جوش بعد از کاشت مو

جوش بعد از کاشت مو | علت، پیشگیری و درمان

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : توصیه‌های کاشت مو

جوش بعد از کاشت مو انواع مختلفی دارد و بعضی مواقع جوش ها بسیار سطحی هستند و فقط باعث ایجاد قرمزی روی پوست می شوند. وجود این جوش ها روی پوست عموما کوتاه مدت است و جای نگرانی ندارد. برخی از جوش های دیگر هستند که بصورت چرکی ظاهر می شوند و درمان آن ها کار دشواری است. شما باید با مراقبت های لازم از بروز آن ها روی پوست جلوگیری کنید.

جوش بعد از کاشت مو یکی از عوارض کاشت مو و کاملا طبیعی است و جای نگرانی خاصی ندارد. این مسئله و راه های درمان آن موضوعی است که می خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم و سوالات شما در این مورد را پاسخ دهیم.

علت بوجود آمدن جوش بعد از کاشت مو

زمانی که موهای ریخته شده شما کمتر از ۴۰ تا ۵۰ درصد است. فاصله بین ریشه های موهایتان نیز کم است و ایجاد شکاف روی پوست در آن نواحی کار بسیار دشواری می باشد. کاشت مو در نواحی که تراکم موی آن خیلی کم نیست و ریشه های مو به یکدیگر نزدیک هستند باعث آسیب رسیدن به ریشه موها می شود. آسیب وارد شده در این نواحی به صورت کیست مویی و جوش های چرکی نمایان می شود. بوجود آمدن ۱ یا ۲ عدد جوش بعد از گذشت حدود دو ماه از کاشت مو امری کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اما اگر بلافاصله بعد از عمل کاشت مو تعداد جوش های بوجود آمده روی سرتان بیشتر از ۲ یا ۳ عدد باشد باید به پزشک مراجعه کرد.

زمانی که موهای کاشته شده در حال رشد هستند، پدید آمدن جوش های التهابی در نواحی کاشت مو کاملا طبیعی است. این جوش ها خود به خود درمان می شوند و بروز آن ها نگران کننده نیست. اما در مواقعی بسیار نادر ممکن است جوش ها ترمیم نشوند که در این صورت باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

جوش بعد از کاشت مو

راهکارهای درمانی

پس از کاشت مو به مدت دو هفته و بطور منظم، ناحیه پشت سر خود را که گرافت های مو از آن قسمت برداشته شده است در طول شبانه روز گرم و مرطوب نگهدارید. زیرا گرم و مرطوب نگه داشتن ناحیه برداشت مو کمک بسیاری به بهبود سریع زخم های ایجاد شده براثر کاشت مو می کند. شما می توانید این کار را با یک حوله و یا یک کمپرس و یا اسفنج گرم و مرطوب انجام دهید.

شستشو بعد از کاشت مو بسیار مهم است. شما ۳-۴ روز بعد از کاشت مو باید سر خود را بشویید و آن را کاملا تمیز نگهدارید. عدم رعایت بهداشت و شستشوی کافی سر باعث بروز شوره سر و چربی روی سر شما می شود که این مسئله احتمال پدید آمدن جوش های چرکی و کیست مویی را افزایش می دهد. درمان این جوش های چرکی بسیار سخت است و باعث آسیب رسیدن به موهای کاشته شده شما می شود.

برای درمان فوری جوش ها می توانید از محلول کلیندامایسین و مالیدن آن به جوش ها استفاده کنید.

درمان عفونت بعد از کاشت مو

جوش های کوچک، پوسته های زرد و یا قرمزی قابل توجه در منطقه اهدا کننده یا گیرنده ممکن است علائم اولیه ای از عفونت بعد از کاشت مو باشد. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، لطفا با کلینیک تماس بگیرید زیرا ممکن است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک باشد.

