بالاترین تراکم کاشت مو چقدر است ؟

بالاترین تراکم کاشت مو چقدر است ؟

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه کاشت مو

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که از سوی متقاضیان کاشت مو پرسیده می‌شود، این است که بالاترین تراکم کاشت مو چقدر است؟ پاسخ به این سوال به موارد زیادی بستگی دارد اما به طور کلی حداکثر تعداد گرافتی که می‌توان کاشت، ۴۵۰۰ عدد است که با روش ترکیبی میسر می‌شود. منظور از گرافت، واحد‌های فولیکولی مو بوده که معمولاً شامل ۲ تا ۳ و گاهی شامل ۴ تا ۵ عدد مو هستند. یعنی بالاترین تراکم کاشت مو حداکثر ۱۰ تا ۱۴ هزار تار مو است.

تبلیغات نادرست باعث باورهای نادرست‌تر و ابهامات بسیاری در مورد بالاترین تراکم کاشت مو شده‌اند که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن‌ها بپردازیم.

بالاترین تراکم کاشت مو

یکی از وعده‌های غیرواقعی که در تبلیغات کلینیک‌های کاشت مو مشاهده می‌کنیم، قول تراکم‌های بالا است. چیزی که از لحاظ علمی و عملی قابل اجراست، حداکثر ۴۵۰۰ گرافت است و هر وعده‌ی بیش از این، ادعایی تو خالی است. البته کاشت ۴۵۰۰ گرافت هم دشوار است و به دو عامل بسیار مهم بستگی دارد:

  1. ویژگی مو و طاسی بیمار: مثل الگوی طاسی، کیفیت مو، قدرت فولیکول‌ها، تراکم بانک مو و غیره
  2. مهارت، تکنیک و تجربه‌ی جراح

برای رسیدن به بالاترین تراکم کاشت مو، هر دو عامل لازم هستند. رسیدن به تراکم‌های بیشتر هم شدنی است اما نه با یک بار کاشت مو. روش‌های بدون جراحی پیوند مو برای ایجاد تراکم بالا احتیاج به کاشت مو مجدد دارند که حدود یک سال بعد از عمل انجام می‌شود.

کاشت موی نچرال

رسیدن به تراکم طبیعی یا حتی بیشتر !

دومین ابهام این است که با کاشت مو می‌توان به تراکم طبیعی مو یا حتی تراکم‌های بیشتر رسید. این باور نیز درست نیست. تراکم طبیعی مو در فردی که دچار ریزش مو و طاسی نیست، حدود ۸۰ تا ۱۰۰ واحد فولیکولی در هر سانتی‌متر مربع از سر است. یعنی در کل حدود ۱۰۰ هزار فولیکول در سر وجود دارد.

کاشت مو معمولاً زمانی صورت می‌گیرد که ۵۰ درصد از موهای ناحیه‌ای که دچار طاسی شده، کم شده باشد. طاسی تا وقتی که بیش از ۵۰ درصد موهای سر نریخته باشد، به صورت دیداری قابل تشخیص نیست. به همین دلیل کاشت ۳۵ تا ۵۵ فولیکول مو در هر سانتی‌متر مربع برای زیباسازی سر کافی است. یعنی بالاترین تراکم کاشت مو فاصله نسبتاً زیادی با تراکم طبیعی داشته ولی برای پوشاندن طاسی، کاملاً کفایت می‌کند.

رسیدن به تراکم طبیعی مو تقریباً هیچ‌وقت انجام نمی‌شود. به سه دلیل:

  1. برای پر کردن مناطق خالی سر نیازی به رسیدن به تراکم طبیعی نیست و کاشت این تعداد گرافت، باعث هدر رفتن فولیکول‌ها می‌شود. به هر حال ریزش مو ممکن است ادامه پیدا کند و مناطق دیگری از سر نیز خالی شود. اگر در کاشت‌ ابتدایی فولیکول‌های زیادی برداشت شده باشد، دیگر فولیکولی برای پر کردن طاسی‌های جدید نمی‌ماند.
  2. کاشت بیش از حد گرافت‌ها می‌تواند خون رسانی به دیگر فولیکول‌ها را با مشکل مواجه کند. اگر این مسئله رخ دهد، موهای طبیعی شما که در اطراف نواحی کاشته شده قرار دارند، دچار شوک شده و می‌ریزند.
  3. پیوند بیش از اندازه گرافت‌ها می‌تواند باعث‌ آسیب شدید یا انحراف در سیستم خون رسانی پوست سر شود. این مسئله نیز منجر به ایجاد اسکار (زخمگاه) و نکروز (مرگ سلول‌ها) پوست سر می‌شود .
  4. به خاطر این دلایل، بالاترین تراکم کاشت مو معمولاً کمتر از تراکم طبیعی است. البته ممکن است وضعیت شما جوری باشد که بتوان به تراکم‌های نزدیک حالت طبیعی رسید. این کار فقط در صورتی انجام می‌شود که جراح شما مطمئن باشد خونرسانی به بقیه‌ی فولیکول‌ها دچار مشکل نشده و دچار ریزش مو در اثر شوک نخواهید شد.

