی انجام می‌شود که شما دو هفته بعد برای ویزیت پیگیری (فالوآپ) به کلینیک مراجعه می‌کنید. در مورد آقایان مقدار تزریق باید بسیار بیشتر باشد. مثلا برای ناحیه‌ی بین دو ابرو آقایان با دوز ۴۰ واحد بوتاکس را شروع می‌کنیم و ممکن است تا ۸۰ واحد برای درمان موثر نیاز باشد.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • ناشناس
    1401-02-28

    سلام چطوری میتونم بوتاکسدوره چشممو ریمو یا کات کنم خیلی بد شده لطفا کمکم کنید

  • زهرا مرادی
    1400-11-11

    با سلام ابرو سمت چپم بعداز عمل لیفت تکان نمیخورد،چکار کنم

    • دکتر شریفی
      1400-11-13

      سلام و وقت بخیر

      لیفت ابرو با چه روشی انجام شده ؟

+مشاهده بیشتر