انتظار می رود برای چند روز اول پس از عمل، قرمزی، تورم و حساسیت کمی وجود داشته باشد. اگر بعد از روز دوم قرمزی، تورم یا حساسیت افزایش یافت، با ما تماس بگیرید. به ندرت، یک یا چند پیوند ممکن است عفونی شوند. آنها به صورت جوش سفید (Pus Pimple) یا قرمزی در اطراف موهای منفرد ظاهر شوند. این جوش ها ممکن است با یک پوسته زرد رنگ همراه باشند و ممکن است حساس باشند. اگر این اتفاق افتاد، لطفا با کلینیک پارسا تماس بگیرید. ممکن است نیاز به درمان آنتی بیوتیکی باشد.

تقریبا همه افراد جوش هایی را در ناحیه گیرنده مشاهده می کنند که حدود یک ماه پس از جراحی شروع می شوند و به مدت چند ماه ادامه می یابد. اینها موهای جدیدی هستند که در حال شکافتن پوست هستند. گاهی اوقات می توان آنها را با یک عفونت واقعی اشتباه گرفت، اما جوش ها به طور خودبخود در طی ۳-۴ روز از بین می روند. همانطور که جوش ها از بین می روند، ممکن است جوش های جدیدتری سرباز کنند.

جوش ها به طور کلی نیاز به درمان ندارند. جوش های بزرگ تر را می توان با حذف لایه نازک بالای پوستشان با یک سوزن استریل سوراخ کرد، و سپس مایع داخلشان را تخلیه کرد. اگر بیش از چند عدد در یک زمان رشد کنند یا پوست در یک ناحیه بزرگتر متورم، قرمز، حساس و داغ باشد، پس شما باید برای دریافت آنتی بیوتیک یا تخلیه آنها توسط پزشک با ما تماس بگیرید.

موهای در حال رشد ممکن است باعث ایجاد کیست در ناحیه پیوند شوند. کیست ها می توانند اطراف یک پیوند که بیش از چند ماه پیش انجام گرفته است، پیشرفت کنند. کیست ها تورم و قرمزی های موضعی، با یا بدون حساسیت هستند. ما می توانیم آنها را به راحتی در کلینیک درمان کنیم. اگر ناحیه اهدا کننده یا پیوندشده عفونی شود، تورم، درد یا حساسیت وجود دارد. همچنین ممکن است در ناحیه های عمل ترشح یا چرک نیز وجود داشته باشد. تب و یا لرز هم از علائم عفونت است. اگر هر یک از این شرایط رخ داد، لطفا با کلینیک پارسا تماس بگیرید.

تاریخ انتشار : 1402-01-03
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • مهراب
    1401-09-02

    سلام عرض ادب و احترام خدمت شما پزشک محترم.
    یک ماه بعداز کاشت با ناخن کل محل کاشت رو نه محکم و نه اهسته لمس کردم خارش داشت .ممکنه ریشه مو اسیب دیده باشه.قبلا از پاسخ جنابعالی کمال تشکر را دارم

    • پارسا
      1401-09-10

      سلام و وقت بخیر

      خیر آسیبی ندیده نگران نباشید.

  • معین
    1401-01-25

    سلام بنده ۲ ماه هست که کاشت انجام دادم سرم از اوایل ماه دوم جوش میزنه با سر سوزن میترکوندم بعد با فشار تخلیه میکردم محلول کلیدامایسین هم استفاده کردم بازم جوش میزنه دیگه از بس عادت کردم جوش بترکونم با فشار بعدش خون میومد آیا با فشار دادن جوش ها بعدش موها کامل بیرون میاد یا نه بعد محلول ماینوکسیدیل با لوسین کلوبتازول باه استفاده میکنم اشکالی نداره اگه میشه جواب بدید که این جوش ها دیگه کی از بین میرند گرافت ها چند روز بعد از کاشت خودشون و میگیرن جاهایی که جوش ها رو ترکوندم تخلیه کردم زخم شده آیا موها در میاد یا نه ممنون