نتیجه کاشت مو

اهمیت اغراق شده‌ی تراکم

از نظر تخصصی و علمی، تراکم کاشت مو آن قدرها هم اهمیت ندارد. تقریباً با تمام روش‌های کاشت مو می‌توان به تراکم‌های حداقلی رسید و رسیدن به بالاترین تراکم کاشت مو تضمینی برای موفقیت کاشت نیست. پیش‌تر در مورد خطرات و عوامل محدودکننده‌ی تراکم‌های بالا صحبت کردیم و گفتیم برای پوشاندن مکان‌های دچار طاسی، نصف تراکم طبیعی مو کافی است. با این تراکم، موهای شما طبیعی جلوه می‌کند و اگر کسی قبلاً شما را ندیده باشد، به هیچ وجه متوجه نمی‌شود که مو کاشته‌اید.

چیزی که بیشتر از تراکم مو اهمیت دارد، هنر جراح در جایگذاری و پخش کردن گرافت‌ها است. اگر جراح به اندازه‌ی کافی ماهر و زبردست باشد، با حداقل تعداد گرافت کاری می‌کند که به طبیعی‌ترین نتیجه دست پیدا کنید. نحوه‌ی پخش کردن و جایگذاری فولیکول‌ها را می‌توان جوری طراحی کرد که از لحاظ دیداری موهای شما در نزدیک‌ترین حالت ممکن به تراکم طبیعی باشد. پس بدانیم که مهارت جراح بسیار مهم‌تر از رسیدن به بالاترین تراکم مو است. در کلینیک زیبایی پارسا، مفتخر هستیم که از مجرب‌ترین و ماهرترین کادر درمانی بهره می‌بریم. استفاده از تکنیک‌های به روز، دستگاه‌هایی با آخرین تکنولوژی و چند صد عمل کاشت موی موفق از دیگر افتخارات این مجموعه است.

تراکم لازم و کافی

تصویری که در پایین مشاهده می‌کنید، یکی از طبقه‌بندی‌های علمی (به نام Norwood) برای الگوی ریزش مو است. در پایین تصویر جدولی قرار داده شده که با توجه به الگوی طاسی شما، تعداد گرافت‌های لازم برای رسیدن به مناسب‌ترین تراکم کاشت مو نوشته شده است.

این جدول می‌تواند یک ایده‌ی کلی در مورد تعداد گرافت‌های لازم به شما بدهد اما موارد دیگری مانند تراکم بانک مو، جنس موها، سن و … نیز باید مد نظر گرفته شود. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، تماس با کلینیک پارسا و دریافت مشاوره‌ کاملاً رایگان است. به این شکل نظر مستقیم متخصصان کاشت مو را جویا خواهید شد و می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید.

پر کردن فرق سر در اولین کاشت مو زمانی در اولویت قرار می‌گیرد که تعداد مو در بانک موی متقاضی بیشتر از متوسط بوده یا ادامه‌ روند ریزش مو محدود و قابل پیش‌بینی باشد. اگر کاشت مو در فرق سر پیش از موعد صورت بگیرد و ریزش ادامه پیدا کند، ممکن است دیگر نتوان مناطقی که در آینده دچار طاسی می‌شوند را پر کرد.

الگوی ریزش موی مردانه

اعدادی که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، تعداد گرافت‌هایی هستند که در اولین کاشت مو، پیوند زده می‌شوند. برای دیدن نتیجه‌ی کامل کاشت، باید بین ۱۰ تا ۱۲ ماه صبر کنید. در این مدت موهای شما رشد کرده و از لحاظ جنس و ضخامت نیز تغییر می‌کنند. لذا ممکن است همین تعداد گرافت برای پرکردن محل‌های طاسی کافی باشد. بعد از یک سال اگر نیاز به کاشت دوباره وجود داشته باشد، به طور کامل به بالاترین تراکم کاشت مو (که مورد نیاز باشد) خواهید رسید.

تاریخ انتشار : 1401-03-10
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • مهدی
    1401-08-23

    من شش هزار فولیکول کاشت داشتم یعنی چند هزار تار مو

    • ناشناس
      1401-12-14

      ۶هزار تا فولیکول مو مگه میشه برداشت؟حداکثر فولیکول برداشتی ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰تاست

  • مهدی
    1400-01-17

    سلام
    خط رویش رو میشه با تراکم بالاتر از ۴۵۰۰ گرافت کاشت و بقیه رو با ۴۵۰۰ ؟
    بعدش خط رویش رو چطوری طراحی میکنین؟

  • محمد سالاری
    1398-03-22

    با عرض سلام و خسته نباشید شکل ریزش موهای من شبیه به اقای ردیف4 از بالا و ستون 4 از چپ میباشد .من بالاترین تراکم با روش micro FIT و FIT وSUT رو میخواستم بانک موی پشت سرم بد نیست درضمن موداس تنم هم بسیار پرپشت است ولی میخواستم این کار با دقت و توسط تیم دکتر و با ضمانت تراکم بالا انجام شود که گرافت های پشت موهایم آسیب نبیند. تعداد جلسات و هزینه مهم نیست فقط نتیجه میخواهم. شما تجهیزات اتومات و با سرعت بالا دارین؟ تیم پزشکی چطور؟ تعداد جلسات و هزینه مهم نیست فقط میخام بالاترین تراکم رو داشته باشم و عمل با دقت انجام بشه.

    • پارسا
      1398-10-06

      عرض ادب و احترام

      خواهشمند است با شماره ۰۹۳۵۶۶۶۵۲۱۳ در تماس باشید.

      پیروز باشید

+مشاهده بیشتر