  • محمد
    1400-01-13

    سلام وقت بخیر
    در ناحیه برداشت پوست سرم خیلی قرمز شده و جوشهای چرکی و دردناک زیادی ایجاد شده الان 3 روزه محلول کلیندامایسین استفاده میکنم اما تاثیری ندیدم در ضمن من حدود 45 روز از کاشتم میگذره
    میخواستم ببینم راهکاره دیگه ایی هست

  • آوین 91
    1399-12-16

    سلام و خسته نباشید.
    من 31 روزه کاشت ابرو انجام دادم
    حدود 50 درصد ریزش داشتم
    این مقدار ریزش عادی هست؟؟
    محلول سریتا استفاده کنم موثر هست؟؟

    • پارسا
      1399-12-28

      با سلام و وقت بخیر

      ریزش طبیعی است. در مورد مصرف محلول و داروها طبق نظر پزشک خودتون عمل کنین.

  • آیدا
    1399-11-25

    با سلام من 4 ماه از کاشت ابروم میگذره 2 هفته بعد کاشت جوش های عفونی خیلی بزرگ و دردناک شروع شد و مصرف محلول ها و پماد و مصرف آنتی بیوتیک خوراکی هم فاییده ای نداشت و تا3ماه کاملا ابرئهای من پوشیده از عفونت بود که خود به خود تخلیه میشد الان تقریبا 1 ماه هست گهگاه ی جوش عفونی میزنه ولی90درصد ابروهای کاشته شده ریخته . من دوتا سوال داشتم اول اینکه آیا امیدی هست ابروهای من در بیاد یا با تخلیه عفونت ها ریشه های کاشته شده هم بیرون زده و دیگه چیزی نمونده که رشد کنه. و سوال دومم اینه که آیا این عفونت ارتباطی با نحوه کاشت و دکتری که کاشت رو انجام داده داره یا نه؟ خیلی ممنون میشم از راهنماییتون

    • پارسا
      1399-12-02

      سلام و وقت بخیر

      این مورد حتما باید بصورت حضوری توسط پزشک معاینه و سپس راهکار درمانی ارائه شود.

  • حسین
    1399-09-26

    سلام وقتتون بخیر من ۱۲ روز هست کاشت انجام دادم امشب موقع خواب دیدم یه مایع نارنجی رنگ تغریبا بین ناحیه کاشت و موی طبیعی خودم بیرون اومد که به قدری زیاد بود که قسمتی سرم تا حدودی خیس شد خیلی خیلی نگرانم چون من همه دستورهای شست شو و بهداشتی رو هم رعایت کردم ممنون میشم راهنناییم کنید تا نگرانی بیرون بیام

  • جلالوند
    1399-09-23

    سلام
    من الان یک ماه کاشت ابرو انجام دادم و جوشهای قرمز ویدونه چرکی کوچیک زده بود که اون یدونه رفع شد تقریبا, و محلول کلیندامایسین استفاده میکنم الان طبیعی هستش لطفا راهنمایی کنید

  • سیاوش
    1399-09-18

    سلام
    بعد از یک ماه از کاشت مو روی پوست سرم دو جوش سر سفید و بعضی جوشهای ریز شکل گرفته آیا جای نگرانی است

  • محمد عزیزی
    1399-09-17

    باسلام دکتر
    من دو ساله کاشت کردم وای هنوز در ناحیه پشت سرم
    یعنی محل برداشت مو پوست سرم سرخ میشود جوشهای خیلی درناکی میزنه
    ممنون میشم اگه یه درمانی برام تجویز کنی

    • پارسا
      1399-09-18

      عرض ادب و احترام

      مواردی گزارش شده که بعد از کاشت در محل برداشت فولیکولیت دکالوانس رخ داده در این موارد باید حضورا ویزیت بشوید و تحت درمان قرار بگیرید.

  • نعمتی
    1399-07-14

    با سلام و عرض ادب . من ۳ هفته قبل کاشت مو انجام دادم ، الان تو ناحیه اهدا کننده مو تعدا ۸ مورد جوش قرمز و قابل تخلیه ایجاد شده . ممنون میشم راهنمایی کنید .

    • پارسا
      1399-07-14

      با سلام و وقت بخیر

      دوست عزیز نحوه درمان و علل ایجاد در متن مقاله توضیح داده شده است. راهکار جایگزینی وجود ندارد.

  • حامی
    1399-07-08

    سلام و عرض ادب
    آقای دکتر بنده در حال حاظر بعد از سی روز کاشت سرم قلمبه در جای کاشت جوش زیر پوستی قرمز و چرکی وخیلی قرمز شده دکتر خودم میگه حساسیت به وجود امده آیا تشخیص ایشون درسته آیا ممکنه صدمه به جای کاشت مو بزنه و در آینده در نیاد چون تیکه تیکه ریخته سرم

    • پارسا
      1399-09-19

      با سلام و وقت بخیر

      شما در حال حاضر در فاز ریزش و رویش هستید و برای جوش ها در ناحیه کاشت نظر پزشک شما برای ما نیز محترم است.

  • نوید
    1399-06-19

    سلام وقتتون بخیر
    من میخواهم کاشت مو انجام بدم
    الان چند ساله که پشت سرم جوش میزنه و جایی که جوش میزنه ریشه مو از بین میره و چند نقطه از پشت سرم خالی شده . آیا با این وضع میتونم کاشت مو انجام بدم ؟ مشکلی برای بانک مو و جاهایی که کاشت انجام میدم پیش نمیاد ؟

  • رضا
    1399-05-31

    سلام‌ خسته نباشید من ۵روزه کاشت مو انجام دادم ۳روزم هست ک شستشوی سرم رو شروع کردم روز چهارم عمل دیدم بعضی قسمتایی ک کاشت انجام شده لکه های سفید کوچیکی مثل جوشای سرسفید کوچولو رو سرم ایجاد شده..اینا عادیه؟؟عفونت که نیست؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    • پارسا
      1399-09-19

      با سلام و وقت بخیر

      با روغن بادام تلخ می تونین از این لکه های سفید جلوگیری کنید.

  • هادی
    1399-03-03

    باسلام
    من حدود دوماه و نیم از کاشتم میگذره . الان درقسمت جلوی سرم یه جوش چرکی بزرگ زدم البته اصلا دست بهش نمیزنم موقع شستشوی سرم تخلیه شد و الان دوروزه جوش بهصورت یه برامدگی قرمز وجود داره. طبیعیه ؟ برای درمانش چکار باید بکنم؟

    • پارسا
      1399-04-07

      با سلام و وقت بخیر

      بهتر بود جوش ها را با محلول کلیندامایسین یک در صد روزی دوبار درمان کنید از تحریک و تخلیه آن ها بپرهیزید.

  • آیدین
    1399-03-01

    سلام تقریبا ۳ ماه هست کاشت انجام دادم و به تازگی جوشهای چرکی در ناحیه ی پیشانی و تقریبا محل کاشت میزنم که بعضی اوقات مجبور به تخلیه آنها میشم ابتدا فکر کردم از گرمی هست ولی بعد متوجه شدم شاید به دلیل کاشت باشه چنتا چنتا باهم میزنه فقط الان نمیدونم چه کنم… آیا عفونت داره ؟ یا نیازی هست از محلول خاصی استفاده کنم؟

  • امیر ش
    1399-01-09

    سلام. من 26 دی ماه عمل کاشت مو انجام دادم. دو مورد پیش آمده . یکی جوش های چرکی روی سرم هست که تقریبا سه یا 4 جوش با هم هست همیشه و تخلیه میکنم و دیگری ریزش موی اطراف بخیه پشت سرم هست. این موارد عادی هست؟ بخصوص ریزش موی اطراف بخیه.ممنون

    • پارسا
      1399-01-28

      عرض ادب و احترام

      جوش ها را با محلول کلیندامایسین یک درصد روزی دوبار درمان کنید.
      از تحریک و تخلیه جوش ها بپرهیزید.
      اطراف بخیه خالی نمی شود بلکه جای بخیه دارد پهن می شود که آنجا بی مو میماند.

  • قنبرپور
    1398-12-15

    با سلام و خسته نباشید

    برادرم در مهرماه کاشت مو انجام داده تو کشور ترکیه الان بعد از 5 ماه تو سرش جوشهای چرکی بزرگ ایجاد شده خیلی نگرانه ایشون تو کانادا زندگی می کنه اونجا هم رفته پی آر پی نمی دونه بعد از پی آرپی این اتفاق براش افتاده یا به خاطر کاشت موی اولیه هست، رفته دکتر و بهش قرصهای آنتی بیوتیک 500 دادن روزی چهارتا باید بخوره، سوال من اینه که آیا بهبود پیدا می کنه یا برای درمانش چه کاری باید انجام بده خودش خیلی ناراحته و این تو روحیش خیلی تاثیر گذاشته به نظر شما از پی آرپی که انجام داده اینجوری عفونت کرده؟؟

    یا دلیل دیگه ای هم داره آیا شامپو خاصی مدنظرتون هست که بهش معرفی کنید نمی دونم باید چیکار کنه لطفا راهنمایی کنید ممنونم.

    • پارسا
      1398-12-16

      عرض ادب و احترام

      اینکه در ماه پنجم جوش زده است به این معنی استکه‌ گرافت های کاشته شده یا مرده اند یا reject می‌شوند و ربطی به PRP ندارد. شامپو Ketoconazol2% استفاده کرده و اگر تعداد جوش‌ها بیشتر بود باید آنتی بیوتیک مصرف کنند.بهترین و کم عارضه ترین آنتی بیوتیکAzithromycin 250mg روزی یک عدد برای ده روز است.

    • جلالوند
      1399-09-23

      سلام
      من الان یک ماه کاشت ابرو انجام دادم و جوشهای قرمز ویدونه چرکی کوچیک زده بود که اون یدونه رفع شد تقریبا, و محلول کلیندامایسین استفاده میکنم الان طبیعی هستش لطفا راهنمایی کنید

      • پارسا
        1399-09-23

        عرض ادب و احترام

        خدا رو شکر موارد مشکل آفرین حل شده و راهنمایی بیشتری جز صبوری و رعایت مراقبت های ارايه شده توسط پزشک معالج شما وجود ندارد.

  • حمید
    1398-12-01

    سلام. الان 40 روزی میشه که از کاشت سر من میگذره 1
    جوش سر سفید روی ناحیه کاشتم زد که موقع شستشو ترکید و خیلی کم خون اومد. چند روز بعد کدره که از سرم جدا شد همراه با دو تا تار مو بدون ریشه بود. الان دوباره همون جوش روی سرم زده. میخواستم بدونم طبیعی و اسیبی به کاشتم نخورده. ممنون میشم جواب بدین خیلی نگرام….

    • پارسا
      1398-12-11

      عرض ادب و احترام

      پاسخ شما با شماره تیکت ۶۵۲۲ ارسال گردید

  • رحمان
    1398-06-31

    سلام ببخشیدمن 3هفته ست عمل کاشت مک انجام دادم حالا ازناحیه پیشانی دارم جوشای خیلی ریز میزنم علت چی میتونه باشه قرص فیناستراید استفاده میکنم باسپاس

    • پارسا
      1398-07-16

      عرض ادب و احترام

      جوش در ناحیه کاشت مو طبیعی است. برای جلوگیری از این روند مصرف داروهای تجویز شده پزشک کمک بسیاری به بهبودی یا جوش نزدن سر شما خواهد کرد.

      پیروز باشید

+مشاهده بیشتر